Citat:
Ursprungligen postat av J.Booze
FEL
har du inget tomt utrymme att jobba med är du körd. Och när jag säger tomt menar jag utrymme inte allokerat varken till partition eller volym.
Du har inte möjlighet att krympa redan existerande partitioner för att sedan skapa en ny.
Citat:
Ursprungligen postat av J.Booze
fel.
har han redan skapat en partition kommer inte linux kunna installeras på denna. det han behöver göra e att skapa ett "tomt" utrymme där varken partition eller volym är tilldelat.
Tror du verkligen någon nybörjare hade lyckats installera ubuntu om kravet var att man partitionerade sin hårddisk i windows innan man började installerade operativsystemet? Du kan ju se till att kolla upp vad du tror innan du börjar snacka strunt, annars kan det bli lite pinsamt.
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download <-- Kolla under steg fyra, notera att det inte nämns ett skit om att behöva partitionera hårddisken innan man stoppar in skivan. Inte heller nämns det som krav att den ska ha en tom partition på förhand.
Men visst, vi kan väl leka om du hellre tar ett bildspel. Vi tar en virtuell maskin med ubuntu 11.04 som jag redan har liggandes. Först ställer vi in den att starta från skivavbildningen, sen drar vi igång den:
Installationsprogrammet för 11.10, som TS använde
Redan här kan vi se att vi erbjuds installera dem sida vid sida, men vi tar "something else" för att illustrera.
Och här ser vi att det inte finns något utrymme kvar på hårddisken som inte är partitionerat
Här trycker vi på den största partitionen och väljer "Change", då kan vi ändra dess storlek. Jag valde 6000MB.
Nämen? Här har vi nu ca 2GB ledigt utrymme. Vad märkligt!
(Ja, jag var uttråkad).
Det borde räcka för att visa att installationsprogrammet i ubuntu har stöd för att ändra storlek på partitioner. Ett grundkrav för det är dock att man har ledigt utrymme på den partition man önskar krympa. Dock ser man ändå partitionerna som finns på hårddisken, något som du hade märkt
saknades i filmen som TS länkade, om du brytt dig om att kolla på den.
Om du absolut inte tror mig kan du dessutom kolla vad som står
här.
Så, därför gissar jag på att TS problem har med hårddiskkontrollern att göra, eftersom hårddisken inte verkar hittas alls av installationsprogrammet.
Kan vi lämna det skitsnacket nu och gå vidare för att lösa TS problem istället? Bra.