2012-02-29, 20:19
Medlem
Jag är 19 år gammal och har nyligen börjat ta mitt sparande mer seriöst.
Jag sparar 10 000 + kr i månaden, men just nu har jag inget sparkonto eller liknande, utan får in pengarna på något pisskonto med 0.55 % ränta hos Nordea.

Tanken är att jag ska långsiktsspara i antingen aktier/fonder/sparkonton. Men jag anser mig själv att ha för dåligt med kunskap för att börja med aktier i nuläget. Så antar att fonder eller alternativt ett sparkonto är något för mig.

Tanken är att jag ska spara ihop tillräckligt med pengar så jag kan investera i en egen bostad.
Men jag skulle uppskatta om jag kunde få råd om olika bankor med "bra" sparräntor eller fonder osv?

Mvh.
Citera
2012-02-29, 20:26
Medlem
Dasein08s avatar
Börja med att läsa en bra bok om sparande. En bok skriven av Per Börjesson som heter något i stil med "Så kan varje svensk bli miljonär" tycker jag är bra.
Börjesson avråder från att spara i fonder, vilket många andra förståsigpåare också gör. Det är bara banken som tjänar på att man sparar i fonder.
Mitt tips är: 1) spara INTE i fonder, 2) läs på om aktiemarknaden och planera för att investera i aktier istället. Jag investerar för tillfället inte i aktier och är därför inte uppdaterad på vilka aktier som kan vara bra att investera i. Kanske någon annan här på forumet är mer uppdaterad.
Citera
2012-02-29, 20:34
Medlem
Dasein08s avatar
Kom på en sak:
Om du planerar att köpa bostad inom den närmaste tiden (de närmaste åren) kanske inte aktier är det bästa!
Börsen kan gå ner - Aktier är bättre för långsiktigt sparande, typ flera år.
Citera
2012-02-29, 20:39
Medlem
Kan tänka mig att spara i två olika former,
ett säkrare sparsätt där jag kommer att spara största mängden av mina pengar som kommer att gå till en bostad så snart som möjligt.
Och sedan i aktie/aktier men detta betydligt mer långsiktigt.

Har boken 'Aktie och Fondhandboken' av björn Wilke, som jag har tänkt att läsa ut.
Citera
2012-02-29, 20:43
Medlem
Dasein08s avatar
Om ett tag (ingen vet när) kommer bopriserna förmodligen att gå ner. Tänk bara på att vissa tror att priserna kommer att fortsätta neråt i mellan 4 och 8 år. Det finns t o m de som säger att priserna kan komma att gå ner i tjugo år.
Många pratar om att priserna kommer att gå ner ca 20% och (om jag inte har fel för mig) har de i snitt gått ner 6% redan (detta är olika i olika delar av landet och för olika typer av bostäder).
Citera
2012-02-29, 20:49
Medlem
Hmm okej.
Jag antar att jag får försöka boka ett möte och sätta mig ner och prata med någon som jobbar på Nordea som kan hjälpa mig / lägga fram förslag för mitt sparande.

Vad tycker ni om nordea och dess räntor?
Alltid haft nordea pga mina föräldrar såg till att jag fick det, men jag har ingen aning om hur bra de är för mina syften.
Citera
2012-02-29, 21:11
Medlem
xDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziuman
Hmm okej.
Jag antar att jag får försöka boka ett möte och sätta mig ner och prata med någon som jobbar på Nordea som kan hjälpa mig / lägga fram förslag för mitt sparande.

Vad tycker ni om nordea och dess räntor?
Alltid haft nordea pga mina föräldrar såg till att jag fick det, men jag har ingen aning om hur bra de är för mina syften.
Nordea är väldigt omdiskuterat just nu.. Likadant Swedbank..

Se bara den här tråden, just nu på heta ämnen.. https://www.flashback.org/t1808812

Om du inte har några större summor kan du ha kvar dem tills vidare, tycker jag.
Citera
2012-02-29, 21:14
Medlem
k4d9s avatar
Citat:
Hmm okej.

tänk på att dom kommer försöka sälja på dig deras fonder/annat som gynnar banken, vilket bland annat nämns i boken som "Dasein08" rekommenderade.

btw. vad jobbar du med? Känns osannolikt att en nittonåring kan spara undan 10k i månaden
Citera
2012-02-29, 21:20
Medlem
Det är ju det, att det känns som Nordea skulle försöka sälja på mig saker som gynnar de. Istället för att verkligen hjälpa mig och ge råd och tips.

Jag är elektriker.
Citera
2012-02-29, 21:38
Medlem
Citat:
Det är ju det, att det känns som Nordea skulle försöka sälja på mig saker som gynnar de. Istället för att verkligen hjälpa mig och ge råd och tips.

de som jobbar är försäljare och inget annat, du ska absolut inte göra något som de föreslår...

börja spara hos en gratis nischbank med bra ränta och insättningsgaranti.
Citera
2012-03-01, 00:30
Medlem
phixiuss avatar
Citat:

Jag är elektriker.

Det är korrekt, dessa "rådgivare" är egentligen försäljare för banken som försöker snurra in folk på konstiga fond i fond koncept bla bla bla. Investera i aktier, kör en högrisk portfölj för långt sparande, en lågrisk för medellångt om något krisar samt kanske lite i fonder för akuta saker.

Kan rekomendera (utöver "alla svenskar kan bli miljonärer") boken "Vägen till din första miljon" han som skrivit den är lite yngre och har ett lite mer fräscht perspektiv än vad Per H Börjesson har i "alla svenskar kan bli miljonärer".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in