2012-03-04, 17:50
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
När kastrullens undersida är fuktig och står på en varm platta. Ljudet som då ska komma tills jag/någon lyfter kastrullen och torkar bort vattnet.

Ojojoj, det är ingenting mot ljudet av en induktionshäll med fuktfickor mellan gryta och platta. Ibland kommer den i någon vibration som gör att det tjuter öronbedövande. Fruktansvärt.
Citera
2012-03-04, 18:35
Medlem
Att Många tror att ris går att göra på 6 min Det blir inte gott!
Eller när man dränker maten i sås,tex ris znitzel och massa brunsås.Gör man maten god,saftig osv behöver man inte sås.
Eller som Ts sa när folk hänger upp sig på receptet.
Citera
2012-03-04, 18:42
Medlem
G-punktens avatar
När man har tagit fram allt man behöver och sen när man ska fram en stekpanna eller liknande så är den odiskad. Oskönt som fan

Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa
När man får öppna minst tre olika kökslådor innan man finner det man söker.
Har du inte koll vart du har dina köksredskap eller? man lär ju sig vart allt ligger efter ett tag
Citera
2012-03-04, 18:45
Medlem
MissMias avatar
folk som ska krydda maten innan de smakar när jag har lagat något och lagt ner min själ i matlagningen.
eller har ketchup på... IIIiiiih!

jag gillar ketchup (bla på spaghetti och köttfärssås) men inte till ALLT.

tex: en gång lagade jag en jättegod köttgryta till mig å brorsans dåvarande tjej... så har bruden ketchup på.... Aaaaaaaah, jag bara "vafan gör du?" hon svarar "men jag tycker det är gott med ketchup"
till köttgryta? utan att ha smakat först. grrrrrrrr.
Citera
2012-03-04, 18:54
Medlem
Boddies avatar
När man inte hittar det man ska ha dvs när saker och ting inte är på sin plats samt folk som är i vägen i köket!
Citera
2012-03-04, 19:09
Medlem
Jag ogillar också när folk ska ha ketchup på allt. När man bjuder folk på mat sätter jag fram ketchup om det är en rätt där det kan passa med ketchup, tillex pyttipanna, men inte annars. Alltid ska dock ngn fråga var ketchupen är som om det vore en självklarhet att den skulle stå på bordet.

Jag ogillar även när man lagar mat med folk som inte besitter de allra basala kunskaperna om hur man lagar mat. Folk brukar misshandla mina knivar, hacka lök på ett sjukt osmidigt sätt, osv...

Summa summarum: Jag ogillar folk.
Citera
2012-03-04, 20:05
Medlem
imperatrixs avatar
Stör mig på folk som måste blanda saker som helt uppenbart inte är gott tillsammans med argumentet att "X är gott, Y är gott, då är det gott tillsammans!". (T.ex. spenat, vitlök och mango chutney, choklad och tomatsås, majonnäs och äppelpaj osv.)
Citera
2012-03-04, 20:16
Medlem
Ratis avatar
Att det egentligen är i stort behov av renovering. Det går inte att laga riktigt bra mat i ett risigt kök
Citera
2012-03-04, 20:35
Medlem
Herrtrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-punkten
Har du inte koll vart du har dina köksredskap eller? man lär ju sig vart allt ligger efter ett tag

Jo då, jag har koll på vart allting ligger. Det fanns dock en tid då jag var hemmaboende och hade matlagning som intresse, och där kunde det hända att saker och ting bytte plats emellanåt. Ibland var det snudd på att man bara ville lägga ner alltihop redan vid start.
Citera
2012-03-04, 20:47
Medlem
CimGoodFellas avatar
Bristen på arbetsytor i mitt kök är nog det jag stör mig på oftast. Har ett stort kök men den tidigare husägaren lagade nog ingen mat. Känns lite svårt att motivera en rejäl ombyggnad på ett 2 år gammalt kök tyvärr, kanske kan jag smälla in en köksö i framtiden men det finns mer akuta renoveringar.
Precis som TS avskyr jag också att jag ständigt missar avokadons mognadsfönster.
Citera
2012-03-04, 21:07
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CimGoodFella
Bristen på arbetsytor i mitt kök är nog det jag stör mig på oftast. Har ett stort kök men den tidigare husägaren lagade nog ingen mat. Känns lite svårt att motivera en rejäl ombyggnad på ett 2 år gammalt kök tyvärr, kanske kan jag smälla in en köksö i framtiden men det finns mer akuta renoveringar.
Precis som TS avskyr jag också att jag ständigt missar avokadons mognadsfönster.
Kan hålla med om att det är bristen på arbetsyta som är mest frustrerande. Jag har en yta på ca 60x60 cm mellan diskhon och spisen, thats it! Inte lätt att organisera något där när bara skärbrädan tar upp ungefär hälften av ytan.
Citera
2012-03-04, 21:47
Medlem
DartFrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Kan hålla med om att det är bristen på arbetsyta som är mest frustrerande. Jag har en yta på ca 60x60 cm mellan diskhon och spisen, thats it! Inte lätt att organisera något där när bara skärbrädan tar upp ungefär hälften av ytan.

Såg en ett pyttekök där de hade hållare för skålar satta på väggen, det skulle du ju kunna ha så du kan fixa en bra mis an place.

Själv retar jag mig på att jag inte har nån gasspis hemma
o att det tydligen inte e ok o ställa ett 6 pack gastuber i källaren
o sen dra slangarna till mitt kök genom ventilationstrumman...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in