Citat:
Ursprungligen postat av Skyrocketin
Luft som får cirkulera är bättre. Det enda sättet jag kan styrka mitt påstående är följande: Viss strålning från solen kan döda bakterier och virus, det kan också kyla och andra naturliga faror (flera tusen olika) som "äter upp" eller livnär sig på virus och bakterier.
Bakterier har alltså mindre risk att dö inomhus än utomhus, samtidigt som de flesta bakterier fortplantar sig snabbare i rumstemp. än utomhus. En människa blir alltid sjuk när okända bakterier eller virus får fäste i kroppen, så en helt isolerad människa skulle aldrig bli sjuk. Men eftersom det exemplet är orimligt så svarar jag; Ja frisk luft är mer hälsosamt.
"Frisk luft", dvs. icke instängd luft (som du vistas i) innehåller också mer syre och mindre CO2, vilket gör den hälsosammare.
WTF?
Ja, strålning från solen kan döda bakterier men inte kyla (sålänge som vi snackar om normala vintertemperaturer).
Nej, en människa blir inte alltid "sjuk" när okända bakterier och virus får fäste i kroppen. Alla mikroorganismer är inte sjukdomsframkallande, vissa gör inte ett skit, andra gör skit.
Nej, en helt isolerad människa kan bli sjuk. Obalanser i kroppen kan göra att man blir sjuk. På huden har man t.ex. massvis med bakterier som kan kontaminera rummet.
Nej, "frisk luft" behöver nödvändigtvis inte ha mer syre. Har man en normalt ventilerad lägenhet så klarar man sig. Om syrehalten skiljer 0,001% så är det inte hela världen. Om du däremot sitter inne i ditt rum på 5 kvadratmeter med stängd dörr, stängt fönster och häckar framför datorn i 24 timmar så lär luften inte vara av bästa kvalité. Den vanliga luften består endast av 21% syre.
Skälet varför man ofta blir sjuk på vintern i kontrast mot sommaren är därför att man vistas inomhus mycket mer. Smitta sprids lättare p.g.a. temperatur och att flera personer oftast vistas i ett begränsat utrymme. Ett gäng bakterier som din bror tagit med sig hem från tunnelbanan kanske är helt ofarliga för honom då han har starkare immunförsvar eller helt enkelt inte fick dem i sig, medans du råkade peta dig i ögonen efter att ha t.ex. ett handtag han rörde när han kom hem.