2012-03-05, 19:58
Medlem
Så det är alltså värdelöst att spara i t.ex Avanza Zero på 200kr i månaden? Är inte högavlönad så betalar inte hög skatt. Har nämligen haft ett sådant sparande i två år ungefär och bör jag fundera på något annat?
Citera
2012-03-05, 20:02
Medlem
arcen2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swepir
Så det är alltså värdelöst att spara i t.ex Avanza Zero på 200kr i månaden? Är inte högavlönad så betalar inte hög skatt. Har nämligen haft ett sådant sparande i två år ungefär och bör jag fundera på något annat?

Nej Avanza Zero är en vanlig aktiefond.
Jag har också innehav i den och ett månadssparande på 500 kr.

Det vi pratar om här är pensionsfonder där pengarna är "låsta" tills man fyller 55 år.

EDIT: Om den är värdelös visar sig väl. Men den har en hygglig avkastning bakåt sett.
Citera
2012-03-05, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcen2011
Nej Avanza Zero är en vanlig aktiefond.
Jag har också innehav i den och ett månadssparande på 500 kr.

Det vi pratar om här är pensionsfonder där pengarna är "låsta" tills man fyller 55 år.

EDIT: Om den är värdelös visar sig väl. Men den har en hygglig avkastning bakåt sett.
Glömde säga att det är i en IPS jag sparar. Så ja dom är låsta.
Citera
2012-03-05, 20:28
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
jag menar att den som blir sjuk eller arbetslös riskerar att få ekonomiska problem och skulle kunna ha nytta av att komma åt de pengar som är bundna i pensionssparandet...
Ett pensionsförsäkringssparande kan skyddas med en premiebefrielseförsäkring som gör att vid 100 % arbetsoförmåga efter 3 månader så fortsätter premiebefrielseförsäkringen att betala premien åt dig.
Ett måste för en egenföretagare.
Citera
2012-03-05, 20:37
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
det finns en bok om varför man inte ska pensionsspara, den borde kanske förespråkarna läsa?
Börjesson glömmer att berätta att han delvis lever av att nasa fonder som levererar blandad avkastning.
varför man ska investera i Sverigefonder kan du gärna förklara du som är så anti avgifter, att investera i fonder som placerar på utländska marknader säger jag inget om då de marknaderna är svåra att komma åt för en småsparare.
En indexnära Sverigeplacering kan du få med investmentbolag och stora börsbolag i portföljen.

IPS är en förhållandevis billig produkt som är flexibel och som funkar bra för den placeringsintresserade privatpersonen.

En traditionell pensionsförsäkring funkar bra för den som inte vill hålla på och placera själv, dock finns det bara tre bra bolag kvar, Skandia, Folksam och AMF.
Citera
2012-03-05, 21:04
Medlem
var uppmärksam nu med ni som tjatar er harmynta på avgifter osv osv.
när en fond specar historisk / aktuell avkastning så är det EFTER de dragit avgifter.
Citera
2012-03-05, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swepir
Glömde säga att det är i en IPS jag sparar. Så ja dom är låsta.

aj aj aj, inte högavlönad men ändå spara i en IPS?

nej, det ska man verkligen inte göra, det borde väl den hjälpsamma banktjänstemannen förklarat eller?
jag säger bara jesus christ...
Citera
2012-03-05, 21:16
Medlem
Citat:
aj aj aj, inte högavlönad men ändå spara i en IPS?

nej, det ska man verkligen inte göra, det borde väl den hjälpsamma banktjänstemannen förklarat eller?
jag säger bara jesus christ...

slår dina stasispekulationer med 500% pensionärskatt in är det det ja, kan ju vara så att de får lägre skatt med för att stimulera att folk går i pension för att släppa in yngre på arbetsmarknaden! who knows!!
kan ju även vara så att den här individen flyttar till frankrike / portugal / spanien / malta med och cashar ut den på 5 år skattefritt!
Citera
2012-03-05, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaux
så att sverige skulle gå mot 90% i skatt år XX är ju ganska osannolikt, då även tom statsskulden minskar i ett glatt tempo!

svammel svammel, jag har aldrig pratat om 90% skatt...

på riksgaldens hemsida så kan man se att statsskulden det senaste året gått upp och ner mellan 1050 och 1150 miljarder kr. jag kan tyvärr inte utläsa att den "minskar i ett glatt tempo"...
Citera
2012-03-05, 22:39
Medlem
OurFranks avatar
Citat:
svammel svammel, jag har aldrig pratat om 90% skatt...

på riksgaldens hemsida så kan man se att statsskulden det senaste året gått upp och ner mellan 1050 och 1150 miljarder kr. jag kan tyvärr inte utläsa att den "minskar i ett glatt tempo"...

Ingen vettig människa bedömer ett lands statsskuld utifrån skuldens nominella belopp enbart.

Här får du lite hjälp på traven, https://www.riksgalden.se/sv/omriksg.../Andel_av_BNP/.
Citera
2012-03-06, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaux
...
kan ju även vara så att den här individen flyttar till frankrike / portugal / spanien / malta med och cashar ut den på 5 år skattefritt!

ska du eller jag berätta för landets kanske 250.000 personer som pensionssparar men inte betalar statlig skatt att de måste flytta utomlands för att inte förlora på sitt pensionssparande?
Citera
2012-03-06, 17:03
Medlem
Citat:
ska du eller jag berätta för landets kanske 250.000 personer som pensionssparar men inte betalar statlig skatt att de måste flytta utomlands för att inte förlora på sitt pensionssparande?

alla människor har ju ett ansvar... om människor är så jävla dumma att dom den dagen de går i pension INTE planerar och väger in skatteeffekter osv då får dom ju skylla sig själva.
det är ren jävla LATHET och "dedär är så krångligt för mig" resonemang som gör att folk hamnar där dom är idag. då är det jävligt lätt att skylla på farbror staten osv å sen jämra sig harmynt tills man kolavippat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in