• 1
  • 2
2012-03-04, 18:31
Medlem
Chrysoss avatar
Tja, jag är ett stort fan av pepparbiff. Dock när jag försöker laga den medium så slutar det alltid med att jag får en bra insida dock är utsidan oftast hård och bränd. Min far sa till mig att dra på hög varme och sedan steka till den ett par 2-3 minuter per sida. Hans biffar och stenar blir perfekta så jag undrar varför mina blir lite knepiga? Samma sak med kyckling, slutar alltid med rosa inne och bränd utsida

Vad göra? :/
Citera
2012-03-04, 18:38
Medlem
SmilingFacess avatar
Sänk värmen en aning så blir det bra ska du se.
Citera
2012-03-04, 18:49
Medlem
Man kan steka med lite vatten i pannan på högre värme så blir köttet lite saftigare också..
Citera
2012-03-04, 18:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrysos
Tja, jag är ett stort fan av pepparbiff. Dock när jag försöker laga den medium så slutar det alltid med att jag får en bra insida dock är utsidan oftast hård och bränd. Min far sa till mig att dra på hög varme och sedan steka till den ett par 2-3 minuter per sida. Hans biffar och stenar blir perfekta så jag undrar varför mina blir lite knepiga? Samma sak med kyckling, slutar alltid med rosa inne och bränd utsida

Stek på till önskad grad på utsidan och skicka sedan in köttet i ugnen på låga grader om du önskar fortsätta att laga köttet.

~Paul~
Citera
2012-03-04, 18:52
Medlem
Ostmars avatar
hög värme,2 minuter på varje sida.
Citera
2012-03-04, 18:53
Medlem
FetFulElaks avatar
Smör och olja -smör för smaken, olja för att tåla hög värme.
Citera
2012-03-04, 18:54
Medlem
Triremers avatar
Citat:

Gjutjärn, smör och neutral olja. Stek på hög värme. Torka av köttet innan stekning och se till att det inte kommer direkt från kylen.
Citera
2012-03-04, 19:02
Medlem
DartFrogs avatar
Sett folk steka utan fett i teflonpanna, köttets yta torkar ut o blir bränt medan insidan e rå.
Mindre trevligt o se en fin köttbit hanteras så!
Citera
2012-03-04, 20:11
Medlem
Köttet skall vara rumstempererat. Stek på medelvärme tills det sipprar litet blod och vänd. Stek på samma sätt den andra sidan.
Hälsar kocken
Citera
2012-03-04, 20:57
Medlem
Chrysoss avatar
Tack för alla tipsen, missade dock att ta ut den från kylen i tid så nästa gång testar jag att ta ut den (hur lång tid?) innan för att se om det blir ännu bättre . Så hur lång tid bör man ta ut den innan tillagning?
Citera
2012-03-04, 21:54
Medlem
DartFrogs avatar
Jag brukar ta ut köttet o fixa till det när jag börjar med käket,
20 min - 1h ligger det väl framme.
Glöm inte o torka av det!
När det e dax o steka det, drar jag på pannan o stänker lite vatten i,
när vattnet fräst bort e pannan strax varm, i med smör/olja eller blandat.
Citera
2012-03-04, 22:42
Medlem
SvenBHs avatar
Citat:

Låt köttet bli rumstempererat innan du steker det.

Använd 50% olja och 50% smör när du steker det. Ha på medelhög värme.

Badda köttet med lite hushållspapper. Salta precis innan du steker det.

Stek köttet på båda sidor till önskad stekyta.

Stoppa in köttet in i ugnen och låt det få önskad innertemperatur där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in