2012-03-06, 10:50
Medlem
Bulnilss avatar
Gäsp. Nu blev pappa trött. Ok, för sista gången. Jag tycker att falcon och mariestads smakar mil bättre än sofiero och kung. Hoppas ni tycker det är ok. Dom kostar några kronor mer. Gillar man dom andra sunkölen köp dom då och hävda med en dåres envishet att dom smakar gott.

Jag drack mariestads öl långt före deras påkostade reklamfilmer.

Det jag ville påpeka var att för några kronor mer kan man få ett godare öl än sofiero,
Vad gällande råvaror och om dom är bättre vet jag inte. Det finns ju dock olika sätt att brygga på.
Sen kan jag sitta här och rabbla märken som anses "finare" och bättre i proffsens ögon, men som i min mun smakar skit.

Jag antar helt enkelt att det är som vanligt några har smaken, andra har tydligen tappat den..
Citera
2012-03-06, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Först så dömer du ut Kung och Sofiero "att de knappast kan kallas öl", vidare tycker du att "Har man inte råd att lägga några kronor extra på en god öl så kan det lika gärna kvitta" och sen så drar du till med Falcon Export och Mariestad som om det vore något slags kvalitetsöl, trots att de spelar i samma liga som vilken annan industrilager som helst.

Spendrups försöker genom massiv reklam tuta i folk att Mariestads är "lite bättre" och därför lite dyrare, men jag skulle tro att av den extra pengen som Mariestads kostar så går inte många ören till att göra ett bra öl, utan till att betala diverse skådisar fantasisummor för att skänka ett halvtaskigt öl lite stjärnglans. Vissa verkar ju gå på det också........

Kan inte påstå jag är speciellt glad i lager.

Men att Mariestad export är betydligt bättre än annan random lager du räknar upp.
Citera
2012-03-06, 12:26
Medlem
CarnageXxXs avatar
På hemmafester är ju glasflaskan given, hatar när man har en burköl och man närmar sig slutet på ölen, smakar alltid avslaget och vidrigt så man får ju för tusan kväljningar. Så typ 15% av burkölen slängs ju hela tiden. Snackar om 33or nu
Citera
2012-03-06, 12:28
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TANSTAAFL
Rent tekniskt är ju burk bättre ur konserveringssynpunkt för de flesta typer av öl, dessutom överlägset ur ett logistiskt perspektiv. Tyvärr finns ju de flesta drickvärda öl bara på glasflaska vilket jag antar beror på att det krävs en betydande volym för att investeringen i en burkmaskin ska löna sig jämfört med att buteljera och slå på kapsyler. Jag tror inte det är på grund av kvalitetsorsaker som de flesta industriellt producerade öl säljs på burk och mikrobrygder på flaska, det är nog helt enkelt en volymfråga. Tvärtom tror jag att det är just de mikrobrygda ölen som skulle ha mest att vinna kvalitetsmässigt på att distribueras på burk.

Man undrar ju varför vissa amerikanska "craft-beers" som faktiskt har stora volymer, t.ex. Sierra Nevada och Sam Adams envisas med att använda glasbuteljer.
det är så, burkmaskiner kräver en hel del mer volym, därför har väldigt få micros burkmaskiner, för att det helt enkelt inte lönar sig.
sierra nevada har en del av sina produkter på burk, så det finns, dock så har dessa inte hittat hit.

Citat:
Ursprungligen postat av peter_ölback
Du har ju svarat i en tråd om burköl, redan där kanske du kan börja fundera vilka som kommer skriva? Annars har jag svårt för folk som ska påskina att de är konnässörer genom att klanka ner på andra och deras sätt att förhålla sig till exempelvis dryck.
så klart folk som har intresse av dryck alltid klankar ner på folk som enbart häller sig i det för att bli fulla + att ifrågasätta folk varför de häller i sig skit när det finns bättre alternativ.
Senast redigerad av brutefish 2012-03-06 kl. 12:31.
Citera
2012-03-06, 12:51
Medlem
smoermebroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken
Senna grappar. Sitter lite och grunnar lite inför utekvällen med min kompis som konsekvent dricker fulöl ur burk. I detta fallet Sofiero, ett öl som han envisas med att dricka år efter år av den enkla anledningen att den är billig och i ärlighetens namn så är den inte vidare god.

