2012-03-03, 19:41
Medlem
orrtupps avatar
En sak som jag länge har stört mig på är personer som ringer till radion (exempelvis Ring p1) för att klaga på någon produkt, dålig service eller otrevligt bemötande i någon affär eller nåt sånt.
När dom har berättat om allt negativt med sin nyinköpta bil eller vad det nu kan vara så frågar ofta programledaren nyfiket vilket märke det är på produkten eller vad affärskedjan med så dålig service heter. Då kommer i regel svaret "det kan jag inte säga för man får inte göra reklam i radion"

Jag vet inte vad jag blir mest irriterad över, att folk är så indoktrinerade att dom censurerar sig själva trots att programledaren uppmanar dom att tala om vad det är för bil som har så många brister, eller att folk är så dumma att dom tror att det är reklam att säga att ett visst företag har så otrevligt bemötande!

Det här är väl inget jätteproblem, men är det bara jag som stör mig på det här beteendet? Har någon några liknande exempel på den här typen av självcensur?
Citera
2012-03-03, 21:03
Medlem
Robinson-Merals avatar
SR är förbjudna att göra reklam. Övriga kanaler gör bara reklam om de får betalt. Jag skulle snarare störa mig på det motsatta - tycker du inte vi har nog med reklam?
Citera
2012-03-03, 22:03
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
SR är förbjudna att göra reklam. Övriga kanaler gör bara reklam om de får betalt. Jag skulle snarare störa mig på det motsatta - tycker du inte vi har nog med reklam?
Jovisst har vi nog med reklam! Men att säga att man tycker att en viss bil är skräp är väl inte reklam? Tycker du att exempelvis fuskbyggarna i tv4 skall uppfattas som reklam för firmorna som avslöjas som rena skojarfirmor?

Enligt din och dom här radioinringarna så bryter alltså Plus i Svt mot lagen när dom testar produkter och visar vad som är bra och dåligt. Nej, reklam är är det om ett företag skulle betala SVT för att uppmana folk att köpa deras produkt, att säga att gräsklippare X är värdelös är inte reklam.

Felet som du gör är att inte kunna skilja på reklam och konsumentupplysning. En oberoende test är inte reklam. Ett av flera exempel på konsumentupplysning som görs av SR är vinrekommendationerna i matlagningsprogrammet Meny.
Senast redigerad av orrtupp 2012-03-03 kl. 22:07.
Citera
2012-03-03, 22:49
Medlem
brianmolkos avatar
Folk verkar ju köpa trots det är en dålig produkt så reklam är det nog ändå
Citera
2012-03-03, 22:56
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Folk verkar ju köpa trots det är en dålig produkt så reklam är det nog ändå
Uppenbarligen så har du ett mycket vagt begrepp om vad som är reklam. Titta exempelvis på Godmorgon Sverige och deras recensioner av såväl filmer som dataspel, skulle det räknas som reklam så skulle ju sånt inte sändas.
Citera
2012-03-04, 15:36
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Uppenbarligen så har du ett mycket vagt begrepp om vad som är reklam. Titta exempelvis på Godmorgon Sverige och deras recensioner av såväl filmer som dataspel, skulle det räknas som reklam så skulle ju sånt inte sändas.

Jag klagade på den dåliga produkten inte reklamen
tydligen vill folk betala för det
Citera
2012-03-05, 07:51
Medlem
orrtupps avatar
brianmolko, kan du förklara vad du menar? Jag hänger inte riktigt med.
Citera
2012-03-30, 23:30
Medlem
Lika löjligt blir det när man i radion råkar säga ett varumärke och då neutraliserar det hela genom att förklara att det finns ansra varumärken också...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in