Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-02, 12:54
  #1
Medlem
Huffpuffens avatar
Hej!

Detta är ett problem jag har haft ganska lång tid men inte riktigt orkat göra någonting åt. Nu tänkte jag dock ta mig i kragen och se vad det finns för alternativ till att få detta löst!

Jag har en 500GB SATA-disk som jag har fördelat på två partitioner. C: för Windows samt lite småprogram som har råkar lagt sig där och D: för allt annat (spel, film osv).

Allt flöt på fint tills en dag då jag upptäckte att lagringsutrymmet på C: nästan var fullt. Jag använde mig då utav något partitionsprogram (Partition Wizard eller något liknande) för att minska D: en aning. Allt funkade och så, MEN datorn började ta en jäkla tid på sig att starta upp. Vid uppstart dyker moderkortsbakgrunden fram (Asus M4N98TD EVO) och där stannar den i 30-35 sekunder innan den fortsätter. Tidigare var den bara uppe i 1-2 sekunder.

Vad har jag gjort fel? Kan jag på något sätt åtgärda detta utan att behöva formatera om min Windows-partition?

Här finns en skärmdump på diskhanteraren, om det kan komma till någon nytta:

http://img600.imageshack.us/img600/1329/namnlsaj.png


Någon som har en aning om varför det är som det är? Rätt segt att behöva vänta så länga på att få igång en dator som normalt sett är rätt snabb.
Citera
2012-03-02, 13:28
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Var det med detta program som du utförde partitonen med? -> http://www.partitionwizard.com/

Vad händer om du utökar filsystemdisken med ett antal GB? Har du defragmenterat diskarna?
Citera
2012-03-02, 13:47
  #3
Medlem
Huffpuffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Var det med detta program som du utförde partitonen med? -> http://www.partitionwizard.com/

Vad händer om du utökar filsystemdisken med ett antal GB? Har du defragmenterat diskarna?

Yes, det var det programmet. Menar du alltså att utöka lagringsutrymmet på C:? Har ju ändå 12,8 GB ledigt på den, men kanske kan vara värt att testa ändå.

Japp! Jag kunde av någon anledning inte degfragmentera genom Windows mjukvara, men tankade hem Smart Defrag 2 och lät den stå och tugga på båda partitionerna, utan resultat.
Citera
2012-03-02, 13:54
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kör för säkerhetens skull en CHKDSK på HDD.
Citera
2012-03-02, 16:10
  #5
Medlem
Huffpuffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kör för säkerhetens skull en CHKDSK på HDD.

Har gjort det nu, tyvärr ingen skillnad.

En liten sak jag undrat över som kanske har med detta att göra är att den varnar för att drivrutinerna till matematikprocessorn inte är installerade. Vet att jag letat efter dem tidigare utan att hitta. Ska ge det ett till försök nu, men tror du det har något med saken att göra över huvud taget?
Citera
2012-03-02, 17:19
  #6
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Mja, det avser mycket av grafikkortet. Jag tror inte att detta har någon påverkan på diskens läshastighet.

Har du en uppdaterad drivrutin till grafikkortet?
Citera
2012-03-02, 18:49
  #7
Medlem
Huffpuffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Mja, det avser mycket av grafikkortet. Jag tror inte att detta har någon påverkan på diskens läshastighet.

Har du en uppdaterad drivrutin till grafikkortet?

Nä, tror inte heller det har något samband. Läste att det även kan ha med moderkortets chipset? Uppdaterade drivrutinerna för dem med, men fick inte det att försvinna.

Grafikkortet ska vara uppdaterat, minns att jag hade det där problemet innan jag uppdaterade drivrutinerna också. Men det borde ju inte ha något med det att göra i alla fall, för jag är säker på att problemet uppstod i och med fördelningen av partitionerna.

Antar att en formatering skulle lösa problemet (förhoppningsvis) men det är ju helst något jag vill slippa.
Citera
2012-03-03, 02:50
  #8
Medlem
Huffpuffens avatar
Problemet är löst!

Det blev faktiskt bättre av att utöka lagringsutrymmet på C! Trodde jag hade så det räckte och blev över men så var tydligen inte fallet.

Tack!
Citera
2012-03-03, 06:41
  #9
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det låter bra.

Windows trivs bäst i stora utrymme, framför allt Windows 7. Det är ett stort operativsystem. Ska du dessutom ha te.x Office som är också stort så måste det finnas gott om utrymme.

Ska du därefter ha te.x någon produkt ifrån Adobe, te.x Photoshop så måste du har ännu mer svängrum. Jag tror du förstår tankebanan om lagringsutrymmet.
Citera
2012-03-03, 22:33
  #10
Medlem
SuperPuttes avatar
Fyller på med detta: en tumregel är att alltid ha minst 30% ledigt utrymme på din systempartition.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback