2012-02-29, 22:11
Medlem
Fotsulas avatar
Är bjuden på två bröllop i Maj och ingen av dom har någon klädkod. Är hyfsat intresserad av kläder och funderade först på att köpa en ny kostym (bra anledning till att få köpa en ny) men har tänkt om lite. Det blir nog kanske lite väl "snyggt" då jag är ganska säker på att dom andra kommer ha jeans och kavaj mm.

Försöker alltid ha något "extra" på mig. Om jag går ut på krogen så har jag kanske en näsduk i kavajen eller något. Så är ute efter något "extra" till bröllopet också.

Funderat på en blank/glansig beige/grå kavaj (liknande den Brad Pitt hade i Oceans 11) om någon minns. Inte säker på om jag vill ha jeans...

Men är öppen för förslag. Hela outfiten, från skor till kavaj. Tack!
Citera
2012-02-29, 22:18
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Ville bara säga att jag tycker du är inne på ett bra spår. Jeans känns lite fel på ett bröllop.

(om det nu inte är jeanstema vill säga, originella bröllop = underbart!!!)
Citera
2012-02-29, 22:26
Medlem
Kusinen5s avatar
Jeans + Kavaj = Skit fult, vad jag tycker iaf!

Ha en grå kavaj med gråa kostym byxor och ha svarta fina fin skor. Ha en passande skjorta och slips med din "näsduk" i kavaj fickan ^^ Jeans på ett bröllop är inte så passande om inte det är utomhus-bröllop.

Detta är bara vad jag tycker och tänker.
Citera
2012-02-29, 22:34
Medlem
_Nille_90s avatar
Bär du upp kostymen rätt så kan det inte bli fel på ett bröllop, även om många har jeans och kavaj. Kommer enbart vara folk som avundas dig för att du är så stilig. Brudgummen lär ju ha kostym.
Kör på hel kostym.
Citera
2012-02-29, 22:47
Medlem
Fotsulas avatar
Funderat på kavaj och chinos kanske?

Posta gärna länkar till bilder på plagg om ni orkar!
Citera
2012-02-29, 22:51
Medlem
LucioFontanas avatar
Har de ingen klädkod så kan du ju ha vad du vill. Men man ska ju inte klä ner sig för att andra förväntar sig det. Trivs man med kavaj och jeans, så ska man ju ha det, för det finns ingen fulare än någon som inte kan bära en hel kostym utan att det ser lånat ut. Är man däremot typen som gillar lite lite snyggare, extravaganta och speciella kläder så ska man ju bära det. När det gälller bröllop så ska man ju ha i åtanke att man inte själ föreställningen från dem som faktiskt har huvudrollen. Så det är väl en tanke att man ändå satsar på att vara lite neutral. Därför är det lite dumt att inte sätta en dresscode eller iaf en ange en generell hint om vad som gäller för det skapar osäkerhet hos folk annars. Men mörk kostym funkar alltid. När det är i maj så kan man ju ha nåt snyggt och elegant men endå ledigt i linne.
Citera
2012-02-29, 23:13
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotsula
Funderat på kavaj och chinos kanske?

Posta gärna länkar till bilder på plagg om ni orkar!
Ja, absolut inte jeans.

Det är bröllopsparets regler som gäller. Om de inte har uttalat sig specifikt vad gäller klädsel, gå med konventionen. Och lite bättre därtill!

Allting vad gäller bröllop, begravningar, etc, kräver din respekt. I regel kräver dessa tillställningar även någon slags jacka, så det rekommenderar jag.

Var ska bröllopen hållas? Det är någonting du behöver fundera över, så att det inte är på en strand eller annat ställe där det allt för formella helst stannar borta. Navy-blått fungerar dock i de flesta lägena.

Förslag 1 (bra): Chinos, en Oxford-skjorta (instoppad) med en blå ylleblazer.
Förslag 2 (bättre): Linnebyxor, "skrynklig" Oxford-skjorta (instoppad) med en randig s.k. "seersucker"-blazer.
Citera
2012-02-29, 23:46
Medlem
http://www.kingmagazine.se/bloggar/v...ren-varen-2012

Där har du 3 riktigt snygga stilar som kanske kan ge dig lite inspiration till ditt klädval
Personligen tycker jag att den beigea/vita kostymen är ruskigt snygg
Citera
2018-09-05, 14:12
Medlem
Man ska ALDRIG ha jeans på bröllop. Vill du inte klä upp dig för mycket är mitt förslag att du tar ett par chinos, en skjorta och kavaj. Skippa slips och fluga och kör sneakers eller bruna skor. Matcha ALLTID skor och skärp. Tänk på att det är trevligt att se snygg ut, även om man inte klär upp sig. Var noga med att vara hel och ren på bröllop.
Citera
2018-09-05, 14:18
Medlem
TooOldForThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charlotta90
Man ska ALDRIG ha jeans på bröllop. Vill du inte klä upp dig för mycket är mitt förslag att du tar ett par chinos, en skjorta och kavaj. Skippa slips och fluga och kör sneakers eller bruna skor. Matcha ALLTID skor och skärp. Tänk på att det är trevligt att se snygg ut, även om man inte klär upp sig. Var noga med att vara hel och ren på bröllop.

Hej charlotta90! Tror du att Fotsula var ute i så pass god tid att bröllopet ännu inte har gått av stapeln trots att han ställde sin fråga för cirka sex år sedan?

Vidare, gällande dina råd: Sneakers hör aldrig någonsin ihop med kavaj, åtminstone inte om man inte vill se ut som en pajas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in