2012-03-03, 19:20
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Köp 10 olika öl, häll upp alla i glas, be någon blanda och hålla reda på vilka öl som är vilka. Skulle bli förvånad om du gissade rätt på fler än 2 sorter. Folk snackar så jävla mycket skit om smak med mera. Visst kan jag föredra ett visst öl, men i stora hela så är öl alltid öl.

Det var ett test där dom bjöd på vin till "riktiga vin kännare", där dom satte fusk prislappar på vinerna. Där billiga viner hade prislappar på flera tusen kr, och dyra viner hade pris på hundralappar. Gissa vilket vin som tycktes bäst om?

(Såg det på TV: så kan ej ge källa)

Dock ska jag väl påpeka att när jag snackar om mitt öl test, så menar jag givetvis öl så som norrlands, sofiero, småland,starköl m.m.

Jag tycker helt enkelt att alla dom där vanliga ölen håller "samma klass".

Ett annat roligt program var när dom färgade vittvin rött , och bjöd massa vin nördar , inget sa nått
Citera
2012-03-03, 19:25
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Ett annat roligt program var när dom färgade vittvin rött , och bjöd massa vin nördar , inget sa nått
Men det är väl inte så märkligt?
Hade man gjort blindtester hade det varit bra mycket lättare.
Citera
2012-03-03, 19:26
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Flasköl är inte bara jobbigare att frakta dit man ska....de är också jobbigare att frakta därifrån.

Sitter man i parken eller liknande så kan man ju lämna burkarna till nån stackars alkis som samlar burkar medan flaskor inte har den funktionaliteten. Och är man inte i parken så är ju en kasse tomburkar betydligt lättare att frakta än en kasse tomflaskor. Dricker man hemma så är det ganska simpelt att gå och panta burkarna medan flaskor måste bäras iväg till en återvinningsstation.

Skillnad i smak? Marginellt, mer skillnad mellan ölsorter. Men även där är skillnaden ganska liten när det gäller lager.

Visst har man olika favoriter och olika smak, men personer som dissar en person som dricker billig lager på burk och själv dricker carlsberg export på flaska känns mest krystat pretentiösa och beroende av omgivningens gillande.
Citera
2012-03-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Men det är väl inte så märkligt?
Hade man gjort blindtester hade det varit bra mycket lättare.

Sant gurkan , programmet handlade om hur mycket utseendet spelar roll i mat och dylikt. Men tycker ändå att sk "experter" ska känna någon skillnad, men kan inget om vin själv dock!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Flasköl är inte bara jobbigare att frakta dit man ska....de är också jobbigare att frakta därifrån.

Sitter man i parken eller liknande så kan man ju lämna burkarna till nån stackars alkis som samlar burkar medan flaskor inte har den funktionaliteten. Och är man inte i parken så är ju en kasse tomburkar betydligt lättare att frakta än en kasse tomflaskor. Dricker man hemma så är det ganska simpelt att gå och panta burkarna medan flaskor måste bäras iväg till en återvinningsstation.

Skillnad i smak? Marginellt, mer skillnad mellan ölsorter. Men även där är skillnaden ganska liten när det gäller lager.

Visst har man olika favoriter och olika smak, men personer som dissar en person som dricker billig lager på burk och själv dricker carlsberg export på flaska känns mest krystat pretentiösa och beroende av omgivningens gillande.

Gillar ditt inlägg skarpt. Håller med till fullo!
Citera
Medlem
r0starNs avatar
Jag sitter och dricker burköl just nu
Citera
2012-03-03, 19:31
Bannlyst
Numera föredrar jag öl tappat på glasflaska, men den "måste" drickas ur riktig ölsejdel... Ölglas utan handtag eller att halsa direkt ur flaskan är inte lika trevligt anser jag.

Jag går aldrig till bolaget, så det blir matbutikernas sortiment av t.ex. 3,5% Mariestad, Starnobrno, Guiness, Grolsch eller Norrlands för min del.
Senast redigerad av HVonSmaschforka 2012-03-03 kl. 19:33.
Citera
2012-03-03, 19:40
Medlem
Kundvagnsdrulles avatar
Själv föredrar jag dricka öl ur glas, eller allra helst ur flaskan (glasflaska då såklart). Dricka öl ur burk är inget jag väljer om jag kan undvika det, det smakar av någon anledning inte lika gott då. Psykologisk grej, antar jag.

Det lustiga är dock att det inte är samma grej när det kommer till läsk - där tycker jag nästan det är godast att dricka ur burk

Ölsejdel är förvisso inget jag provat, kanske man skulle göra?
Citera
2012-03-03, 19:59
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Sant gurkan , programmet handlade om hur mycket utseendet spelar roll i mat och dylikt. Men tycker ändå att sk "experter" ska känna någon skillnad, men kan inget om vin själv dock!
Fast föreställ dig att du är en person som vigt ditt liv åt vin och byggt en karriär på det som sitter i ett rum med andra personer som älskar vin och gjort karriär på det. De säger ingenting trots att det smakar märkligt. Man sticker inte ut hakan i det läget och riskerar att förlöjliga sig själv och rasera all kredibilitet man byggt upp över åren.
Citera
2012-03-03, 20:02
Medlem
Citat:
Fast föreställ dig att du är en person som vigt ditt liv åt vin och byggt en karriär på det som sitter i ett rum med andra personer som älskar vin och gjort karriär på det. De säger ingenting trots att det smakar märkligt. Man sticker inte ut hakan i det läget och riskerar att förlöjliga sig själv och rasera all kredibilitet man byggt upp över åren.

Sant,
jävla stroppar med andra ord!
Citera
2012-03-03, 20:03
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Sant,
jävla stroppar med andra ord!
Va? Utveckla det, tack!
Citera
2012-03-03, 20:06
Medlem
Citat:
Va? Utveckla det, tack!

Är rätt ur banan nu , men vara tyst om nått sånt för att dom är rädda om sitt rykte, fan smakar det skumt säg det istället för att det smakar tranbär och lera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in