2012-07-05, 22:21
Medlem
Ogdoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Ja och ja. Har erfarenheter av dylikt och tycker det är spännande. Mediterar också, för den delen. Men vad har det att göra med att gubbarna inte talar sanning? Eller söker du vifta bort den sakliga kritiken med att det hela är någon slags subjektiv relativismhistoria? Att detta årtionde av mängder av ej infriade löften egentligen är irrelevant, för att det man känner inom sig är det som spelar roll? Då håller jag definitivt inte med och skulle snarare kalla det en billig undanflykt. De har gång på gång gjort gällande att det de talat om, vare sig det är "disclosure", världsomvälvande förändringar eller något luddigt uppvaknande kommer märkas tydligt, dvs. även objektivt sett (det ligger ju även lite i sakens natur)...

Ska vi tala subjektiva prylar och att lalla iväg på egen hand så kan man utan större bekymmer få sitt uppvaknande och sina fantastiska sanningar redan imorgon och det finns folk överallt som tillhandahåller detta. Det finns något för de flesta smaker. Subjektivt var det, ja.

Ville inte se det som en undanflykt, snarare att påvisa att det finns mycket outforskat om oss själva och vad vi har för roll i universum. Det dem gör är att precis som vi vill veta mer, och om ett sådant undantryckt ämne är det inte allt lätt att bevisa något utan man får ta till sig det man känner sig mogen för helt enkelt. Jag vet att det finns många scammers liksom det finns överallt i världen inom detta ämnet också. Jag har också svårt att se varför man hela tiden måste se alla löften som ges? Jag går inte på några löften, löften att saker ska hända är inte min drivkraft att utbilda mig. Nyfikenhet på hög nivå är det som driver mig.

Det finns mycket mer att se än bara löften som ska komma till varje person. Men som sagt, det är individuellt vad man är intresserad av. Det är samma sak som att jag inte är intresserad av t ex politik så mycket. Men jag tror att det här ämnet är väldigt viktigt då det är så mycket som kan skaka våran världsbild om saker och ting visar sig vara sanna och faller på plats till slut.

Vi har mycket kvar av året och än är det inte 2013. Vet att man hört detta snacket förut om man nu ska prata "löften" om att saker ska hända. Men jag står fast och tror och hoppas verkligen på att få uppleva en helt annan verklighet än den vi har just nu .
Citera
2012-07-05, 22:33
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogdoo
Ville inte se det som en undanflykt, snarare att påvisa att det finns mycket outforskat om oss själva och vad vi har för roll i universum. Det dem gör är att precis som vi vill veta mer, och om ett sådant undantryckt ämne är det inte allt lätt att bevisa något utan man får ta till sig det man känner sig mogen för helt enkelt. Jag vet att det finns många scammers liksom det finns överallt i världen inom detta ämnet också. Jag har också svårt att se varför man hela tiden måste se alla löften som ges? Jag går inte på några löften, löften att saker ska hända är inte min drivkraft att utbilda mig. Nyfikenhet på hög nivå är det som driver mig.

Det finns mycket mer att se än bara löften som ska komma till varje person. Men som sagt, det är individuellt vad man är intresserad av. Det är samma sak som att jag inte är intresserad av t ex politik så mycket. Men jag tror att det här ämnet är väldigt viktigt då det är så mycket som kan skaka våran världsbild om saker och ting visar sig vara sanna och faller på plats till slut.

Vi har mycket kvar av året och än är det inte 2013. Vet att man hört detta snacket förut om man nu ska prata "löften" om att saker ska hända. Men jag står fast och tror och hoppas verkligen på att få uppleva en helt annan verklighet än den vi har just nu .
hoppar kanske in men att vänta på att något ospecifikt ska hända är inte samma som att tro att något kommer hända som du lutar dig mot. Alla väntar på något ska hända, även dom som inte tror på det. Rätt svårt att inte göra detta.
Citera
2012-07-05, 22:44
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogdoo
Det är inte så det funkar . Jag pratar inte om rätt och fel. Jag pratar om känsla. Känner du det så gå på den känslan, men jag misstänker att du inte "känner" på det sättet jag menar. Ta inte illa upp nu, men jag tror du använder din vänstra hjärnhalva till största delen i detta fallet.
Jag kan få en känsla av att jag argumenterar med dårar ibland men det betyder ju inte att det är så. Känslor i all ära men de kan vara mer eller mindre välgrundade. Det är bättre att kolla att fallskärmen är rätt packad inför hoppet än att sluta ögonen, säga "aum" och få en känsla av att den är det.

Så här ligger det till i den riktiga världen utanför fantasidrömbubblan: Antingen finns det eller finns det inte en grupp av personer som i skuggorna har nästlat in sig nästan överallt i våra samhällen och tankesätt. Kan du säga emot det? Finns den här gruppen men bara om man känner att den gör det men känner man det inte så finns inte gruppen?

Vad vi talar om här är otyget sanningsrelativism. Det var nog någon annan än dig som jag nyligen påtalade det för men i den verkliga, makroskopiska världen där vi lever så är Shrödingers katt antingen levande eller död. Den är inte levande för mig men död för dig, den är antingen eller. Att Schnappi das kleine krokodil är världens bästa låt kan vara sant för dig men inte för mig, det är en smaksak men om Grönland finns eller ej är fullständigt oberoende av vad vi tycker eller tror.

Inse att det finns objektiva sanningar, sedan kanske vi inte känner till det rätta svaret men det ändrar ingenting.
Citera
2012-07-05, 22:45
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
hoppar kanske in men att vänta på att något ospecifikt ska hända är inte samma som att tro att något kommer hända som du lutar dig mot. Alla väntar på något ska hända, även dom som inte tror på det. Rätt svårt att inte göra detta.

Menar du att alla väntar på att något ska hända nu 2012 eller bara allmänt? Mvh
Citera
2012-07-05, 23:14
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag kan få en känsla av att jag argumenterar med dårar ibland men det betyder ju inte att det är så. Känslor i all ära men de kan vara mer eller mindre välgrundade. Det är bättre att kolla att fallskärmen är rätt packad inför hoppet än att sluta ögonen, säga "aum" och få en känsla av att den är det.

Så här ligger det till i den riktiga världen utanför fantasidrömbubblan: Antingen finns det eller finns det inte en grupp av personer som i skuggorna har nästlat in sig nästan överallt i våra samhällen och tankesätt. Kan du säga emot det? Finns den här gruppen men bara om man känner att den gör det men känner man det inte så finns inte gruppen?

Vad vi talar om här är otyget sanningsrelativism. Det var nog någon annan än dig som jag nyligen påtalade det för men i den verkliga, makroskopiska världen där vi lever så är Shrödingers katt antingen levande eller död. Den är inte levande för mig men död för dig, den är antingen eller. Att Schnappi das kleine krokodil är världens bästa låt kan vara sant för dig men inte för mig, det är en smaksak men om Grönland finns eller ej är fullständigt oberoende av vad vi tycker eller tror.

Inse att det finns objektiva sanningar, sedan kanske vi inte känner till det rätta svaret men det ändrar ingenting.

Just detta med utgångspunkten i subjektivism blir ju väldigt problematisk när den troende eller "kännande" möter skeptikern. Så länge man predikar för kören och "utbyter liknande erfarenheter" så flyter ju allt på, men det blir gnissel när new agearen liksom står med ett ben i vardera läger. Ett i sin subjektiva övertygelse, där det handlar om känslor, intuition och olika former av "uppenbarelser", och det andra i den objektiva, delade verkligheten.

Det är här man alltid stöter på patrull iom att sådana som du ber om bevis vilka skall kunna betraktas objektivt, på verklighetens shackbräde, så att båda kan betrakta det skedda på lika villkor.

Jag tycker att troende skall avhålla sig ifrån att predika. Mystiken passar bäst som privatsak. Jag har meditationsupplevelser, sömnparalyser och "astralprojektioner" i ryggsäcken vilka gör att jag har ett intresserat öga riktat mot det "alternativa" eller "mystiska", men jag har helt och hållet lagt av med att försöka övertyga folk. Jag har också växt som människa på senare år och lämnat mycket subjektivistiskt flum bakom mig och närmat mig den objektivistiska utgångspunkten mer och mer. Vi har en verklighet där ute, och den skall hanteras. Du kan vara hur "andlig" som helst och gå helt upprymd ifrån ett seminarium, men när du kommer hem så slår du lik förbannat lilltån i dörrkarmen.

Vad gäller det som diskuteras i den här tråden så rör det sig om ett internetfenomen. De nya kommunikationsmöjligheterna möjliggör spektaklet där "rörelsens" (ufo, truther, collapse, hela alltet) olika frontfigurer sätter agendan, och en jävla massa kännande människor världen över sitter framför skärmen varje kväll och röker "hopium". Klimakterikossor med kristaller och gamla kooks som Drake och gänget. Alla kanaliserare osv.
Citera
2012-07-06, 00:10
Medlem
Ogdoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Det var absolut inte så jag menade, att bara för att man känner en sak så är det till 100% sant. Det jag menade var att man kan komma mycket längre med intuitivt tänkande än logiskt hjärnbaserat tänkande i saker man inte har så stor tillgång till. Det finns en chans att dem finns och det finns en chans att dem inte finns, jag förstår detta till 100%. Men jag litar på vad jag själv känner, med det sagt så ville jag inte säga att det är så det är. Jag ville poängtera att det är viktigt att känna efter i hjärtat när man urskiljer sådan information, och det är vad tråden handlar om, obevisbar information tydligen. Du hade inte behövt ge mig en sådan dum förklaring såsom att man hoppas på att fallskärmen är packad och säger "aum" istället för att man känner så, det är en grav misstolkning av vad jag menade. Hoppas jag klarade upp en del saker nu.
Citera
2012-07-06, 00:16
Medlem
Ogdoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Just detta med utgångspunkten i subjektivism blir ju väldigt problematisk när den troende eller "kännande" möter skeptikern. Så länge man predikar för kören och "utbyter liknande erfarenheter" så flyter ju allt på, men det blir gnissel när new agearen liksom står med ett ben i vardera läger. Ett i sin subjektiva övertygelse, där det handlar om känslor, intuition och olika former av "uppenbarelser", och det andra i den objektiva, delade verkligheten.

Det är här man alltid stöter på patrull iom att sådana som du ber om bevis vilka skall kunna betraktas objektivt, på verklighetens shackbräde, så att båda kan betrakta det skedda på lika villkor.

Jag tycker att troende skall avhålla sig ifrån att predika. Mystiken passar bäst som privatsak. Jag har meditationsupplevelser, sömnparalyser och "astralprojektioner" i ryggsäcken vilka gör att jag har ett intresserat öga riktat mot det "alternativa" eller "mystiska", men jag har helt och hållet lagt av med att försöka övertyga folk. Jag har också växt som människa på senare år och lämnat mycket subjektivistiskt flum bakom mig och närmat mig den objektivistiska utgångspunkten mer och mer. Vi har en verklighet där ute, och den skall hanteras. Du kan vara hur "andlig" som helst och gå helt upprymd ifrån ett seminarium, men när du kommer hem så slår du lik förbannat lilltån i dörrkarmen.

Vad gäller det som diskuteras i den här tråden så rör det sig om ett internetfenomen. De nya kommunikationsmöjligheterna möjliggör spektaklet där "rörelsens" (ufo, truther, collapse, hela alltet) olika frontfigurer sätter agendan, och en jävla massa kännande människor världen över sitter framför skärmen varje kväll och röker "hopium". Klimakterikossor med kristaller och gamla kooks som Drake och gänget. Alla kanaliserare osv.

Jag förstår precis hur du menar Phasers och det är kul att läsa ett serriöst inlägg från din sida för en gångs skull även om jag inte är humorlös och vet att du bara försöker skojja för det mesta för att liva upp stämningen .

Jag har heller aldrig förespråkat att "predika" och få folk att tycka likadanat som dig själv. Men ifall någon bad om hjälp, skulle du då ge den? Att skapa en forumstråd som jag har gjort gör att jag känner att jag vill dela med mig något till de som är mottagliga och kanske söker information. Är det att predika, är det att tvinga på någon något? Jag ser det mer som att lägga fram information, sedan får man göra vad man vill med den. Jag bryr mig inte ifall en person totalt förkastar detta, varför skulle jag? Jag är bara glad ifall jag kan hjälpa en enda person att få några svar på något de letar efter, vad som helst bara jag kan hjälpa. Det är det jag känner att jag vill göra, och jag kanske inte är precis bra på att göra det verbalt ute i det verkliga livet där jag fortfarande lider av ett hemskt pokerface över min personlighet, men att kunna göra det med skrift på internet underlättar en hel del och som sagt det gör mig glad att kunna ge hjälp till dem som är öppna för den.
Senast redigerad av Ogdoo 2012-07-06 kl. 00:18.
Citera
2012-07-06, 00:55
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parker
Påminner inte Fulford om en gammal pundare? Samma manér, samma slafsiga tal... Det skulle kanske kunna förklara hans vilda fantasi.

