Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-03-03, 23:36
Medlem
Mikey21s avatar
Är nog i den här forumsdelen som mest kunskap finns om vilda djur osv så drar upp tråden här.

Jag och två polare står och väntar på bussen. Klockan var runt 2 på natten den 29e februari. Då helt plötsligt från ett bostadsområde med omgivande skogspartier hör vi massor med skrik efter varandra. Jag drog först slutsatsen att det var rådjur då jag har hört sådana skrik förut (skall/yl liknande) men när jag hörde dom igen så lät det exakt som någon flicka blev våldtagen/uppskuren brutalt. Så jag och mina två polare löper dit så fort vi kan, redo att slita bort något psykfall från en försvarslös flicka och sparka ihjäl odjuret. När vi springer upp i skogen i den riktningen vi trodde ljudet kom från, så slutar det. Vi står stilla för att kunna höra det igen. När det börjar igen så börjar vi ropa och då tystnar det, för att sen börja igen. Efter 10 minuter drog vi slutsatsen att det var ett djur och tog bussen hem.

Det här har legat och gnagt i huvudet nu i flera dagar. Finns det djur i Sverige som låter som ett skrik, ett brutalt skrik från någon i smärta?

Tack på förhand!
Citera
2012-03-03, 23:40
Medlem
NeverArounds avatar
Har hört precis samma sak en gång. Lät som en tjej som fick halsen avskuren. Bror min sa att det var en hare...

Han är jägare så jag litar väl på han då...
Citera
2012-03-03, 23:40
Bannlyst
Japp en rådjur kan låta på det viset har själv hört ett som blev påkörd av bil skrek fruktansvärt innan skyddsjägaren kom till plats, lät som en människa i nöd.
Citera
2012-03-03, 23:43
Medlem
Ackis avatar
Det låter på beskrivningen som en räv. Jag ska se om jag hittar ett bra läte att jämföra med på youtube, och återkommer!

Edit: Något av dessa ljud kanske? http://www.youtube.com/watch?v=J6Nuh...eature=related
Senast redigerad av Acki 2012-03-03 kl. 23:46.
Citera
2012-03-03, 23:44
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Det har jag också hört nån gång, låter riktigt obehagligt faktiskt.
Citera
2012-03-03, 23:48
Medlem
Mikey21s avatar
Sökte runt lite på google/youtube nu. Det lät ganska likt rävens 'Vixens scream' men läste att dom inte gör det lätet så ofta så jag är tveksam.

http://www.youtube.com/watch?v=gVLvw-LhWyQ

Ungefär så men på slutet så lät det mer mänskligt, därav vår impulshandling att springa dit som idioter.

Edit; Såg nu att rävens parningsperiod ligger mellan Jan-Feb och Vixen's scream används som ett parningsrop. Är inte helt nöjd med förklaringen men hoppas att man får lite sinnesro nu iaf.
Senast redigerad av Mikey21 2012-03-03 kl. 23:54.
Citera
2012-03-04, 00:02
Medlem
Ackis avatar
Räv och uggla är i stort sett de enda djuren som skriker vid den här tiden på året (andra djur kan skrika om de blir skrämda) så jag gissar på att det var en räv ni hörde. Deras skrik låter ibland som man tänker sig att en kvinnas dödsskrik måste låta.
Citera
2012-03-04, 00:38
Medlem
Skall/yl var antagligen en räv (brukar låta lite hest). "Flickan" som skrek var nog en hare som blev tagen av ett rovdjur, tex en räv
Citera
2012-03-04, 00:43
Medlem
Nlesjems avatar
Både hare o rådjur kan skrika "hemskt".
Citera
2012-03-04, 12:23
Medlem
CoreyFeldmans avatar
Nu kapar jag tråden lite, men är det haren som låter som en gråtande bebis? Riktigt obehagligt är det.
Citera
2012-03-04, 12:34
Medlem
En-gul-skeds avatar
Haren har mer ett ''bebis'' likande ljud.
Men rådjuret kan göra ljud som låter som skrik/skall/gråt och vet inte vad!
Räven kan va rätt obehaglig med sina läten, kan låta som skrik
Sen kattuggglan är en rätt trolig kandidat, dom håller på med häckning nu, och den kan låta rätt hemskt
Citera
2012-03-05, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoreyFeldman
Nu kapar jag tråden lite, men är det haren som låter som en gråtande bebis? Riktigt obehagligt är det.

Spillkråkan har ett "Uääähh"- liknande läte, dagtid. Men i Ts fall var det nog ett Rådjur, de kan låta som ett massmord.
Senast redigerad av Bananrepublikan 2012-03-05 kl. 14:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in