2012-03-04, 12:40
Medlem
Opids avatar
Jag har läst att Facebook inom kort ska börsintroduceras till ett värde av 100 miljarder dollar. Eftersom Facebook "bara" har 845 miljoner användare så skulle detta innebära att varje användare var värd 787 kronor.

I mina ögon så ser det ut som en solklar övervärdering. Jag kan omöjligt föreställa mig att den genomsnittlige användaren skulle kunna komma att generera reklamintäkter på över 700 kronor under hela sin användningsperiod.

Utgår värderingen från att den genomsnittlige användaren ska fortsätta använda sidan i all framtid? Just nu så kan jag nämligen inte se någon annan förklaring till varför någon i sin vildaste fantasi kan tro att Facebook skulle vara värt de här fantasisummorna.

Eller missar jag något som skulle kunna göra så att den här värderingen faktiskt ter sig rimlig?
Citera
2012-03-04, 13:09
Medlem
Om jag inte minns fel så har Fb varit på väg att börsintroduceras under ett antal år men iom krisen så blev det inget av just då, sen var det andra liknande affärsmodeller ex groupon (har jag för mig) som börsintroducerades och som sjönk kraftigt så då drog man öronen åt sig igen. Men en börsintroduktion kommer säkert när läget är perfekt.

Facebook har ju fortfarande stor potential att växa i olika delar av världen men de måste också arbeta aktivt med att bibehålla de användare som finns idag och sedan lång tid tillbaka, de vill inte ha en utveckling likt MySpace eller de svenska motsvarigheterna LunarStorm och Playahead.
Citera
2012-03-04, 13:58
Medlem
Miiiiias avatar
Det är inte bara reklamintäkterna de får in, tänk på alla som sitter och spelar Farmville och andra spel, och som köper in prylar för riktiga pengar.
Citera
2012-03-04, 14:47
Medlem
Lillknoddens avatar
Jag kan bara tänka mig att det säkert finns information / kommer finnas känslig information om användare som i framtiden kommer bli offentliga personer som är värt mer än 700 kr /person. Även om det inte är speciellt legalt.
Citera
2012-03-04, 16:15
Medlem
G-punktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opid
Jag har läst att Facebook inom kort ska börsintroduceras till ett värde av 100 miljarder dollar. Eftersom Facebook "bara" har 845 miljoner användare så skulle detta innebära att varje användare var värd 787 kronor.

I mina ögon så ser det ut som en solklar övervärdering. Jag kan omöjligt föreställa mig att den genomsnittlige användaren skulle kunna komma att generera reklamintäkter på över 700 kronor under hela sin användningsperiod.

Utgår värderingen från att den genomsnittlige användaren ska fortsätta använda sidan i all framtid? Just nu så kan jag nämligen inte se någon annan förklaring till varför någon i sin vildaste fantasi kan tro att Facebook skulle vara värt de här fantasisummorna.

Eller missar jag något som skulle kunna göra så att den här värderingen faktiskt ter sig rimlig?

Hur tänker du nu? Facebook får ju inte några pengar av oss användare? Det är socialmedier/reklam/produkter som vill ha appen/kontakt o.s.v.-
Citera
2012-03-04, 17:22
Medlem
Opids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-punkten
Hur tänker du nu? Facebook får ju inte några pengar av oss användare? Det är socialmedier/reklam/produkter som vill ha appen/kontakt o.s.v.-

Nej, jag säger inte att de får pengar av oss som användare. Användarna genererar dock indirekt pengar åt facebook. En reklamplats på en sida utan trafik kommer generera mindre inkomst till ägaren av sidan än vad en reklamplats på en sida med hög trafik kommer att göra.

Jag har dock mycket svårt att tro att den genomsnittlige användaren på facebook är så mottaglig för reklam på sidan och så aktiv i farmville-kloner så att den totala summan som speltillverkare och reklammakare vill investera kommer att uppgå till närmare 800kr per capita.
Citera
2012-03-05, 12:16
Medlem
Skulle vilja påstå att det här är en av tidernas största övervärdering... Liknar väldigt mycket alla härliga värderingar av IT-bolag anno 1999. Vad som hände sen vet vi alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in