Här är ett skönt klipp (kanske en repost, jag ber om ursäkt om så är fallet) där en något prydligare Fulford annonserar ett kommande Fuji-utbrott 11 april 2011. Det är möjligt att Fulford har en annan tideräkning än vi vanliga dödliga, men jag gissar att detta även i hans värld är en rejäl miss.

http://www.youtube.com/watch?v=HGvLXFhs7QI

Likförbannat fortsätter somliga att tro honom. Jösses.
På tal om gamla pundare, i en helt annan tråd så diskuterade man någon guru med 80-talsfrisyr (för det var då klockorna stannade för honom). När det begav sig så brukade man hitta honom på parkeringen med näsan i första bästa mopedtank. Och i en annan tråd framfördes ju teorin om att utvecklingsstörda etc skulle vara bättre medier...
Senast redigerad av Herr Lindholm 2012-07-06 kl. 00:57.
Citera
2012-07-06, 05:22
Medlem
Poksmots avatar
Citat:
Jag har följt Wilcock sedan du drog igång tråden, och Ike har jag haft ögonen på under många år. Jag vet vad det handlar om och har både sett filmer och läst. Ike för fram en hälsosam samhällskritik, men jag ställer inte upp på rymdödlesnacket.

Jag postar inte mycket i tråden, men följer allt den handlar om. Ville bara passa på att säga att jag tycker du skriver på ett moget och intelligent sätt, du sjunker inte till AIK vs IFK nivå. Dessutom tycker jag att vad du säger om Icke indikerar på vad jag själv tycker.

Man behöver inte köpa något totalt koncept, av all denna galenskap så finns det troligen lite sanningar här och var. Även om den sanningen bara är 1% av allt som det snackas om här, så är det nog för att reagera och tänka till.

Ogdoo som startat denna tråd kanske inte får rätt i allt vad han lagt fram, men statistiken talar för att den intresserat en mängd människor. Efter att ha läst vad han skrivit efter mitt senaste inlägg (way back) vill jag återigen ge dig min respekt. För att vara en snubbe i 20 års åldern tycker jag du kommit otroligt långt i din personliga utveckling. Oavsett vad som händer i vår värld tycker jag att du är en bra definition av vad denna tråden kan ge oss alla oavsett åsikt och nivå av öppet sinne.
Citera
2012-07-06, 08:20
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Menar du att alla väntar på att något ska hända nu 2012 eller bara allmänt? Mvh
både seriöst över vad som kommer ske, men andra pga av idiotin bakom det och fester och liknande och hela mediahysterin bakom det.

så ja lite mer allmänt, men säga man väntar på något är så ospecifikt så går inte säga att man gör. ogdoo tror att någon kommer hända i år.
Citera
2012-07-06, 08:33
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poksmot
För att vara en snubbe i 20 års åldern tycker jag du kommit otroligt långt i din personliga utveckling.

Det där har sin förklaring i att jag inte är en kille i tjugoårsåldern, snarare det dubbla.

Jag förstår hur du tänker. Det är möjligt att det finns någon slags sanning i hela 2012-snurren. Vi skriver snart vattumannens tidsålder och den del av "det övernaturliga" som jag hållit fast vid genom åren är faktiskt astrologin. Den har bevisat för mig att där finns någonting lurt som pågår. Någonting bortom det som empirisk vetenskap har beskriver.

Men man bör som sagt tänka på att i vår tid, med denna informationsteknik vi har nu så kan ALLA röster komma till tals, och då blir det mycket brus som omger de budskap som eventuellt kan tänkas ha någonting värdefullt att föra fram. Drake tex, har visat sig vara en "backwoods hick" som lyfts upp till att bli en superstjärna i den krets som väntar på någon slags revolution i samband med 2012. Det krävs bara att en person har lite glöd och energi och en passande personlighet för att det skall få brett genomslag i vissa sammanhang.
Citera
2012-07-06, 09:27
Medlem
KycklingIRymdens avatar
Citat:
Det där har sin förklaring i att jag inte är en kille i tjugoårsåldern, snarare det dubbla.

Jag förstår hur du tänker. Det är möjligt att det finns någon slags sanning i hela 2012-snurren. Vi skriver snart vattumannens tidsålder och den del av "det övernaturliga" som jag hållit fast vid genom åren är faktiskt astrologin. Den har bevisat för mig att där finns någonting lurt som pågår. Någonting bortom det som empirisk vetenskap har beskriver.

Men man bör som sagt tänka på att i vår tid, med denna informationsteknik vi har nu så kan ALLA röster komma till tals, och då blir det mycket brus som omger de budskap som eventuellt kan tänkas ha någonting värdefullt att föra fram. Drake tex, har visat sig vara en "backwoods hick" som lyfts upp till att bli en superstjärna i den krets som väntar på någon slags revolution i samband med 2012. Det krävs bara att en person har lite glöd och energi och en passande personlighet för att det skall få brett genomslag i vissa sammanhang.

Snabbtips om www.maya-portal.net/tzolkin
om du är intresserad av fler astrologi/astronomi-stuff
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in