Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-03, 20:21
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Har varit med då jag satt in pengar att banken frågar varifrån pengarna kommmer? Likaså om jag tar ut pengar vart ska pengarna gå till? VAD beror dessa frågor på? Första gången rörde det sig om enbart 10 000kr det är min ensak tycker jag. Kan någon förklara?
Citera
2012-03-03, 20:29
  #2
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Skyldighet, de vill vara försäkrade om att du har betalat skatt på pengarna. Ta en titt på www.skatteverket.se
Citera
2012-03-03, 20:32
  #3
Medlem
-20r53-s avatar
de kanske misstänker illegala aktiviteter om man titt som tätt dyker upp o ska sätta in en massa kontanter, annorlund förändringar på kontona dvs pengar som sätts in utan att de vet vart det kommer ifrån kan de kolla upp lite extra, har hänt på swedbank i alla fall

misstänker de illegal aktivitet så tror jag dem får kontakta myndigheter
Citera
2012-03-03, 20:58
  #4
Medlem
Foveas avatar
Det hade varit diskriminering att bara fråga pizzabagare och kebabskärare vart de fått pengarna ifrån så de är tvungna att fråga alla. Den "officiella" versionen finns så klart även att läsa på skatteverket.se som någon länkade tidigare.
Citera
2012-03-04, 13:29
  #5
Medlem
Det känns otroligt dumt. Om man nu fick tag i pengarna på mindre lagligt vis så kan man ju ljuga ihop vad som helst? eller har jag fel nu?
Citera
2012-03-04, 15:05
  #6
Medlem
Kostymnissens avatar
Enligt lagen om penningtvätt måste banken fråga var pengarna kommer ifrån, så att man vet att man inte bryter mot lagen när man för in pengarna på kontot. När du uppger var de kommer ifrån får man bedömma sanningshalten i detta. Om insättningen gäller summor över 15 tkr vill man gärna se någon form av bevis som styrker din information, t.ex. köpekontrakt om du sålt en bil.
Citera
2012-03-04, 15:06
  #7
Medlem
Kostymnissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bargn
Det känns otroligt dumt. Om man nu fick tag i pengarna på mindre lagligt vis så kan man ju ljuga ihop vad som helst? eller har jag fel nu?

Du måste kunna bevisa din historia vid större summor. Men vid mindre summor är det nog många som säger att de sålt något på blocket eller liknande, när de i själva verket hjälpt en kompis lägga ett tak.
Citera
2012-03-06, 03:46
  #8
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -20r53-

misstänker de illegal aktivitet så tror jag dem får kontakta myndigheter

De inte bara får, de MÅSTE. Helst vill banken inte göra detta, mne lagen tvingar dem. Och det har f.ö. mer med kriminlitet och penningtvätt än skatt att göra.
Citera
2012-03-06, 05:31
  #9
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Har varit med då jag satt in pengar att banken frågar varifrån pengarna kommmer? Likaså om jag tar ut pengar vart ska pengarna gå till? VAD beror dessa frågor på? Första gången rörde det sig om enbart 10 000kr det är min ensak tycker jag. Kan någon förklara?

Det är vår analretendenta byråkrati som tolkar EU-reglerna jävligt snävt.

EU direktiven säger att bankerna ska hålla koll på alla transfereringar över 10.000 EURO, inte SEK, men de svenska bankerna, eftersom sverige ska vara bäst i EU klassen, tvingas fråga redan vid 10000 kronor.

Jag brukar börja med att be kassörskan/kassören dra åt helvete och ställa till med ett jävla liv, för mina (skattade) pengar har de inte med att göra.

Sedan ber jag om blanketten, och skriver i STORA FETA BOKSTÄVER: TILL GESTAPO, varefter jag redovisar mina (fullt legala) anledningar till att ha kontanter.

Då brukar den puckade kassörskan (då det i regel är en hon) säga:
-"men så kan du väl inte skriva!"
Varpå jag svarar:
-"Jag skrev ju precis det, och det gick ju alldeles utmärkt, vi lever väl fortfarande i ett fritt land?"

Därefter brukar de hålla käften, sätta in pengarna och se skitsura ut.
Citera
2012-03-06, 07:58
  #10
Medlem
zickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Det är vår analretendenta byråkrati som tolkar EU-reglerna
vt.

EU direktiven säger att bankerna ska hålla koll på alla transfereringar över 10.000 EURO, inte SEK, men de svenska bankerna, eftersom sverige ska vara bäst i EU klassen, tvingas fråga redan vid 10000 kronor.

Jag brukar börja med att be kassörskan/kassören dra åt helvete och ställa till med ett jävla liv, för mina (skattade) pengar har de inte med att göra.

Sedan ber jag om blanketten, och skriver i STORA FETA BOKSTÄVER: TILL GESTAPO, varefter jag redovisar mina (fullt legala) anledningar till att ha kontanter.

Då brukar den puckade kassörskan (då det i regel är en hon) säga:
-"men så kan du väl inte skriva!"
Varpå jag svarar:
-"Jag skrev ju precis det, och det gick ju alldeles utmärkt, vi lever väl fortfarande i ett fritt land?"

Därefter brukar de hålla käften, sätta in pengarna och se skitsura ut.

Klockrent! Inte så ofta jag sätter in kontanter, men nu vet jag vad göra nästa gång de sura kärringarna på banken gnäller.
Citera
2012-03-06, 08:17
  #11
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Det är vår analretendenta byråkrati som tolkar EU-reglerna jävligt snävt.

EU direktiven säger att bankerna ska hålla koll på alla transfereringar över 10.000 EURO, inte SEK, men de svenska bankerna, eftersom sverige ska vara bäst i EU klassen, tvingas fråga redan vid 10000 kronor.

Jag brukar börja med att be kassörskan/kassören dra åt helvete och ställa till med ett jävla liv, för mina (skattade) pengar har de inte med att göra.

Sedan ber jag om blanketten, och skriver i STORA FETA BOKSTÄVER: TILL GESTAPO, varefter jag redovisar mina (fullt legala) anledningar till att ha kontanter.

Då brukar den puckade kassörskan (då det i regel är en hon) säga:
-"men så kan du väl inte skriva!"
Varpå jag svarar:
-"Jag skrev ju precis det, och det gick ju alldeles utmärkt, vi lever väl fortfarande i ett fritt land?"

Därefter brukar de hålla käften, sätta in pengarna och se skitsura ut.

LOL jag var tvungen att skratta högt när jag läste detta. Klockrent!

Skulle bara alla svenskar göra på detta viset för att visa sitt missnöje skulle bankerna ganska snart sluta lägga näsan i blöt i saker som inte angår dem ett dyft.

Jag håller med om att det är bra att de frågar var pengarna kommer ifrån om någon sätter in 100 000:- eller mer på ett konto. Men att fråga vad personen ifråga ska göra med sina pengar om man tar ut dem igen går bara för långt. Jag kan bara uppmana alla att ställa till en scen om man som myndig svensk skriftligen måste tala om för banken vad man ska göra med sina egna skattade pengar. Det angår inte banken det allra minsta!
Citera
2012-03-06, 08:22
  #12
Medlem
nuplie22s avatar
Sålde min cross förut och fick 19000 i handen, tog dessa pengar till banken och bara slängde in dem i insättningsautomaten som finns i lobbyn. Skulle dem börja undersöka var jag fick dessa ifrån eller något? Tipsa skatteverket?

När behöver man skatta för övrigt? Hur höga summor ska man komma upp i, eller är det skillnad på enstaka affärer?

Dumma frågor men har noll koll.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback