2012-03-03, 21:07
Medlem
Hej konstig fundering kanske dum, ur choice.
Är inte vidare insatt i någon av dessa, men förundras över hur mycket litteratur det finns inom politiken, då kan man ju befinna sig utan för lådan och konstatera att det här är väldigt komplicerat.
Man kan även konstatera att det är ett oehört känsligt ämne.

Varför är det så komplicerat då?
Min slutsats, utanför systemet, är att det existerar varibler inom politiken som man inte kan sätta siffror på som lycka, männskliga rätthigheter, folks liv,mm detta ska kombineras med ekonomi, försvar, mm.

Men det som är mest förbryllande för mig, varför finns det så få ideologier inom detta, det borde ju finnas lika många sätt att styra ett land som det finns människor?
Citera
2012-03-04, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rasputinspolare
Hej konstig fundering kanske dum, ur choice.
Är inte vidare insatt i någon av dessa, men förundras över hur mycket litteratur det finns inom politiken, då kan man ju befinna sig utan för lådan och konstatera att det här är väldigt komplicerat.
Man kan även konstatera att det är ett oehört känsligt ämne.

Varför är det så komplicerat då?
Min slutsats, utanför systemet, är att det existerar varibler inom politiken som man inte kan sätta siffror på som lycka, männskliga rätthigheter, folks liv,mm detta ska kombineras med ekonomi, försvar, mm.

Men det som är mest förbryllande för mig, varför finns det så få ideologier inom detta, det borde ju finnas lika många sätt att styra ett land som det finns människor?

Jag tycker inte alls att politik är så komplicerat, det är mer som ett rörigt sörja av subjektiva teorier som motsäger varandra. Kvantfysik är vackert och i ordning.
Citera
2012-03-04, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisantropNihilist
Jag tycker inte alls att politik är så komplicerat, det är mer som ett rörigt sörja av subjektiva teorier som motsäger varandra. Kvantfysik är vackert och i ordning.

Det är för att du har sett donny darco:P
Kvantfysik äger imo, vad jag vet om det.
Men kan omformulera mig, om man ser samhället från en aliens perspektiv.
Då ser man att det finns ett antal ideologier, dessa beskriver hur jordbor hanterar den gemensamma budgetten, samt hur man hanterar ovanliga situationer som uppstår mellan indevider.
Då finner man det konstigt att det inte finns fler sånna här ideologier.
Citera
2012-03-04, 19:21
Medlem
MeineMeinungs avatar
Det finns (nästan) ingen logik i politik. Bara känslor. Kort och gott en inkonsekvent jävla röra...
Citera
2012-03-05, 03:07
Medlem
Vodkaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasputinspolare

Vad gäller ideologier så är de nog få just för att människor blir indoktrinerade till att vara anhängare av dem. Sedan finns det väl alltid några åsikter som skiljer sig mellan anhängare av samma ideologi, gällande det som är relevant för den.
Citera
2012-03-05, 06:33
Medlem
Politik är ingen vetenskap och kan inte jämföras med kvantfysik imho.
Som sagt, det mesta är nästan enbart känslor bland politiker och bland folket. Psykologi och allt under det (så som retorik) är nog dem ända vetenskapen.
Citera
2012-03-05, 19:13
Medlem
Awokad0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeineMeinung
Det finns (nästan) ingen logik i politik. Bara känslor. Kort och gott en inkonsekvent jävla röra...

+1

Politik är ett sätt att styra ett samhälle, precis som religion har varit. Politik är det som minst innefattar någon form av filosofi, eller psykologi. Massa människor som försöker styra upp en levnadsmall och försöka få alla att tycka väldigt lika så att det inte ska bli något strul, istället för att utgå ifrån oss själva.

Kortfattat så är politik inte något som förhåller sig till människan själv, den förhåller sig till människans ständigt förändrande idé till struktur och rättvisa. Endast en idé som blunt nekar till att människans alla perspektiv inte går att erhålla under en och samma makt. Det är steget efter religion i denna process där man faktiskt påstod att det fanns en stående makt som beviljade all kunskap som dennes egen, där orden sedan blev nedskrivna av denna person som förnekade att det var hans egen makt. Allt i ordning till att avlägsna människan från dess verkliga kapacitet, och beskriva något som liknande överenskommelse. För att förgylla människan med okunskap om sig själv, och orden som bevisligen skulle förklara detta; "För ditt eget bästa".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in