2012-03-04, 16:31
Medlem
MrOaikis avatar
Vad brukar ni störa er på i köket? Kan vara både folk och matlagningsföreteelser. Berätta ers anekdoter!

Jag kan ju börja...

Jag stör mig på folk som måste ha kött i allt, och kan titta på när man lagar åt dem och säga något i stil med: "Ska du inte ha något kött i?". Senast jag svarade nej, så erbjöd han sig att gå ner och handla. Som att det var brist på inköp som föranledde mitt val.

Jag stör mig på folk som börjar matlagningsmeningar med "Man ska inte ha X i Y" som att regler går före smak. Jag smakade av en sås med tomatbas, och kände att tomaterna behövde lite mer sötma. När jag ska ha i lite socker, blir personen vid min sida upprörd och säger "Man ska inte ha socker i en äkta italiensk pastasås". Varianter av det är folk som läser recept, men vägrar öka på mängden av något trots att det tydligt behövs. Eftersom det "inte står".

Jag stör mig på när avokados är hårda när man behöver dem. Eller bruna och äckliga för att man väntade för länge med att använda dem.
Citera
2012-03-04, 16:43
Medlem
Porryhatters avatar
När kastrullens undersida är fuktig och står på en varm platta. Ljudet som då ska komma tills jag/någon lyfter kastrullen och torkar bort vattnet.
Citera
2012-03-04, 16:47
Medlem
gulaLejonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
När kastrullens undersida är fuktig och står på en varm platta. Ljudet som då ska komma tills jag/någon lyfter kastrullen och torkar bort vattnet.

ja den är jobbig...

blir själv irriterad när jag inte hittar decilitermåttet eller potatisskalaren
Citera
2012-03-04, 16:48
Medlem
speedypeedys avatar
Citat:

dra grytan/stekpannan/kastrullen av plattan istället och tillbaka, funkar nog inte på en häll dock, men ett litet tips så du slipper torka =)
Citera
2012-03-04, 16:49
Medlem
Geblods avatar
Stör mig på att när man lagat maten och ätit upp den har en jäkla massa att ta reda på..
Citera
2012-03-04, 16:49
Medlem
Herrtrosas avatar
När man får öppna minst tre olika kökslådor innan man finner det man söker.
Citera
2012-03-04, 16:58
Medlem
Tinfoiltrolls avatar
När man ska skära något och kniven är för slö.
Citera
2012-03-04, 16:59
Medlem
gumses avatar
Irritationsmoment #1 för mig är dom moderna glaskeramikhällarna med en massa touchknappar.
Där man först måste klicka på On, därefter plattans nummer, därefter trycka på plus eller minus & som inte funkar om man är fuktig om fingrarna eller flippar ut när man skall torka av något som kokat över.

Detta känns som ett typisk kommittébeslut där några designers gått över styr & ekonomerna hejar på för att spara in på reglage & rattar.

Inget kan ju vara mer lättjobbat än den gamla principen med ett vred per platta.

Kort sagt, det var bättre förr.
Citera
2012-03-04, 17:17
Medlem
Puckon som lämnar alla skåpluckor öppna så man slår sig fördärvad på dem.

Även folk som inte vågar prova i köket. Har en vän som aldrig ägt en krydda annat än salt exempelvis.
Citera
2012-03-04, 17:36
Medlem
Citat:

Detta är ju induktionshällens största förtjänst, att man lätt kan torka av plattan.
Citera
2012-03-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gumse
Irritationsmoment #1 för mig är dom moderna glaskeramikhällarna med en massa touchknappar.
Där man först måste klicka på On, därefter plattans nummer, därefter trycka på plus eller minus & som inte funkar om man är fuktig om fingrarna eller flippar ut när man skall torka av något som kokat över.

Detta känns som ett typisk kommittébeslut där några designers gått över styr & ekonomerna hejar på för att spara in på reglage & rattar.

Inget kan ju vara mer lättjobbat än den gamla principen med ett vred per platta.

Kort sagt, det var bättre förr.

Häller helt med. På min spis finns det 18 (!) steg, ska man upp till värme 9 så får man tycka en jäkla massa gånger.
Citera
2012-03-04, 17:44
Medlem
xDs avatar
När man skall sätta in glas och tallrikar i diskmaskinen och det är fullt med vatten/skit kvar i dem!!, vilket ofta resulterar i att det skvätter vatten ut över hela golvet, när jag i min hast sätter in dem i diskmaskinen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in