• 1
  • 2
2012-03-01, 21:19
Medlem
PJCs avatar
Tja,

tänkte testa en ny (för mig) grej och skapa en ny portfölj där jag köper eller blankar utifrån MA-200, MA-100 och MA-50. Som bara följer trenden med andra ord. För att underlätta detta behöver jag aktier som följer börsen i helhet någorlunda exakt. Min första tanke är investmentbolag och min andra tanke är de tyngre bolagen på 30-listan? Har vi några aktier som är kända för att följa börsen?
Citera
2012-03-01, 21:34
Medlem
Etirdets avatar
Boliden är den bästa jag känner till.
Citera
2012-03-01, 21:42
Medlem
Vad är det som får dig att tro att investmentbolag följer börsen som helhet?

Vet inte om jag förstår vad du menar med Boliden? Den aktien har ju ett betavärde på 2 och svänger alltså dubbelt så mycket som index.
Citera
2012-03-01, 22:49
Medlem
arcen2011s avatar
Indexfonder är ju lite gjorda för att följa börsen, om det är detta du är ute efter. Typ Avanza Zero med innehav i de största bolagen på OMXS30.

Men det är ju en fond...

Varför göra en portfölj som följer börsen?
Citera
2012-03-01, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etirdet
Boliden är den bästa jag känner till.

Kanske uppenbart men måste bara fråga: Är du ironisk? Tycker att råvarubolag "lever sitt egna liv" om något.
Citera
2012-03-01, 23:00
Medlem
Etirdets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Vad är det som får dig att tro att investmentbolag följer börsen som helhet?

Vet inte om jag förstår vad du menar med Boliden? Den aktien har ju ett betavärde på 2 och svänger alltså dubbelt så mycket som index.

Vet inte om TS ville ha samma volatilitet, hade svårt att avgöra det på hans inlägg.
Citera
2012-03-01, 23:01
Medlem
Etirdets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Kanske uppenbart men måste bara fråga: Är du ironisk? Tycker att råvarubolag "lever sitt egna liv" om något.

Är DU ironisk? Kolla Bolidens grafer så ser du hur mycket de påverkas av index.
Citera
2012-03-01, 23:40
Medlem
PJCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etirdet
Vet inte om TS ville ha samma volatilitet, hade svårt att avgöra det på hans inlägg.
Nej samma volatilitet behövs inte, men helst.
Citera
2012-03-01, 23:44
Medlem
annanmedlems avatar
Det är ju viss avgift men XACT OMXS30 är ju ändå ett bra alternativ.
Citera
2012-03-02, 10:52
Medlem
Kimbo_Slices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PJC
Tja,

tänkte testa en ny (för mig) grej och skapa en ny portfölj där jag köper eller blankar utifrån MA-200, MA-100 och MA-50. Som bara följer trenden med andra ord. För att underlätta detta behöver jag aktier som följer börsen i helhet någorlunda exakt. Min första tanke är investmentbolag och min andra tanke är de tyngre bolagen på 30-listan? Har vi några aktier som är kända för att följa börsen?

Varför inte handla med Xact bear/xact bull som följer omxs30 med 1.5 i häv ?
Citera
2012-03-02, 11:04
Medlem
jhon bickles avatar
Kolla betavärdet. Det ska vara så nära 1 som möjligt.
Citera
2012-03-02, 13:31
Medlem
Korkat resonemang, leta efter aktier med låga betavärden istället. Aktier som har låg korrelation med marknaden kommer troligen påverka din avkastningskurva positivt med högre diversifiering då det inte alltid är samma trend du följer. Kombinera det med hurst och något lite mer elegant än medelvärdenskorsningar och du har något robust att stå på i de flesta marknader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in