• 1
  • 2
2012-03-03, 13:03
Medlem
pettersofts avatar
Tjena, jag bestämde mig för att installera Ubuntu 11.10 x64 på min stationära dator (från W7).
Och det hela funkar prima ända tills man ska välja partitioner att ta bort/formatera. Det finns inga partitioner att välja mellan.
Jag spelade in en film med telefonen som visar hur det ser ut och vad som händer.

Min dator är av märket Packard Bell iXtreme m5150

Är det någon som har någon aning om hur jag ska få till det?

http://bit.ly/ygOwd9
Var väldigt trött när jag spelade in och hade feber.
Citera
2012-03-03, 13:40
Medlem
J.Boozes avatar
utan att ens sett "filmen" kan jag ju meddela att du måste ha en tom partition redan klar för att kunna installera.

Boota in i Win7 igen, shrinka en lämplig partition så att du får ett "tomt utrymme"

Då kommer du kunna installera Ubuntu på det utrymmet.
Citera
2012-03-03, 16:33
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Booze
utan att ens sett "filmen" kan jag ju meddela att du måste ha en tom partition redan klar för att kunna installera.

Boota in i Win7 igen, shrinka en lämplig partition så att du får ett "tomt utrymme"

Då kommer du kunna installera Ubuntu på det utrymmet.
Nej. Du kan ändra partitionslayout och skapa eller ta bort partitioner från installationsprogrammet också.

Så det ska inte behövas.

Filmen däremot var jävligt intetsägande.
Citera
2012-03-03, 16:34
Medlem
pettersofts avatar
Jag har gjort en ny partition på 100GB nu.
Men när jag provade att boota med skivan i så hände samma sak. Den hittar inga partitioner alls.
Citera
2012-03-03, 16:52
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersoft
Men när jag provade att boota med skivan i så hände samma sak. Den hittar inga partitioner alls.
Verkar som den inte hittar din hårddisk bara. Vad har du för hårdvara i den?
Citera
2012-03-03, 18:25
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Nej. Du kan ändra partitionslayout och skapa eller ta bort partitioner från installationsprogrammet också.

Så det ska inte behövas.

Filmen däremot var jävligt intetsägande.

FEL
har du inget tomt utrymme att jobba med är du körd. Och när jag säger tomt menar jag utrymme inte allokerat varken till partition eller volym.
Du har inte möjlighet att krympa redan existerande partitioner för att sedan skapa en ny.
Citera
2012-03-03, 18:27
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:

när du skapade din partition.. hur gjorde du då? Skapade du den som logisk enhet? Primär enhet?
Skapade du en enhet på din nya partition eller lämnade du det som "tomt utrymme" ?

Linux behöver egentligen ett tomt opartionerat utrymme för att installeras bäst. Då den sedan skapar de olika partitionerna som behövs för Linux på det utrymmet.
Citera
2012-03-03, 19:46
Medlem
bl-gr-ns avatar
Den 100GB partitionen som du skapat ska formateras med valfritt Filsystem (m.a.o ext4, Fat eller annat).
Dessutom ska den anges som bootpartition, i en rullgardins lista ska du välja "/" för att kunna fortsätta installeringen.
Inte nödvändigt men Ubuntu brukar klaga på att man inte skapar en partition för växlingsfilen, kallad Swap, lika stor som arbetsminnet i datorn duger.

Om jag minns rätt får man upp fönstret för att partitionera disken som vill, om man väljer Alternativet längst ned (det tredje) som kryptiskt kallas någoting som "Någonting annat".

Lycka till
Citera
2012-03-03, 21:17
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Den 100GB partitionen som du skapat ska formateras med valfritt Filsystem (m.a.o ext4, Fat eller annat).
Dessutom ska den anges som bootpartition, i en rullgardins lista ska du välja "/" för att kunna fortsätta installeringen.
Inte nödvändigt men Ubuntu brukar klaga på att man inte skapar en partition för växlingsfilen, kallad Swap, lika stor som arbetsminnet i datorn duger.

