Eftersom morsan är tandsköterska har man väl mer eller mindre blivit uppläxad om både det ena och andra inom tandvården.
Jag kan börja med att säga att "vita tänder" är ett ganska vanligt ideal för många, men jag skulle föredra termen ett hälsosamt tandkött och tänder, då tänder kan blekas men i verkligheten är de egentligen inte så rena. En annan anledning till att du ska satsa på detta är att ett hälsosamt tandkött är ljusrosa, vilket får hela munnen och speciellt tänderna att se friskare överlag.
Exempel:
http://img.webmd.com/dtmcms/live/webmd/consumer_assets/site_images/articles/health_tools/cosmetic_dentistry_slideshow/farley_photo_of_gum_grafting.jpg
Som du ser, så ser tänderna även vitare ut på höger sida där tandköttet även är friskt
Det jag regelbundet använder är först och främst en
elektrisk tandborste, den tar mycket bra och då slipper du tänka på hur du ska borsta "rätt", dvs i en cirkel rörelse istället för att gnugga från sida till sida, rekommenderar starkt ett inköp av en sådan.
När det gäller
tandkräm så tycker jag inte det spelar så stor roll, sålänge du borstar tänderna regelbundet morgon och kväll.
Sen finns det tre saker som du bör använda efter att du borstat tänderna.
Item number one,
tandtråd. Rekommenderar små "plackers" som är lättanvända och kan återanvändas, bara skölj av efter användning. Viktigt att du använder den rätt, du ska "skära" in tråden mellan tänderna, ungefär som när du sågade på träslöjden i mellanstadiet, och håll den nära kanten av tanden!
Det andra, är
munskölj. Krävs inte mycket effort från dig, använd korken till flaskan och gurgla, spotta ut. Detta håller tandköttet starkt och skyddar emaljen mycket bra, som de andra sa så använd INTE salt när du borstar tänderna. Däremot, leder det mig till nästa sak som är
tandpasta som det kallas. Den har en konsistent likt sand, smakar lite salt och har en liknande effekt som salt på tandborstet, men det skadar INTE emaljen eller tandköttet. Detta bör du bara använda kanske en gång varannan vecka, om ens det ifall du sköter det andra bra.
Du kan köpa alla dessa föremål hos tandläkaren eller på apoteket.
That's it for me, I'm out. Hoppas du lärde dig något!