2012-03-04, 14:16
Medlem
Mod får flytta om den ligger fel.

Efter boken Den unge Werthers lidande var det en hel del dom tog självmord. jag undrar om det finns någon film från vår tid där det var många person som tog livet av sig efter set filmen på samma sätt som någon i den filmen dog.
Citera
2012-03-04, 14:25
Medlem
saftad_burks avatar
Kurt Cobains självmord (om det nu var ett!) resulterade i att många fans blev deprimerade och tog självmord. Jag har för mig att det tas upp lite närmare i filmen Who Killed Kurt Cobain.
Citera
2012-03-04, 14:37
Medlem
pankaksOlles avatar
Det är en psykisk kedjereaktion som kallas "Werther-effekten".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Werther-effekt
Citera
2012-03-04, 14:53
Medlem
johanness avatar
ja, werthereffekten har kunnat visas följa av film med:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3263660
A twice-broadcast (1981, 1982) six-episode weekly serial showing the railway suicide of a 19-year-old male student provided a quasi-experimental ABABA design to investigate differential effects of suicide imitation. Imitation effects were most clearly observable in the groups whose age and sex were closet (sic) to those of the model.
Senast redigerad av johannes 2012-03-04 kl. 14:59.
Citera
2012-03-04, 18:43
Medlem
Gregor.Samsas avatar
Finns också The Sylvia Plath effect, som menar att poeter ofta begår självmord.
Citera
2012-03-05, 05:43
Medlem
Maldorors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor.Samsa
Finns också The Sylvia Plath effect, som menar att poeter ofta begår självmord.

På tok för smickrande för en så sinnesslö och självupptagen författare. Goethe däremot, där har vi klass. Den unge Werthers lidanden är en livsfarlig bok i fel händer, av någon anledning är det ändå oftast där den hamnar.
Citera
2012-03-05, 10:33
Medlem
SilverTips avatar
[quote=Maldoror]På tok för smickrande för en så sinnesslö och självupptagen författare. Goethe däremot, där har vi klass. Den unge Werthers lidanden är en livsfarlig bok i fel händer, av någon anledning är det ändå oftast där den hamnar.[quote]

Nåja, man måste äga mod att löpa en och annan risk i livet, och den som hotar oss genom felaktig läsning av Werther är nog ändå ganska liten.
Citera
2012-03-05, 12:47
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag läste den unge Werthers lidande för länge sedan, och förstod aldrig varför han gav upp och tog livet av sig utan att ens försöka. Vad var det som var så omöjligt med hans kärlek?
Citera
2012-03-05, 13:29
Medlem
darkhunters avatar
När gone in 60 seconds släpptes ökade bilstölderna med 25% på några veckor i usa.
Allt smittar......
Citera
2012-03-05, 14:53
Medlem
Halfbreeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkan94
Mod får flytta om den ligger fel.

Efter boken Den unge Werthers lidande var det en hel del dom tog självmord. jag undrar om det finns någon film från vår tid där det var många person som tog livet av sig efter set filmen på samma sätt som någon i den filmen dog.

Det finns gott om forskning som visar på att den påstådda självmordseffekten av Goethes verk är extremt överdriven - snarast en myt än något annat. Litteraturforskare har redan rotat i detta och jag föreslår att ni gör detsamma innan ni påbörjar den här sortens inkorrekta diskussioner.
Citera
2012-03-05, 23:20
Medlem
Maldorors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag läste den unge Werthers lidande för länge sedan, och förstod aldrig varför han gav upp och tog livet av sig utan att ens försöka. Vad var det som var så omöjligt med hans kärlek?

Han förivrade sig till den grad att han lade krokben på sig själv. Jag minns när du skriver detta, hur hjärtslitande denna bok var, och kanske ännu är. Utsökt.
Senast redigerad av Maldoror 2012-03-05 kl. 23:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in