• 1
  • 2
2012-03-02, 16:11
Medlem
Deleteriouss avatar
Stämmer det att man blir sjuk mer sällan och mer frisk om man vistas utomhus mycket i den "friska luften" än om man istället skulle vistas inomhus?

Eller är det bara en myt? Luften utomhus kanske innehåller mer virus, bakterier, föroreningar och så vidare?
Senast redigerad av Deleterious 2012-03-02 kl. 16:18.
Citera
2012-03-02, 16:13
Medlem
deyys avatar
Vet faktiskt inte. Men anledning till att jag fick höra det i min barndom var ju för att man var inne för mycket enligt föräldrarna.
Hörde det speciellt mycket när allt med datorer var nytt och man satt som klistrad framför.
Tvivlar ju inte på att det är bättre för kroppen att vara ute än att spendera sin tid sittandes framför skärmen.
Citera
2012-03-02, 16:17
Medlem
Du blir ju sjuk lättare inomhus för alla bakterier sprids mycket lättare där, såklart. Skulle va enda andledningen som jag ser det.
Citera
2012-03-02, 16:19
Medlem
Deleteriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triumphant
Du blir ju sjuk lättare inomhus för alla bakterier sprids mycket lättare där, såklart. Skulle va enda andledningen som jag ser det.

Om man bor ensam då? Gäller det även då att det är bättre för hälsan att sitta utomhus och, arbeta, läsa, än om man sitter inomhus?
Citera
2012-03-02, 16:35
Medlem
Skyrocketins avatar
Luft som får cirkulera är bättre. Det enda sättet jag kan styrka mitt påstående är följande: Viss strålning från solen kan döda bakterier och virus, det kan också kyla och andra naturliga faror (flera tusen olika) som "äter upp" eller livnär sig på virus och bakterier.

Bakterier har alltså mindre risk att dö inomhus än utomhus, samtidigt som de flesta bakterier fortplantar sig snabbare i rumstemp. än utomhus. En människa blir alltid sjuk när okända bakterier eller virus får fäste i kroppen, så en helt isolerad människa skulle aldrig bli sjuk. Men eftersom det exemplet är orimligt så svarar jag; Ja frisk luft är mer hälsosamt.

"Frisk luft", dvs. icke instängd luft (som finns utomhus) innehåller också mer syre och mindre CO2, vilket gör den hälsosammare.

Virus behöver ju ett värddjur, de kan inte fortplanta sig annars. Man kan säga som så att, när ett irus "letat sig in" i ditt hem är du säkrare utomhus
Senast redigerad av Skyrocketin 2012-03-02 kl. 16:37.
Citera
2012-03-02, 16:42
Medlem
machetes avatar
Jag har varit sjuk en veckas tid, med kraftig snuva och hosta (hostan har blivit bättre nu). Jag har dock varje dag försökt ta mig ut för "lite frisk luft". Dock har jag alltid fått kraftiga host- och snuvattacker när jag har varit ute, jämfört med inne. Hur förklaras detta?
Citera
2012-03-02, 16:46
Medlem
Jag tycker att det Skyrocketin säger låter vettigt.

Förutom det så tror jag att det är bättre för välbefinnandet. Bara det att luften känns mer frisk borde stimulera hjärnan på ett bra sätt.

Slutligen så hänger "nyttigheten" kanske ihop med att man faktiskt är mer nyttig i friska luften än inomhus. Inne sitter man mest still medan man nästan är i konstant rörelse ute.
Citera
2012-03-02, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyrocketin
Luft som får cirkulera är bättre. Det enda sättet jag kan styrka mitt påstående är följande: Viss strålning från solen kan döda bakterier och virus, det kan också kyla och andra naturliga faror (flera tusen olika) som "äter upp" eller livnär sig på virus och bakterier.

Bakterier har alltså mindre risk att dö inomhus än utomhus, samtidigt som de flesta bakterier fortplantar sig snabbare i rumstemp. än utomhus. En människa blir alltid sjuk när okända bakterier eller virus får fäste i kroppen, så en helt isolerad människa skulle aldrig bli sjuk. Men eftersom det exemplet är orimligt så svarar jag; Ja frisk luft är mer hälsosamt.

"Frisk luft", dvs. icke instängd luft (som du vistas i) innehåller också mer syre och mindre CO2, vilket gör den hälsosammare.

WTF?

Ja, strålning från solen kan döda bakterier men inte kyla (sålänge som vi snackar om normala vintertemperaturer).

Nej, en människa blir inte alltid "sjuk" när okända bakterier och virus får fäste i kroppen. Alla mikroorganismer är inte sjukdomsframkallande, vissa gör inte ett skit, andra gör skit.

Nej, en helt isolerad människa kan bli sjuk. Obalanser i kroppen kan göra att man blir sjuk. På huden har man t.ex. massvis med bakterier som kan kontaminera rummet.

Nej, "frisk luft" behöver nödvändigtvis inte ha mer syre. Har man en normalt ventilerad lägenhet så klarar man sig. Om syrehalten skiljer 0,001% så är det inte hela världen. Om du däremot sitter inne i ditt rum på 5 kvadratmeter med stängd dörr, stängt fönster och häckar framför datorn i 24 timmar så lär luften inte vara av bästa kvalité. Den vanliga luften består endast av 21% syre.

Skälet varför man ofta blir sjuk på vintern i kontrast mot sommaren är därför att man vistas inomhus mycket mer. Smitta sprids lättare p.g.a. temperatur och att flera personer oftast vistas i ett begränsat utrymme. Ett gäng bakterier som din bror tagit med sig hem från tunnelbanan kanske är helt ofarliga för honom då han har starkare immunförsvar eller helt enkelt inte fick dem i sig, medans du råkade peta dig i ögonen efter att ha t.ex. ett handtag han rörde när han kom hem.
Citera
2012-03-02, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av machete
Jag har varit sjuk en veckas tid, med kraftig snuva och hosta (hostan har blivit bättre nu). Jag har dock varje dag försökt ta mig ut för "lite frisk luft". Dock har jag alltid fått kraftiga host- och snuvattacker när jag har varit ute, jämfört med inne. Hur förklaras detta?
Du andas in kall luft utomhus, inte det bästa när man är förkyld.
Citera
2012-03-02, 17:19
Medlem
lithionits avatar
luften inomhus är mycket sämre, innehåller mer damm, kvalster, flammskyddsmedel från elektronik, högre halter av mikropartiklar, acetaldehyd och andra gifter.

Men självklart är det relativt, om man befinner sig i närheten av en motorväg eller fabrik så är nog den luften värre :P
Citera
2012-03-02, 17:21
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deleterious
Stämmer det att man blir sjuk mer sällan och mer frisk om man vistas utomhus mycket i den "friska luften" än om man istället skulle vistas inomhus?

Eller är det bara en myt? Luften utomhus kanske innehåller mer virus, bakterier, föroreningar och så vidare?

bakterier kan inte leva i luften, de kräver värme, näring och nåt att växa på. Kanske kan spridas med vinden i sporform. Virus däremot kan finnas i luften :S
Citera
2012-03-02, 21:34
Medlem
machetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVonSmaschforka
Du andas in kall luft utomhus, inte det bästa när man är förkyld.
Så isåfall är det bättre att stanna inomhus även om luften är "sämre".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in