• 1
  • 2
2012-03-03, 07:52
Medlem
MissIceCools avatar
Tjenare, jag har en liten liten hamster, på nästan 20 veckor gammal.
Min morsa klagar som fan på att hamstern luktar -.- Fast det gör han inte!
När man kommer in i rummet så vet man att det finns ett litet djur. Det luktar lite spån och mat, men det luktar inte illa som hon menar.

Mamma tycker att luften blir "tjock" och äcklig..

Jag städar hamsterns bur var 5e dag dvs häller ut all spån, tvättar alla hans tillbehör och fixar till allt.
Hon var rädd att han skulle pissa ner trägolvet så jag har handlat in självhäftande bokplast som jag lagt under buren inom hans grinder. Som jag torkar varje dag typ, annars dammsuges och moppas golven varannan dag och vädras varje jävla dag.

Jag har testat doftljus men det hatar hon så situationen blev bara värre. Vi är nyinflyttade så kan det bero på att hon inte är van vid mitt rums lukt? Jag har ingen aning..

Jag känner iaf inget stank varken från rummet eller min lille vän. Finns det nåt man kan göra för att fräscha upp rummet mer? Finns luktsprutor osv men är rädd att det kommer bli för starkt för honom
Citera
2012-03-03, 07:59
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissIceCool
När man kommer in i rummet så vet man att det finns ett litet djur. Det luktar lite spån och mat, men det luktar inte illa som hon menar.

Jag städar hamsterns bur var 5e dag dvs häller ut all spån, tvättar alla hans tillbehör och fixar till allt.
Hon var rädd att han skulle pissa ner trägolvet så jag har handlat in självhäftande bokplast som jag lagt under buren inom hans grinder. Som jag torkar varje dag typ, annars dammsuges och moppas golven varannan dag och vädras varje jävla dag.

Jag har testat doftljus men det hatar hon så situationen blev bara värre. Vi är nyinflyttade så kan det bero på att hon inte är van vid mitt rums lukt? Jag har ingen aning..

Jag känner iaf inget stank varken från rummet eller min lille vän. Finns det nåt man kan göra för att fräscha upp rummet mer? Finns luktsprutor osv men är rädd att det kommer bli för starkt för honom
Alltså... varför flyttar du inte hemifrån? Är man över 18 så är det bara att dra - annars kanske din morsa slänger ut dig.
Citera
2012-03-03, 08:01
Medlem
Nog finns en speciell doft alltid. Flytta hemifrån, köp tusen hamstrar, njut av doften. Problem solved.
Citera
2012-03-03, 08:14
Medlem
MissIceCools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Alltså... varför flyttar du inte hemifrån? Är man över 18 så är det bara att dra - annars kanske din morsa slänger ut dig.

Jadu, har tillgång till en lägenhet i Borås, som blir min nu under sommarlovet. Fast jag pluggar här. Flyttar ut efter studenten Och nej hon slänger inte ut mig hon vill inte att jag flyttar -.-
Citera
2012-03-03, 08:15
Medlem
MissIceCools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ciz
Nog finns en speciell doft alltid. Flytta hemifrån, köp tusen hamstrar, njut av doften. Problem solved.

I wish! ska ha 2 hamstrar och en fin labrador!
Väntar bara på studenten (är 18 fyller 19 i april) sen blir den här tjejen glad i sitt egna lilla hem!
Citera
2012-03-03, 08:50
Medlem
oboyglass avatar
Hamstrar luktar ju ingenting, som du säger är det tillbehören (foder/spån) som luktar. Du får vädra eller säga åt henne att inte vara i ditt rum. Min mamma klagade också på hamster/rått/kanin-lukt, jag svarade med att hon inte behöver vara i mitt hus (bodde ensam) och hon slutade gnälla.
Citera
2012-03-03, 08:59
Medlem
Miiiiias avatar
Det är som andra sagt inte hamstern som luktar utan dess inredning i buren. Har du provat att byta spån? På den tiden då jag hade hamstrar kunde man köpa spån med citrondoft. På den tiden skrattade jag åt det konstiga påfundet, men det vore kanske någonting för dig?

Undvik hö i buren och låt den bädda med oblekt toalett- eller hushållspapper som du river i remsor (hamstrarna älskar det!).
Maten kan du förvara i frysen eftersom det annars kan kläckas mal-larver som är ett helvete att bli av med när man väl fått in dem i huset.

Tänk på att ta ut buren ur rummet när du vädrar under vintern och våren, alternativt täck över den med en filt så att den lilla krabaten inte hamnar i drag.
Citera
2012-03-03, 09:10
Medlem
PrimeEvils avatar
Det kan inte vara så att det är du själv som luktar pga dålig hygien & skitiga kläder, men skyller det på den stackars hamstern..?
Citera
2012-03-03, 09:11
Medlem
Byt ut spånet mot papperspellets finns på välsorterade djuraffären. Spån är dammigt om inte annat, tror det kommer förbättras mycket. Föräldrar ska gnälla (av nån idiotisk anledning=).
Citera
2012-03-03, 13:05
Medlem
provocative77s avatar
Finns prylar som renar luften från dofter. Är inte säker på om mitt tips är det rätta. Så kolla med djuraffären om detta.
Det jag tänker på är en avjoniserare. Men som sagt. Kanske inte är riktigt rätt.
Iaf finns det grejjer som löser problemet.
Inte nog med att det luktar godare. Du får bättre luft till dina lungor.
Citera
2012-03-03, 14:22
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissIceCool

Frågor:

1. Vad tycker din mor om hamstern annars? Hur ställde hon sig till köpet av en hamster? Vad anser hon om råttor?

2. Är din mor annars känslig mot lukter? Har hon bacillskräck? Är hon notoriskt renlig av sig?

3. Hur är ditt förhållande till din mor annars? Går ni bra ihop?
Citera
2012-03-03, 19:58
Medlem
MissIceCools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrimeEvil
Det kan inte vara så att det är du själv som luktar pga dålig hygien & skitiga kläder, men skyller det på den stackars hamstern..?

LOL, fick mig ett skratt där Nej nej, jag duschar minst 1 gång om dagen, använder head%shoulders schampo och balsam, och jordgubbskroppstvål samt efter duschen jordgubbs body butter, morsan tvättar mina kläder 3 ggr i veckan så har alltid en hel del nytt att ta på mig

Jag luktar inte dåligt Jag tar hand om mig sj!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in