• 1
  • 2
2012-03-03, 14:59
Medlem
Hej!

Man läser lite här och var "My major is <ämne>" eller "My minor is <ämne>".

Vad motsvarar dessa "examen" i Sverige?
Citera
2012-03-03, 15:02
Medlem
Bukharins avatar
En "minor" och en "major" är kurspaket där man utöver sin major, alltså den huvudsakliga utbildningen, kryddar den med en minor, av färre poäng (credits).

I Sverige är det ju fritt för en student att läsa ytterligare kurser utöver sitt program, men vi har inget system för att uppdela en utbildning i en major och en minor.
Citera
2012-03-03, 15:04
Medlem
reWindizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
En "minor" och en "major" är kurspaket där man utöver sin major, alltså den huvudsakliga utbildningen, kryddar den med en minor, av färre poäng (credits).

I Sverige är det ju fritt för en student att läsa ytterligare kurser utöver sitt program, men vi har inget system för att uppdela en utbildning i en major och en minor.

Nja, säg inte det.. I kandidatutbildningar (program) ingår nästan alltid ett bi-ämne på 30hp. Kandidaten på 90hp är väl i sådana fall 'major' och bi-ämnet 'minor'!
Citera
2012-03-04, 23:56
Medlem
Examensfordringarna för kandidatexamen brukar - eller i alla fall brukade - använda begreppen "huvudämne" och "biämne" (t.ex. 90 poäng i huvudämnet, A+B+C-nivå, samt 30 poäng i ett biämne).
Citera
2012-03-30, 01:47
Medlem
Om man läser till civlingenjör då med en godtycklig inriktning? Är det inriktningen som i det avseendet motsvarar "major/minor"?
Citera
2012-03-30, 17:55
Medlem
gTab2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AugmentedPhoenix
Om man läser till civlingenjör då med en godtycklig inriktning? Är det inriktningen som i det avseendet motsvarar "major/minor"?

Njae, med major/minor avses hur du inriktar din Bachelor's degree (kandidatexamen) , alltså på grundläggande nivå (undergrad). En civilingenjörsinriktning är på avancerad nivå (post-graduate) och ger en Master's degree.
Citera
2012-04-05, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gTab2
Njae, med major/minor avses hur du inriktar din Bachelor's degree (kandidatexamen) , alltså på grundläggande nivå (undergrad). En civilingenjörsinriktning är på avancerad nivå (post-graduate) och ger en Master's degree.

Utförligt svar, tack!

Vad motsvarar då "graduate" i svenska termer, i så fall?
Citera
2012-04-05, 16:08
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AugmentedPhoenix
Utförligt svar, tack!

Vad motsvarar då "graduate" i svenska termer, i så fall?

Graduate nivå är en term som används i USA på samma sätt som post-graduate i Europa, dvs master eller phd nivå.
Citera
2014-06-26, 07:33
Medlem
mophrs avatar
För att bumpa upp den här tråden lite, vad menar ett universitet när det säger "open to all majors"?

Vilken utbildningsnivå motsvarar det? Gymnaiset, eller ett par år på högskolan eller har det ens med nivå att göra?
Citera
2014-06-26, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mophr
För att bumpa upp den här tråden lite, vad menar ett universitet när det säger "open to all majors"?

Vilken utbildningsnivå motsvarar det? Gymnaiset, eller ett par år på högskolan eller har det ens med nivå att göra?

Gissningsvis söker du ett graduate program, dvs. en master eller ett PhD program. Det dom menar är antagligen att det inte spelar någon roll vilken kandidatutbildning (Bachelor's) du har men du måste ändå ha en. Om det är ett program på undergraduate nivå (Bachelor/kandidat) behöver du bara gymnasieutbildning.
Citera
2016-12-21, 20:39
Medlem
njaexss avatar
Lånar denna tråd också.

På mitt universitets hemsida står det att en kandidatexamen består av ett huvudämne och ett biämne, stämmer detta verkligen? Aldrig hört talas om.

På mitt program läser vi enbart ett enda ämne, vad blir mitt "biämne" då?

Är detta ens relevant i Sverige? I amerikanska forum ser man ju mycket om major/minor när man läser om utbildning.
Citera
2016-12-21, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Lånar denna tråd också.

På mitt universitets hemsida står det att en kandidatexamen består av ett huvudämne och ett biämne, stämmer detta verkligen? Aldrig hört talas om.

På mitt program läser vi enbart ett enda ämne, vad blir mitt "biämne" då?
Är detta ens relevant i Sverige? I amerikanska forum ser man ju mycket om major/minor när man läser om utbildning.

Det stämmer, ja. Vad ditt biämne är går inte att uttala sig om utan att veta vilket program du läser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in