• 1
  • 2
2012-03-01, 21:08
Medlem
lanzers avatar
Hej!

Jag skulle precis gå in och läsa om vilka som vann fotbollsmatchen igår mellan Nederländerna och England och hittade då en artikel som gjorde mig upprörd. Såhär skriver Aftonbladet.

Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
Skanderade kroatisk motsvarighet till ”Sieg heil”

Kroatien ligger under i träningslandskampen mot Sverige med 2-1 – då börjar fansen sjunga den förbjudna nazistramsan.

Om och om igen upprepas slagorden ”Za dom spremni”, en kroatisk motsvarighet till ”Sieg heil”.

– Det är ingenting vi accepterar, säger Hans Hultman, pressansvarig på Svenska fotbollförbundet.

Det började som en avslagen träningslandskamp.

Men drygt 20 minuter in i halvlek höjs matchtempen: Vid underläge 2-1 börjar de kroatiska supportrarna skandera slagorden ”Za dom spremni” – en ökänd nazisthonnör.

– Det är ingenting vi accepterar, Svenska fotbollförbundet fördömer ett sådant här beteende. Vi är emot all form av rasism och främlingsfientlighet, säger Hans Hultman, pressansvarig på SvFF.
Motsvarighet till ”Sieg heil”

Enligt Hultman har vare sig spelare eller lagledning uppfattat slagorden under matchen.

– Spelarna är så fokuserade på vad som händer på planen, så de lyssnar på inte sånt, säger han.

Kommer ni att agera i efterhand?

– Nej, det berör inte oss alls, det är arrangörens ansvar.

Ramsan användes av den kroatiska nazistorganisationen Ustaše under andra världskriget. En organisation som tillsammans med Nazityskland grundade fascistiska Oberoende staten Kroatien 1941.

”Za dom spremni” betyder ordagrant ”För hemlandet – redo!” och likställs med nazityskarnas ”Sieg heil”.
800 000 i böter

Fansens uppträdande har tidigare kostat kroatiska fotbollsförbundet miljontals kronor: Efter en match mot Georgien 2011 bötfälldes förbundet med 800 000 kronor. Under den matchen skanderade de kroatiska supportrarna nazisthonnören – medan de höll upp stora banderoller på hakkors.

Ramsan är den officiella slogan för nationalistiska partiet Croatian Party of Rights for Bosnia and Herzegovina.

Det är ingen nyhet att Aftonbladet är en värdelös tidning lär väl de flesta av er säga nu, och jag håller med, jag går väldigt sällan in där.

Men seriöst "nazistramsa".... "För hemlandet - redo!", oj oj oj, vad nazistiskt och hemskt? Blir bara förbannad, vad fan är problemet? Var ju snarare ett "Let's Go Canada" fast för Kroatien. Sedan är ju nazism knappast något "farligt" som Aftonbladet alltid ska försöka relatera det till. Att vara mån om sitt eget folk och hemland är ingenting konstigt överhuvudtaget i sydländer som Italien, Frankrike, Spanien, MENA och även östeuropeiska.

Vad tycker ni om artikeln? Själv blev jag bara upprörd över vilka jävla dumskallar som idag kallar sig journalister. Man tänker att folk som jobbar med sånt har utbildning och kan, men det är bara "rätt" typ av folk som får skriva där med "rätt" åsikter. Vilka är det som är de egentliga fascisterna?En riktig journalist, det är Tintin det, ni vet den där karaktären som funnits på böcker och film.

Att folk i Sverige och kanske övriga norden sedan väljer att istället uppmana till mångkultur, splittring och att förlora sin egen identitet (titta bara hur det har ändrats sedan 40-50 talet, då Sverige förmodligen mådde som bäst, ingen känner sig stolt över att vara svensk, det är som något negativt idag. Däremot är det skithäftigt att vara invandrare)

Vad tycker ni svenskar om detta? Upprör det inte er. Jag har själv fransk/vallonsk (fransk kanadensare) blod i mig, därav definierar jag mig inte som svensk och det lockar ju inte mer när man får reda på hur det verkligen ligger till. Det är ju för fan svenskarna som är förtryckta i Sverige.... Men er media hånflinar och ljuger er rakt upp i ansiktet.

Ytterligare en sak som får en att lacka till är ju att man aldrig kan kommentera på artiklar som denna.
Citera
2012-03-01, 21:09
Medlem
Xiztecs avatar
https://www.flashback.org/t1809833
Citera
2012-03-01, 22:42
Medlem
lanzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiztec
https://www.flashback.org/t1809833

Ya, men ämnet är dessvärre stängt.
Citera
2012-03-01, 22:47
Medlem
Von.Larssons avatar
Ja så farligt är det ju inte.

Är detta ord att räkna som hets mot folkgrupp liksom "Sieg heil"?
Citera
2012-03-01, 23:12
Medlem
Xiztecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lanzer
Ya, men ämnet är dessvärre stängt.

Jo, stängdes en stund efter jag postade. Ber därmed om ursäkt.

Anyways så har Aftonbladet alltid varit lite manipulerande utav sig för att locka läsare, och det här är väl inget undantag om vi säger så.

Överdriva allvaret är regel nummer 2, nummer 1 är rubriken.
Citera
2012-03-01, 23:18
Bannlyst
Dålig stil, men tycker det är värre att kalla domaren för hora!
Citera
2012-03-02, 12:05
Medlem
gentlemans avatar
Varför klagar du? Alla som går in på Aftonbladet för att få nyheter stödjer ju indirekt sånt här trams. Vill du bidra till att bryta tramsnormen och ta tillbaka det offentliga samtalet från tramsarna får du ta avstånd.
Citera
2012-03-02, 12:27
Medlem
Teleskopbatongs avatar
Aftonbladet tycks ha en nazistkvot att fylla ut. Då kan sådana här värdelösa artiklar dyka upp. Är väl enda tidningen som skriver om "Hitlers okända son" också, trots att resten av världen förstår att det är trams.
Citera
2012-03-02, 13:26
Medlem
HerrPs avatar
En DingDing värld artikel. Inget ovanligt. Borde följas upp med rapporter om att man sett nått sjöodjur samt en smaskig sexskandal.
Citera
2012-03-02, 14:21
Medlem
Bengrots avatar
Räknas sassa, brassa, mandelmassa - vi vill höra nätet rassla också som rasism? Jag menar - nät! Tokrasistiskt ju!
Citera
2012-03-02, 17:48
Medlem
TransitGlorias avatar
Za dom spremni blir fritt översatt: "För fosterlandet givakt"

Att stå i givakt för fosterlandet är ju redan det mycket fult (norr om Gilbraltar) och
att det är en gammal sång som var populär bland Ustasa, gjorde att hammaren och skäran åkte fram hos Aftonbladet.

Intressant. På 90-talet använde kroatiska armén just denna slogan, med den fascistiske Ustasageneralens namn på dessutom (Rafael Boban) men var de inte då enligt Aftobladet stolta frihetskämpar som försvarade sitt land mot det imperialistiska onda Jugoslavien?
Citera
2012-03-02, 19:21
Medlem
typ0s avatar
Får väl gå in och försvara AB lite med att även om själva orden i sig kanske verkar harmlösa så har de ju en poäng att just de kamporden är sammankopplade med nazisterna och fascisterna.

Likadant är ju sieg heil en helt harmlös mening som betyder "var hälsad seger" men som blivit en otroligt laddad mening iochmed sambandet det har använts i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in