2005-02-04, 16:59
Medlem
hagge3s avatar
Hej på er falukorvsälskare!

Igår när jag lagade middag hade jag en bit falukorv kvar och tänkte göra en stroganoff, men det har jag tröttnat på.

Jag tog en hel del smör och fräste upp. La i hackad vitlök (2 klyftor) och hackade även ner en pepperoni som blev över från polarens kebab-frossa. När vitlök och pepperoni hade fräst ett tag så öste jag ner grillkrydda i pannan för att sedan lägga i korven. Lät detta stekas upp.
Korven fick en underbar yta tack vare grillkryddan. Dessutom så var det oerhört gott och starkt, precis i min smak!
Ville bara tipsa om detta ifall ni inte prövat det innan. Gillar du stark och eldig mat är detta ett måste.

Jag åt det till spaghetti men man kan självklart fräsa upp gårdagens potatis till detta.
Citera
2005-02-04, 18:27
Medlem
thebandits avatar
Usch. Lär dig laga riktig mat, pojkslyngel!
Citera
2005-02-04, 21:50
Medlem
Detta gillar jag! Stark mat ska det vara.

Men - till nåt helt annat - skulle gärna vilja be att få ditt stroganoff-recept.

By the way: äter mycket stark mat. Problemet dagen efter är att jag får hemskt svettiga händer, samt - hör och häpna - jäkligt ont i pungen!
Citera
2005-02-04, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Hej på er falukorvsälskare!

Igår när jag lagade middag hade jag en bit falukorv kvar och tänkte göra en stroganoff, men det har jag tröttnat på.

Jag tog en hel del smör och fräste upp. La i hackad vitlök (2 klyftor) och hackade även ner en pepperoni som blev över från polarens kebab-frossa. När vitlök och pepperoni hade fräst ett tag så öste jag ner grillkrydda i pannan för att sedan lägga i korven. Lät detta stekas upp.
Korven fick en underbar yta tack vare grillkryddan. Dessutom så var det oerhört gott och starkt, precis i min smak!
Ville bara tipsa om detta ifall ni inte prövat det innan. Gillar du stark och eldig mat är detta ett måste.

Jag åt det till spaghetti men man kan självklart fräsa upp gårdagens potatis till detta.

Stark mat är gott, men du bör nog göra som thebandit säger; lär dig laga mat.
En hederlig svensk falukorv förstör man inte på det sättet som du gör, själva den goa grundsmaken som är karaktäristisk för falukorv försvinner.
Citera
2005-02-05, 11:44
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomble
Detta gillar jag! Stark mat ska det vara.

Men - till nåt helt annat - skulle gärna vilja be att få ditt stroganoff-recept.

By the way: äter mycket stark mat. Problemet dagen efter är att jag får hemskt svettiga händer, samt - hör och häpna - jäkligt ont i pungen!

Min stroganoff är varken stark eller speciell.

Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Stark mat är gott, men du bör nog göra som thebandit säger; lär dig laga mat.
En hederlig svensk falukorv förstör man inte på det sättet som du gör, själva den goa grundsmaken som är karaktäristisk för falukorv försvinner.

Lära mig laga mat?
Jag har lärt mig för länge sedan men nu har jag tröttnat på att göra den traditonella falukorven, som jag f.ö gör då och då.
Är det något fel att experimentera med nya smaker?
Citera
2005-02-05, 12:26
Medlem
lab-ones avatar
hagge: så som du gör korv brukar jag också göra. det blir knastrigt och smakar mycket gott! ett annat tips är att peppra och krydda vanlig grillkorv innan du stoppar den i stekpannan. kommer smaka mycket bra!! (Kockens grillkrydda gör susen)
Citera
2005-02-06, 02:23
Medlem
Om man byter ut falukorven mot någon annan köttprodukt så blir det nog gott
Citera
2005-02-06, 14:52
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Om man byter ut falukorven mot någon annan köttprodukt så blir det nog gott

Hehe.
Om man inte gillar falukorv så mycket kan man självklart ta vad som helst. Kryddningen med vitlök och pepperoni känns ganska grundläggande på något sätt, funkar nog till det mesta!

lab-one: Tack för tipset!
Citera
2005-02-06, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Hehe.
Om man inte gillar falukorv så mycket kan man självklart ta vad som helst. Kryddningen med vitlök och pepperoni känns ganska grundläggande på något sätt, funkar nog till det mesta!
Jo exakt
Citera
2005-02-06, 21:40
Medlem
Hörrö gammal hårdrockare

Bor du någonstans söder om Uppsala så kan jag verkligen rekommendera den tokige ungersk-jugoslav som åker runt med sin bil under firmanamnet "Szábos Hemchark" och kränger korv. Två bilar förresten, en går på västkanten, en på östkanten. Han har charkuteri i Blekinge nånstans.

För 50-60 kg kilot får man korv med 99% kött, och vill du ha korv som är stark som satan själv kan jag rekommendera "slavonska ljuti" som är så stark så att ögonen hoppar ur hålorna. Paprika & kummin. Finns en "ungersk bondekorv, extra stark" som är rätt elak den också.
Och vill du prompt ha falu så finns "parizer", men den svenska falun är bättre, åtminstone Delis.
Han har torrstekt fläskkött också, som rumänerna kallar "jumari" och juggarna för "cvaraka".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in