2012-02-29, 16:23
Medlem
Nyfiken. I tidningar står det ofta om pitbull/kamphundattacker, ibland läser man om folk som påstår sig ha en pitbull. Men jag har aldrig mött en människa som säger sig ha / har en reggad pitbull. Börjar nästan tro att rasen är en myt, åtminstone i Sverige, och alla påstådda pitbulls egentligen är gatukorsningar eller typ amstaff..

Finns det några här som har en renrasig registerad pitbull?
Varför har ni i så fall valt rasen? Vad använder ni hunden till?
Har ni köpt vuxen eller valp - hur hittade ni uppfödare (behöver alltså inte berätta vilken kennel, utan mest hur ni gått tillväga)
Har ni köpt er hund från Sverige eller från utlandet?

Att köpa en pitbull verkar vara en omöjlighet. I alla trådar om pitbulls så kan man enbart läsa "säljs inte till vem som helst" , "svårt att hitta uppfödare" , "måste ha kontakter" . "ta reda på mer om rasen" .

Jo visst, men var ifrån hittar man dessa kontakter? Jag känner inte någon som har pitbull, skulle man hitta någon skulle det vara någon av alla dessa blandningar som finns, och amstaff, stafford shire, etc, och det är ju inga kontakter som man har någon nytt av.

Och hur enkelt är det att lära sig mer om rasen eller skaffa sig kontakter när det inte finns några uppfödare som marknadsför sig, eller övh pitbullsägare alls.

Läste någonstans där någon påstod att det fanns ca 400 registrerade pitbulls i Sverige. Var håller alla dessa hundar hus, för inte hemlighåller väl hundratals pitbullsägare att de äger just en eller flera pitbull terrier?

Och innan ni kommer med gliringar:

- Nej jag söker inte en penisförlängare. För att förlänga något måste det finnas något att förlänga, i detta fallet en snopp, vilket jag inte har.

- Nej jag har inte sagt att jag ska ha en pitbull, jag vill veta mer om rasen och träffa RIKTIGA exemplar

- Nej det skulle inte bli min första hund

- Ja jag är uppvuxen med hundar och har hund av bruksras som jag tränar aktivt med (också en ras med dåligt rykte bland okunniga människor, men min hund och och alla andra hundar av denna ras som jag känner är underbara stabila individer) och det är också aktiva hundar jag trivs med och absolut inte några sällskaps/soffliggare

- Jag bor inte i stad i gansterkvarter

Ni med blandraser eller pitbull utan stamtavla behöver INTE skriva om era hundar, för det är inte vad jag söker.
Citera
2012-02-29, 18:38
Medlem
micro113s avatar
Registrerad? Rasen är såvitt jag vet inte godkänd i Sverige.
Citera
2012-02-29, 20:16
Medlem
oboyglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Stämmer, från wikipedia:

Citat:
Ej erkänd som ras av FCI, SKK, KC eller AKC
[..]
Amerikansk pitbullterrier stambokförs av de amerikanska föreningarna United Kennel Club och American Dog Breeders Association. I Sverige finns flera rasklubbar som dock inte är anslutna till Svenska kennelklubben eller Internationella hundorganisationen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Amerikansk_pitbullterrier
Citera
2012-03-01, 14:49
Medlem
*Girlie*s avatar
Fråga på Pitbullforum? Där ska det finnas en del som har registrerade APBT.
Citera
2012-03-01, 15:37
Medlem
lynch4lifes avatar
Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än att säga att du borde vända dig till fler forum. Och ja, i princip ALLA "pitbulls" i tidningarna är blandraser! Ibland är de amstaffs. Ibland är det helt obvious någon schäferblandning/rottweilerblandning med bild på som de ändå kallar kamphund, vafan? Nåja lite OT.

Är du sugen på rasen, men känner att du inte lyckas få träffa de exemplar du önskar, så kanske du ska kika på staffe, bullterrier eller amstaff i stället?
Citera
2012-03-01, 15:39
Medlem
dbaw84s avatar
jag känner folk som har renrasiga pitbulls, de är reggade som amstaff tror jag..

På stan ser jag i princip aldrig några pitbull..
Senast redigerad av dbaw84 2012-03-01 kl. 15:42.
Citera
2012-03-01, 16:28
Medlem
Svidmyras avatar
Det finns ett fåtal registrerade american pitbull terriers i Sverige . De registreras inte i Svenska Kennelklubben eller i den organisation, FCI, som SKK tillhör. Inte heller i den andra, lilla lilla gamla klubben Svenska Hundklubben.

Pitbull registreras inte heller i AKC, den största amerikanska kennelklubben som FCI samarbetar med.
MEN- de registreras i en mindre amerikansk klubb, United Kennel Club eller UKC. Rasen har en rasklubb som om jag har förstått det hela rätt är ansluten till UKC. Tidigare kkunde svenskfördda hundar med amerikanska stamtavlor regsitreras direkt i den amerikanska klubben. Hur det är numera vet jag inte. Dock vet jag att ytterst få av de sk "pitbulls" som man ser i Sverige har klara papper. De flesta är oreggade mixar och såna som troligen inte har registrerade renrasiga släktingar inom de närmaste generationerna.

http://www.ukcdogs.com/WebSite.nsf/B...dNovember12008
Citera
2012-03-01, 20:05
Medlem
lynch4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbaw84
jag känner folk som har renrasiga pitbulls, de är reggade som amstaff tror jag..

Kan någon konfirmera detta? Förstår inte hur det skulle gå till?

Är det inte snarare så att dina vänner HAR amstaffs och kallar dem för pitbulls då?
Citera
2012-03-01, 21:17
Medlem
TequilaBoys avatar
Citat:

Så om en hund inte är registrerad i Sverige så är den inte renrasig när den är i Sverige?
Citera
2012-03-02, 11:31
Medlem
Zanizailas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TequilaBoy
Så om en hund inte är registrerad i Sverige så är den inte renrasig när den är i Sverige?
Registrerad i SKK borde det heta då, och SKK är inte Sverige.
Citera
2012-03-02, 11:37
Medlem
Citat:

Mig veterligen finns det ingen myndighet som "godkänner" hundraser i Sverige. Däremot finns det en större aktör på marknaden för registrering av renrasiga hundar med en monopolliknande ställning(SKK). Rasen registreras inte av SKK utan av andra stambokförande register.
Citera
2012-03-02, 12:23
Medlem
provocative77s avatar
Jag kanske är ute o seglar med gamla uppgifter nu.
Men om jag minns rätt så stoppade SKK nyregistreringar av Pittbulls efter beslut av Jordbruksverket.
Det innebär att du inte får avla på Pittbulls i Sverige. Antar då att man inte heller får "tävla" i SKKs regi. Det innefattar då även underklubbar till SKK.
Det som hände då (även detta är spekulation då jag fick de uppgifterna från enbart en person som födde upp Pittbull) var att man importerade sin hundar, mestadels från Norge.
De hundarna registreras då som import, vilket gör dessa hundar lagligt registrerade i Sverige.

Om dessa uppgifter är aktuella i dag kan jag inte svara på då jag är väldigt oaktiv inom hundorganisationen i dag.
Men då detta kryphål fanns så var det flertalet (bla den jag pratade med) som födde upp hundarna i Sverige, reggade i Norge som de direkt importerade till Sverige. Självklart så hade dessa valpar aldrig befunnit sig i vårt västra grannland.
Denna lilla saga utspelade sig -04 så självklart finns det fortfarande registrerade Pittbulls i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in