2012-03-02, 17:50
Medlem
jo.. uppdaterade hromdagen min fujitsu siemens amilo xi 3650 frn vista till windows 7 ultimate (x32). Nu har det visat sig att det hr med drivrutiner fr grafikkortet (-en) var inte s enkelt att styra upp. Har som sagt hybridskiten med ett intel och ett geforce 9600 gt kort, men efter installationen vill datorn bara knnas vid (standard?) intel grafikkortet. Hittade fljande uppdateringar p fujitsu siemens hemsida --> Mobile Intel 45 Express Chipset Family, och NVIDIA Hybrid Graphics. Efter den sistnmnda har jag ven ftt problem med skrmupplsningen (finns bara 800x600 och 1024x768 som alternativ, och allt ser vldigt utdraget ut).. den sista uppdateringen, fr geforce 9600m gt, gr inte allt att installera d datorn sger att den inte hittar hrdvara fr drivrutinerna eller nt t det hllet. Via kontrollpanelen ser jag ocks att nvidia-kortet har ett litet utropstecken och meddelar vidare att det r knas med drivrutinerna. Jag har googlat i timmar men inte hittat det svar jag sker. r ingen vidare datanrd men kan under normala omstndigheter hantera en dator ngorlunda. Skulle vara vldigt tacksam fr svar d jag r vldigt nra att kncka skivan och terinstallera vista... mvh
Citera
2012-03-03, 06:51
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Oj, aning svrlst inlgg. Men det lter som drivrutinen inte r kompatibel med datorns hrdvara.

Vad hnder om du lser in drivrutinen under kompatibilitetslge och d som Vista?
Citera
2012-03-04, 13:51
Medlem
ok tack fr svaret och urskta det lite rriga inlgget. Men iallafall, efter mycket om och men ominstallerade jag Vista i frhoppning att det skulle lsa problemet. Det gjorde det inte Problemet kan enkelt reduceras till att datorn bara hittar Intel kortet, dvs det gr inte att installera ngra drivrutiner fr Nvidia eftersom datorn inte hittar kompatibel hrdvara. I kontrollpanelen hittar jag bara "Mobile Intel 45 Express Chipset Family", som om jag uppdaterar direkt via kontrollpanelen funkar finfint, men utan "hybrid" funktionerna. Om jag installerar hybrid-drivrutinerna frn tillverkarens hemsida gr allt t helvete. Att installera Nvidia-drivrutinerna frn samma sida funkar som tidigare inte heller, eftersom datorn som sagt inte hittar kompatibel hrdvara. Kan det rent av vara ett hrdvarufel? nu r det inte vrldens grej eftersom datorn funkar bra i vrigt med alla andra drivrutiner men trkigt att inte kunna ta vara p hela datorns prestanda och lira lite elder scrolls ibland.../mvh
Citera
2012-03-04, 23:30
Medlem
har gjort en del framsteg och sttt p nn vrre motgngar. Hittade hybrid grafik-alternativet i bios, av-aktivarade det och satte nvidia som primrt grafikkort. Nu har jag ingen skrm lngre. Fr tre pip, ett lngt och tv korta nr jag startar datorn men ingen bild, windows bootar som vanligt (spelar den vlkomst-trudilutten). Har googlat och verkar inte vara ensam i detta problem, dessvrre verkar terstllandet vara lite jobbigare. Har varken lust eller kunskap att skruva upp datorn och fibbla runt, framfrallt inte nr jag inte riktigt frstr vad jag ska gra. Finns det nt annat stt att terstlla bios till grundinstllningar? frsker gra det med svart skrm o klicka typ f9 och f10 men utan resultat.. ngra ider? /mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in