Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Hade du läst på lite hade du märkt att det är i just polisens arbete det brister. Sen är givetvis inte åklagarna felfria dom heller, men det är inte där det stora problemet ligger.
Det är bara en bråkdel av alla brottslingar som för det första grips. Att sedan bevisen är så knappa så att åtal inte kan väckas är inte åklagarnas fel.
Jag försöker inte skydda åklagarna på något sätt. Jag är bara jävligt trött på att jag betalar pengar för en verksamhet (polisen) som inte fungerar. Jag känner mig inte säker i mitt egna land. Det är ju pinsamt.
Mja, som jag förstår det så behöver inte polisens arbete vara bristfälligt jämt. Jag hörde på tv att åklagarna inte åtalar även fast banditen i fråga erkänt och brottet bevisat.
Sedan kan man inte begära att polisen ska lösa exakt alla brott. Jag menar, om någon t.ex. slår sönder ett fönster en natt och inga vittnen ser denne och inga spår finns kvar på platsen, hur löser man ett sånt brott menar jag..
Men, det jag menar är att de gånger polisen väl griper en bandit så måste det bli riktiga konsekvenser. Alltså att denne låses in och inte kastas ut lika fort. Särskilt om det gäller bovar som redan gjort 8 likadana brott den senaste tiden. Alla vet ju att han/hon kommer att fortsätta så varför inte sätta stopp för brottsturnén.
Givetvis finns det brister hos polisen, men jag tror att åklagarna är de som kan åstadkomma störts förändring på kortast tid.