• 1
  • 2
2012-03-01, 01:12
Medlem
nilsjurgens avatar
Yo,

har försökt hitta en tråd men finner inget så jag kör upp frågan här. En polare och jag körde en riktig jävla karatefylla igår där det söps från tidig morgon till sen natt. Någon gång på nattakvisten fick polaren för sig att blanda flytande nikotin (från sån där re-fill till elektroniska cigg) i sin dryck. Vi andra närvarande lyckades dock avstyra detta.

Jag har några enkla frågor kring detta.

Hur farligt är det att dricka? & är det någon som har provat?

cheers!
Citera
2012-03-01, 01:25
Medlem
Tur att ni avstryde denna galenskap!

Nikotin är ett ganska kraftigt gift, LD50, (dos då 50% av individerna dör) för nikotin är enligt olika källor runt 30-60 mg(0.03-0.06g) (utan tolerans skulle jag tro). Det betyder inte hällre att du inte får kraftiga skador innan denna dosen.

http://www.inchem.org/documents/pims....%20TOXICOLOGY
Citera
2012-03-01, 01:30
Medlem
O Dirlewangers avatar
Den fine mannen Breivik hade ju beställt rent nikotin från Kina, och enligt diverse källor efter det räcker det med en droppe i blodet, så är du död.
Citera
2012-03-01, 01:41
Medlem
Markdaisys avatar
Jag säger som ovanstående, det var jävligt tur att ni inte gjorde detta.

Hur har din polare fått tag på nikotinet? Jag är inte så insatt i detta, men du skriver "från sån där re-fill till elektroniska cigg" <- vad fan är elektroniska cigg?

Edit: Efter en enkel googlesökning hittade jag.
Senast redigerad av Markdaisy 2012-03-01 kl. 01:44.
Citera
2012-03-01, 04:12
Medlem
Bergstens avatar
"e-liquid" som det kallas är självklart aldrig 100% ren nikotin, men högre doser kan ha förödande effekt utan tvekan.
Har för mig att nikotin är väldens dödligaste gift i ren form, var glad.
Citera
2012-03-01, 06:59
Medlem
En droppe 100% rent nikotin på huden är dödligt. Hade kemi lära där vi med en elektrisk sugpump sög 20 cigg åt gången. Blev en klick i glaskolven, som lärarn stack ner en glaspinne i. Tog en levande mus och droppade en droppe på ryggen. 10 sekunder senare var den död. Så lanserades antirök kampanjer på 70 talet ha ha ha skämtåsido det är faktiskt sant.
Citera
2012-03-01, 09:17
Medlem
nilsjurgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnawbone

Nikotin är ett ganska kraftigt gift, LD50, (dos då 50% av individerna dör) för nikotin är enligt olika källor runt 30-60 mg(0.03-0.06g) (utan tolerans skulle jag tro). Det betyder inte hällre att du inte får kraftiga skador innan denna dosen.

Ja alltså, flaskan i fråga inehöll 18mg. vad det nu innebär, om det är 18 mg per ml eller per flaska det framgick inte. Men gissningsvis per ml då... ?

Alltså hade han antagligen blivit riktigt jävla kääs. Om än kanske inte död.
Citera
2012-03-01, 13:47
Medlem
Om du tar ett tobaksflarn på 1x1mm och droppar ner den i glaset när en pundare löser sitt tjack, vänta 20min så ska du få en uppfattning om hur satans giftigt tobak/nikotin är. Han dör inte (förhoppningsvis) men med en ledvärk så kraftig att han nästan önskat att det hade tagit livet av en.
Citera
2012-03-01, 18:03
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsjurgen
Ja alltså, flaskan i fråga inehöll 18mg. vad det nu innebär, om det är 18 mg per ml eller per flaska det framgick inte. Men gissningsvis per ml då... ?

Alltså hade han antagligen blivit riktigt jävla kääs. Om än kanske inte död.

Antagligen är det 18 mg per flaska den innehåller. Det är alltså mycket lite rent nikotin i sådana produkter. Allt annat hade varit totalt livsfarligt.

Konstigt att inte fler giftmördar folk med nikotin dock? Det verkar ju inte vara extremt svårt att utvinna ur cigaretter o.dyl.
Citera
2012-03-01, 19:48
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnawbone

Öh, jag sitter med en 3g snus inne just nu helt utan nikokick vilket motsvarar 24mg nikotin.. Skulle nog kunna lägga in 200mg nikotin utan problem.
Citera
2012-03-02, 01:35
Medlem
Hamnbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
Öh, jag sitter med en 3g snus inne just nu helt utan nikokick vilket motsvarar 24mg nikotin.. Skulle nog kunna lägga in 200mg nikotin utan problem.
LD50 på 30-60 mg är 30-60 mg nikotin i blodet på samma gång. Endast 10-20% av nikotinet från en snus tas upp (vilket på en standard 8 mg blir 0,8-1,6 mg nikotin. Detta tas ju också upp under en längre tid. Så för att nå upp till en dödlig dos krävs enormt stora mängder. Inte ens om du trycker upp en dosa lössnus i munnen dör du.
Citera
2012-03-02, 12:37
Medlem
nilsjurgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamnboll
LD50 på 30-60 mg är 30-60 mg nikotin i blodet på samma gång. Endast 10-20% av nikotinet från en snus tas upp (vilket på en standard 8 mg blir 0,8-1,6 mg nikotin. Detta tas ju också upp under en längre tid. Så för att nå upp till en dödlig dos krävs enormt stora mängder. Inte ens om du trycker upp en dosa lössnus i munnen dör du.

Det låter ju rimligt förstås.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in