Citat:
Ursprungligen postat av Allon
Jag har nyligen tagit upp studier igen och i ett av mina ämnen har jag fått till uppgift att skriva en novell. Den ska inte vara klar nu, utan i slutet av kursen, men uppgiften är att först lämna in ett utkast skrivet på en vecka.
Så vad är egentligen ett utkast?
Måste utkastet ha ett slut eller kan det bara vara en sammanfattning av tanken bakom storyn till min novell?
Som det är just nu så har jag nästan skrivit klart hela novellen och fick inte förrän ganska nyligen reda på att det bara handlar om ett "utkast".
Hur ska jag tänka? Jag har en grundidé som långt ifrån är färdigutvecklad. Jag har inte bestämt mig för hur slutet ska vara. Men själva grundstommen är helt klar.
Kalle gör si, och detta får såna konsekvenser, vilket resulterar i att det och det händer. Sune drabbas av detta och deras vänskapsförhållande tar slut.
Så långt har jag kommit med en idé, men hur vänskapsförhållandet ska ta slut har jag inte bestämt mig för.
Måste ett utkast vara en kort sammanfattning av någonting som har början och ett färdigt slut, eller kan ett utkast vara en allmän idé som jag sedan kan utveckla i takt med att jag skriver klart novellen?
Vad är det min lärare vill ha?
Enligt min uppfattning borde utkastet inte vara så långt ifrån den slutgiltiga versionen. Så tänk inte på att du bara ska sammanfatta de viktigaste delarna eller något sådant, skriv en novell och sedan lämnar du in den. Ju bättre du gör den, desto bättre feedback kan du få.