• 1
  • 2
2012-03-04, 13:14
Hej, hej..

Nu är jag här igen !

Ska gå ner 2 kg innan 1 april...alltså ska det inte vara några större problem nu när jag börjat räkna kcal och fått lite vägledning från alla duktiga FB:are.

För att underlätta viktnedgången går jag endast långpromenader i dagsläget, för att så småningom våga mig på lite styrketräning och bygga bort mina spagettiarmar .

Min fråga är: Hur mycket kan jag räkna med att jag förbränner under en timmes promenad? Jag menar, 180-200 kcal kan ju inte vara allmängiltigt?
Citera
2012-03-04, 13:24
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
1 kcal per kilo du väger och km du rör dig är en bra
tumregel både om du går eller joggar/springer.

80 kg och 5 km blir ~400 kcal.

Du kan mäta din runda t.ex. här
http://www.jogg.se/Rundor/Karta.aspx
Citera
2012-03-04, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av someoneoutthere
Hur mycket kan jag räkna med att jag förbränner under en timmes promenad?

På en timmes promenad i ca 6 km/h kanske du förbränner 400kcal
Citera
2012-03-04, 13:34
Citat:
Ursprungligen postat av veni.vidi.vomui
1 kcal per kilo du väger och km du rör dig är en bra
tumregel både om du går eller joggar/springer.

80 kg och 5 km blir ~400 kcal.

Du kan mäta din runda t.ex. här
http://www.jogg.se/Rundor/Karta.aspx

Ok...tack ! Om så är fallet så verkar siffrorna stämma i min app då. Tyckte att de såg väldigt bra ut dock och även fast jag går samma sträcka så skiljer sig ju kcal beroende på hastigheten...
Citera
2012-03-04, 13:35
Citat:
Ursprungligen postat av wtfvnh

Hm..hur kom du fram till det?
Citera
2012-03-04, 13:35
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtfvnh
Om man väger runt 90kg ja, kanske.
Citera
2012-03-04, 13:37
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Om man väger runt 90kg ja, kanske.

Samma fråga till dig! Hur kom du fram till det?
Citera
2012-03-04, 13:46
Jag har provat att räkna enligt denna formel:

Vikt x 3.6 (promenad 1 h) = antal kalorier

Vad är det som avgör värdet 3.6? Är det taget från tomma intet eller? Med den formeln så förbränner jag bara 194 kalorier på en timmes snabb promenad?
Citera
2012-03-04, 13:58
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Samma fråga till dig! Hur kom du fram till det?
Jag gick mycket under diet och vägde 75-80kg. Enligt caloriesperhour, Runkeeper och Endomondo låg jag runt 350-400kcal i timman vid mina promenader. Jag drog ner lite och höftade med runt 300-350kcal/h för egen del, det verkade vara bra höftat från min sida. Därav mitt uttalande om 400kcal.
Citera
2012-03-04, 14:03
Medlem
CuliusJeasars avatar
Vid löpning brukar man räkna på 1 kcal per kilo kroppsvikt per kilometer, vilket stämmer ganska bra för mig. Längden på sträckan och din vikt är mer avgörande än tiden du är ute. Promenad kostar ju definitivt mindre än löpning, så jag hade nog räknat på kanske 0,5-0,7 kcal per km och kilo kroppsvikt.

Ergo:

Väger du 80 kilo och promenerar 7km har du således antagligen gjort av med 300-350 kcal.

EDIT:

Min uppskattning verkar ju stämma rätt bra utifrån det Dreas skrev, såg jag nu.
Citera
2012-03-04, 14:34
Citat:
Ursprungligen postat av CuliusJeasar
Vid löpning brukar man räkna på 1 kcal per kilo kroppsvikt per kilometer, vilket stämmer ganska bra för mig. Längden på sträckan och din vikt är mer avgörande än tiden du är ute. Promenad kostar ju definitivt mindre än löpning, så jag hade nog räknat på kanske 0,5-0,7 kcal per km och kilo kroppsvikt.

Ergo:

Väger du 80 kilo och promenerar 7km har du således antagligen gjort av med 300-350 kcal.

EDIT:

Min uppskattning verkar ju stämma rätt bra utifrån det Dreas skrev, såg jag nu.

Ehm...Hur räknade du nu?

Om jag räknar som dig ligger jag på 189 kcal då...det är ju jättelite ! (som förvisso ligger i närheten med formeln som jag använde ovan).
Citera
2012-03-04, 15:37
Medlem
CuliusJeasars avatar
Citat:
Ehm...Hur räknade du nu?

Om jag räknar som dig ligger jag på 189 kcal då...det är ju jättelite ! (som förvisso ligger i närheten med formeln som jag använde ovan).

Jag räknade exakt så som jag skrev?

Jag tror att det är alldeles för högt att räkna på 1 kcal som veni,vidi var inne på. Det stämmer nog ungefär för löpning, men att förflytta sig promenerandes är mycket mer energisnålt än att springa, så därför måste förbrukningen ligga rätt så mycket lägre. 0,5-0,7 kcal/kkv/km är min gissning som sagt. Är övertygad om att det är väldigt nära sanningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in