2012-03-02, 17:06
Medlem
Allons avatar
Jag har nyligen tagit upp studier igen och i ett av mina ämnen har jag fått till uppgift att skriva en novell. Den ska inte vara klar nu, utan i slutet av kursen, men uppgiften är att först lämna in ett utkast skrivet på en vecka.

Så vad är egentligen ett utkast?

Måste utkastet ha ett slut eller kan det bara vara en sammanfattning av tanken bakom storyn till min novell?

Som det är just nu så har jag nästan skrivit klart hela novellen och fick inte förrän ganska nyligen reda på att det bara handlar om ett "utkast".

Hur ska jag tänka? Jag har en grundidé som långt ifrån är färdigutvecklad. Jag har inte bestämt mig för hur slutet ska vara. Men själva grundstommen är helt klar.

Kalle gör si, och detta får såna konsekvenser, vilket resulterar i att det och det händer. Sune drabbas av detta och deras vänskapsförhållande tar slut.

Så långt har jag kommit med en idé, men hur vänskapsförhållandet ska ta slut har jag inte bestämt mig för.

Måste ett utkast vara en kort sammanfattning av någonting som har början och ett färdigt slut, eller kan ett utkast vara en allmän idé som jag sedan kan utveckla i takt med att jag skriver klart novellen?

Vad är det min lärare vill ha?
Citera
2012-03-02, 17:16
Medlem
jarlens avatar
Jag skulle nog säga att du ska få ner just grundstommen, precis som du skrev att du hade.

Men även alla detaljer du tänkt kring novellen (kanske lägga in tankar och ideér inklippt mitt i texten?).

Om du inte har ett slut än så tycker jag det är bra att skriva detta också, så man kanske skriver "här kommer novellen avslutats, men jag vet inte ännu hur".
Citera
2012-03-02, 17:18
Medlem
Acidiferouss avatar
Ett utkast kan vara vad som helst som är relevant för just DIN novell. En händelse mitt i ett kapitel tillexempel.... "En gren bröts och mitt hjärta stannade... blablablabla (valfritt antal rader) ....sprang för livet! Det var då jag såg..."
Citera
2012-03-02, 17:19
Medlem
Zukvalj2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allon
Jag har nyligen tagit upp studier igen och i ett av mina ämnen har jag fått till uppgift att skriva en novell. Den ska inte vara klar nu, utan i slutet av kursen, men uppgiften är att först lämna in ett utkast skrivet på en vecka.

Så vad är egentligen ett utkast?

Måste utkastet ha ett slut eller kan det bara vara en sammanfattning av tanken bakom storyn till min novell?

Som det är just nu så har jag nästan skrivit klart hela novellen och fick inte förrän ganska nyligen reda på att det bara handlar om ett "utkast".

Hur ska jag tänka? Jag har en grundidé som långt ifrån är färdigutvecklad. Jag har inte bestämt mig för hur slutet ska vara. Men själva grundstommen är helt klar.

Kalle gör si, och detta får såna konsekvenser, vilket resulterar i att det och det händer. Sune drabbas av detta och deras vänskapsförhållande tar slut.

Så långt har jag kommit med en idé, men hur vänskapsförhållandet ska ta slut har jag inte bestämt mig för.

Måste ett utkast vara en kort sammanfattning av någonting som har början och ett färdigt slut, eller kan ett utkast vara en allmän idé som jag sedan kan utveckla i takt med att jag skriver klart novellen?

Vad är det min lärare vill ha?

Enligt min uppfattning borde utkastet inte vara så långt ifrån den slutgiltiga versionen. Så tänk inte på att du bara ska sammanfatta de viktigaste delarna eller något sådant, skriv en novell och sedan lämnar du in den. Ju bättre du gör den, desto bättre feedback kan du få.
Citera
2012-03-02, 17:26
Medlem
fillesofens avatar
Jag kan ha fel (vilket jag har rätt ofta) men kan inte ett utkast också vara en hel novell? T.ex. så brukar första utkastet vara det man skrev först utan att ha redigerat eller korrläst det ännu. Alltså så borde en novell eller manus på låt oss säga 12 sidor kunna vara ett utkast - med slut eller inte - som du kan skicka in.

Ett första utkast kan vara allt från en enkel stomme till en rätt upp och ned skriven novell som ännu inte redigerats. (så uppfattar jag det iaf).
Citera
2012-03-02, 17:56
Medlem
Allons avatar
Tack för alla svaren. Det verkar råda lite olika meningar kring det ser jag. Intressant!
Jag vågade inte fråga läraren om vad ett utkast var eftersom det verkade vara så självklart att man bör veta vad det är.

Jag fick dock svaret att novellen inte behöver vara klar eftersom det är något jag ska arbeta med under utbildningens gång och sedan ha klar mycket senare. Men...ett utkast skulle jag i alla fall ha klart inom en vecka.
Citera
2012-03-02, 18:50
Medlem
datoriprograms avatar
Synonymer: idé, koncept, plan, planritning, projekt, ritning, schema, skiss, studie, teckning.

Det kan exempelvis vara en hel novell, men som inte riktigt är färdig - beror lite på vad som klassificierar som en "planritning" så att säga. I skolan fick man ofta uppgifter som "Lämna först in ett utkast av novellen...osv". Då skrev man helt enkelt novellen utan att göra finjusteringar och lämnade in denna.

Wikipedia har som vanligt en bra förklaring: "Halvfärdigt dokument"
Visserligen lite felaktigt då det inte alls måste vara halvt färdigt (besserwisser, jag vet), men du förstår poängen.

Ska man presentera en roman för ett bokförlag antar jag att man först visar upp sitt utkast för att presentera den övergripande "känslan" av boken. Där kan man utelämna viktiga delar av handlingen, eftersom den helt enkelt inte är färdig. Ungefär som Alpha- och Beta-versioner av programvara fungerar inom IT-branschen.
Senast redigerad av datoriprogram 2012-03-02 kl. 18:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in