Citat:
Ursprungligen postat av TANSTAAFL
Rent tekniskt är ju burk bättre ur konserveringssynpunkt för de flesta typer av öl, dessutom överlägset ur ett logistiskt perspektiv. Tyvärr finns ju de flesta drickvärda öl bara på glasflaska vilket jag antar beror på att det krävs en betydande volym för att investeringen i en burkmaskin ska löna sig jämfört med att buteljera och slå på kapsyler. Jag tror inte det är på grund av kvalitetsorsaker som de flesta industriellt producerade öl säljs på burk och mikrobrygder på flaska, det är nog helt enkelt en volymfråga. Tvärtom tror jag att det är just de mikrobrygda ölen som skulle ha mest att vinna kvalitetsmässigt på att distribueras på burk.
Man undrar ju varför vissa amerikanska "craft-beers" som faktiskt har stora volymer, t.ex. Sierra Nevada och Sam Adams envisas med att använda glasbuteljer.
det är så, burkmaskiner kräver en hel del mer volym, därför har väldigt få micros burkmaskiner, för att det helt enkelt inte lönar sig.
sierra nevada har en del av sina produkter på burk, så det finns, dock så har dessa inte hittat hit.
Citat:
Ursprungligen postat av peter_ölback
Du har ju svarat i en tråd om burköl, redan där kanske du kan börja fundera vilka som kommer skriva? Annars har jag svårt för folk som ska påskina att de är konnässörer genom att klanka ner på andra och deras sätt att förhålla sig till exempelvis dryck.
så klart folk som har intresse av dryck alltid klankar ner på folk som enbart häller sig i det för att bli fulla + att ifrågasätta folk varför de häller i sig skit när det finns bättre alternativ.