2012-03-02, 14:44
Medlem
storytellers avatar
Tja,
Behöver installera Boot Camp för att kunna spela ett visst spel. Nu säger alla sidor jag googlar att jag måste göra nån jävla backup på Mac-delen innan jag gör det vilket blir en massa gissel då jag ej innehar en extern hårddisk. Klart jag skulle kunna bränna ut ett gäng DVD-skivor med alla viktiga bilder och sådant men det känns lite overkill.
Är det så jävla viktigt?
Citera
2012-03-02, 14:47
Medlem
galne-golems avatar
Jag gjorde ingen backup fungerade felfritt ändå.
Du laddar ju ner en skiva med drivisar till Windows efter installationen det var det enda jag gjorde.
Citera
2012-03-02, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Tja,
Behöver installera Boot Camp för att kunna spela ett visst spel. Nu säger alla sidor jag googlar att jag måste göra nån jävla backup på Mac-delen innan jag gör det vilket blir en massa gissel då jag ej innehar en extern hårddisk. Klart jag skulle kunna bränna ut ett gäng DVD-skivor med alla viktiga bilder och sådant men det känns lite overkill.
Är det så jävla viktigt?

Nej, du ska inte behöva använda backup för att få igång bootcamp.
Stoppa in Windows skivan i datorn, sök på boot camp assist och kör igång, sen partitionera så mycket du vill ha till Windows. Installera Windows.

Samtidigt laddar du ner bootcamp drivrutiner. 3.0, 3.1, 3.2, 4.0 ...vet inte vilken version, men nån av dom ska du ladda ner. Sen bränn ut på skiva eller usb. Starta om datorn, gå in i Windows och installera bootcamp drivrutin paketet, och sen är det bara att installera de spel och program du vill ha i Windows.
Citera
2012-03-02, 15:39
Medlem
Man ska alltid ha backup. Inte bara för för att det skulle hända något under Bootcamp installationen, men för att hårddisken kan gå sönder precis när som helst utan förvarning.
Citera
2012-03-02, 15:45
Medlem
felstavadds avatar
Hade jag varit du så hade jag kört en backup på viktiga dokument och på foton. Du bör ha det oavsett om du ska uppdatera/installera eller inte. Det är klart att det inte behövs en backup om allt går bra, backupen har du ju om det skulle skita sig, det vet du först i efterhand. Fy fan säger jag bara att bli av med alla ens foton, ojojoj, inte kul har säkert mellan 60-100 gb foton som jag samlat på sig genom åren.

Vid ca 5 tilllfällen har uppdateringar av dator, ipad och iphone skitit sig för mig, det är jävligt skönt att få tillbaka det mesta. I ett av fallen strulade det sig med själva säkerhetskopieringen men då kunde man ju trösta sig med att felet låg hos datorn och inte hos mig, ingen praktisk skillnad men jag kunde iaf vara rikta ilskan mot datorn istället för på mig själv.

Detta gäller givetvis inte bara macos utan samtliga operativsystem man kör.
Citera
2012-03-02, 16:21
Medlem
Citat:
Tja,
Är det så jävla viktigt?
När du har tagit en backup på backupen på backupen, då först kan vi börja prata om overkill. Sedan är det också bra att ha reparationsprogrammet DiskWarrior, som lagar fel i filsystemet. Som sagt kan sådana saker hända när som helst oavsett program eller OS. I de flesta fall går det bra, men varför ta onödiga risker? Hårddiskar är inte så dyra nu för tiden, tänk bara hur mycket snabbare du skulle komma igång med arbetet igen om du har en färsk backup och aldrig tappar mer än en timmes arbete? Time Machine fins redan installerat på din Mac.

Förresten, är det någon som har hört om Mountain Lion äntligen får fullt ZFS-stöd? Det skulle kunna minska sådana besvär avsevärt.
Citera
2012-03-02, 16:25
Medlem
tzjs avatar
Det är inte bara filer och dokument du "behöver" göra backup på. Det är konton, systeminställningar, lösenord mm mm.

Du behöver inte ta en backup inför en windowsinstallation, men jävlar i havet vad jag rekommenderar det.
Citera
2012-03-02, 17:15
Medlem
ei96byods avatar
BootCamp modifierar partitionskartan för att göra plats för Windowspartitionen.
Hade du tänkt modifiera en partitionskarta utan att ta backup?

Huvaligen!! Du är modig du.

Eller du kanske inte har någon viktig information på disken alls, och kan tänka dig att blåsa datorn och börja om från början om något skulle skita sig?
Datorn kanske rentav är sproilans ny, och du har inte hunnit fylla den med något viktigt ännu?
I så fall, kör hårt!

Ett tips är att göra en skivkontroll innan du kör BootCamp assistant då, för att försäkra dig om att det inte är något fel i filsystemet, annars kan det skita sig totalt.

Som sagt, det är inget KRAV att köra backup först, men en OTROLIGT stark rekommendation.
Citera
2012-03-02, 18:12
Medlem
En fil finns inte på riktigt förrän den finns på åtminstone tre ställen.
Citera
2012-03-02, 18:28
Medlem
storytellers avatar
Så jag måste fixa en extern hårddisk alltså. Går det bra med vilken som helst för att köra det här Time Machine eller? Kanske kan jag låna nåns trötta gamla PC-hårddisk i sånt fall. Jag har cirka 200 gigabyte grejer på datorn.
Citera
2012-03-02, 19:50
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Så jag måste fixa en extern hårddisk alltså. Går det bra med vilken som helst för att köra det här Time Machine eller? Kanske kan jag låna nåns trötta gamla PC-hårddisk i sånt fall. Jag har cirka 200 gigabyte grejer på datorn.

Hårddisken måste vara formaterad med HFS+ (Mac OS Extended, journalförd eller skiftlägeskänslig journalförd) och GUID partitionskarta, så en hårddisk som används med en PC går inte att använda (oftast NTFS, med MBR som partitionskarta), om du inte kan radera allt som ligger på den, och formatera med HFS+ och GUID.
Hårdvarumässigt spelar det ingen roll dock. USB eller FireWire som gränssnitt, sedan skall det fungera.

Observera återigen: Du MÅSTE INTE göra backup. Det går att partitionera med BootCamp assistant ändå. Det är bara det att modifiering av partitionskartan alltid är riskfyllt, och om något skiter sig kan du få problem att få tillbaka dina filer. Det är alltså starkt rekommenderat att göra en backup först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in