Om jag minns rätt får man upp fönstret för att partitionera disken som vill, om man väljer Alternativet längst ned (det tredje) som kryptiskt kallas någoting som "Någonting annat".

Lycka till

fel.
har han redan skapat en partition kommer inte linux kunna installeras på denna. det han behöver göra e att skapa ett "tomt" utrymme där varken partition eller volym är tilldelat.
Citera
2012-03-04, 01:41
Medlem
Zoms avatar
Citat:
FEL
har du inget tomt utrymme att jobba med är du körd. Och när jag säger tomt menar jag utrymme inte allokerat varken till partition eller volym.
Du har inte möjlighet att krympa redan existerande partitioner för att sedan skapa en ny.
Citat:
fel.
har han redan skapat en partition kommer inte linux kunna installeras på denna. det han behöver göra e att skapa ett "tomt" utrymme där varken partition eller volym är tilldelat.
Tror du verkligen någon nybörjare hade lyckats installera ubuntu om kravet var att man partitionerade sin hårddisk i windows innan man började installerade operativsystemet? Du kan ju se till att kolla upp vad du tror innan du börjar snacka strunt, annars kan det bli lite pinsamt.

http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download <-- Kolla under steg fyra, notera att det inte nämns ett skit om att behöva partitionera hårddisken innan man stoppar in skivan. Inte heller nämns det som krav att den ska ha en tom partition på förhand.

Men visst, vi kan väl leka om du hellre tar ett bildspel. Vi tar en virtuell maskin med ubuntu 11.04 som jag redan har liggandes. Först ställer vi in den att starta från skivavbildningen, sen drar vi igång den:
Installationsprogrammet för 11.10, som TS använde
Redan här kan vi se att vi erbjuds installera dem sida vid sida, men vi tar "something else" för att illustrera.
Och här ser vi att det inte finns något utrymme kvar på hårddisken som inte är partitionerat
Här trycker vi på den största partitionen och väljer "Change", då kan vi ändra dess storlek. Jag valde 6000MB.
Nämen? Här har vi nu ca 2GB ledigt utrymme. Vad märkligt!

(Ja, jag var uttråkad).

Det borde räcka för att visa att installationsprogrammet i ubuntu har stöd för att ändra storlek på partitioner. Ett grundkrav för det är dock att man har ledigt utrymme på den partition man önskar krympa. Dock ser man ändå partitionerna som finns på hårddisken, något som du hade märkt saknades i filmen som TS länkade, om du brytt dig om att kolla på den.

Om du absolut inte tror mig kan du dessutom kolla vad som står här.

Så, därför gissar jag på att TS problem har med hårddiskkontrollern att göra, eftersom hårddisken inte verkar hittas alls av installationsprogrammet.

Kan vi lämna det skitsnacket nu och gå vidare för att lösa TS problem istället? Bra.
Citera
2012-03-04, 08:28
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Tjena, jag bestämde mig för att installera Ubuntu 11.10 x64 på min stationära dator (från W7).
Och det hela funkar prima ända tills man ska välja partitioner att ta bort/formatera. Det finns inga partitioner att välja mellan.
Jag spelade in en film med telefonen som visar hur det ser ut och vad som händer.

Min dator är av märket Packard Bell iXtreme m5150

Är det någon som har någon aning om hur jag ska få till det?

http://bit.ly/ygOwd9
Var väldigt trött när jag spelade in och hade feber.

Testa med att plocka hem en ny .iso och bränn den till skiva i en lägre hastighet, eller om du använder usb, så repeterar du proceduren för usb.
Det kan vara som så att det har blivit något fel på din kopia vid hemtankning alt när du förde över .iso filen till skiva/usb
Citera
2012-03-04, 09:15
Medlem
pettersofts avatar
Jag är helt säker på att det inte har med skivan att göra.
För jag brände två skivor i olika hastigheter, och ingen var i högsta hastigheten heller. Så det kan nog uteslutas.

Det verkar ju som att Ubuntu inte hittar hårddisken, men vad gör man åt det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in