Min egna ölsmak är ganska bred men jag föredrag helst av allt något så simpelt öl som Carlsberg Export, givetvis på glasflaska, aldrig i glas utan dricks helst direkt ut flaskan. Lite slödder beteende kan tyckas. Men alla dricka öl efter en egen sed: Vissa vill ha den försiktigt tappad mot kanten av glaset, andra vill ha den slådd i botten och andra som jag vill dricka den kall som fan direkt ur flaskan.

Men jag undrar med hänvisning till att jag alltid tyckt att oavsett vad det rör sig om för öl känns all burköl jävligt svettig på något vis. Jag tänker förortsparkering och ölköp av Muhammed.
Är det någon som delar mitt ställningstagande att aldrig dricka burköl utan istället föredrar öl på glasflaska? Samt, hur dricker ni ert öl? (Inga roliga svar med "Genom strupen höhöhö) utan efter principer och "seder"
och en del dricker ur burk?

Häller oftast upp den i ett glas.
Citera
2012-03-06, 13:58
Medlem
audios avatar
Jag är mycket för stouts, ale eller finare lagersorter och dricker för det mesta i flaska. Jag dricker hellre Smålands på burk än Heineken på flaska alla dagar i veckan. Småland må inte vara någon höjdarbärs, men tillskillnad från Heineken så smakar den faktiskt någonting överhuvudtaget.

Om jag tex ska ut på krogen och endast behöver förkrök så brukar jag köpa några st billigare lager på burk och brukar bli en Guiness (på burk eftersom att flaskan inte innehåller den där lilla kolsyrekulan eller vad det nu är) eller möjligtvis en ale på flaska till för att sakens skull. Jag ska ju ändå bara förkröka och kommer ändå spendera en massa onödiga pengar på krogen och det känns inte sådär jättevärt att köpa dyrare flasköl då.

Ska jag på hemmafest så brukar jag nästan enbart fylla påsen med lite blandat dyrare flasköl.
Citera
2012-03-06, 14:09
Medlem
klabbens avatar
Hur fan orkar vissa ha så jävla höga krav?
Varm eller kall öl spelar fan ingen roll, visst kall är godare men efter några öl bryr man sig inte ändå.
Citera
2012-03-06, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klabben
Hur fan orkar vissa ha så jävla höga krav?
Varm eller kall öl spelar fan ingen roll, visst kall är godare men efter några öl bryr man sig inte ändå.
Om det är godare med kall öl är det klart som fan att det spelar roll
Citera
2012-03-06, 15:48
Medlem
Bärs som bärs.
Citera
2012-03-06, 16:13
Medlem
Spinkiss avatar
Struntar oftast i behållaren; det är innehållet som räknas. Vill jag ha smakrik öl brukar det bli glasflaska, då Ale oftast kommer i den formen. Givetvis är det då också dyrare öl. Om jag ska ha en lättare ljus öl kan det kvitta vilken form det kommer i, och burkar är som tidigare sagt alltid lättare att transportera.
Citera
2012-03-06, 16:50
Medlem
Fanvadcoolts avatar
Citat:
Det var ett test där dom bjöd på vin till "riktiga vin kännare", där dom satte fusk prislappar på vinerna. Där billiga viner hade prislappar på flera tusen kr, och dyra viner hade pris på hundralappar. Gissa vilket vin som tycktes bäst om?

Snickelsnickelsnack.

Skulle tex en sommelier smaka Jacobs Creek och sedan en Ripassa så skulle den känna skillnad 10 gånger av 10.

Fan det skulle tom jag göra.
Citera
2012-03-06, 17:34
Medlem
Highway.Donkeys avatar
Föredrar glasflaska, ingen bid deal dock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem