2012-03-01, 15:39
Medlem
Lewis-Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Snikna förbannade svensson som alltid ska vara så förbannad avundsjuk. Ja, jag är jävligt nöjd med alliansen. Varför skulle en människa som satsar hela sitt liv på sitt jobb och skaffa pengar inte få göra det? Det är väl lika som att säga att alla fabriksarbetare ska straffas igenom att jobba 3 timmar extra gratis, för att dom satsat på ett 7-4 jobb som ger dom mer fritid?
Att en VD tjänar så mycket har ingenting med Alliansen att göra. Hade Vänsterblocket styrt hade det exakt likadant ut. Avundsjukan hade bara varit lite större.
Citera
2012-03-01, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Jag är helt övertygad om att fler än 9 av 10 VD:s inom storföretag aldrig någonsin har varit tvingade att leva som skit på CSN. De tenderar att komma från familjer där barnen inte behöver leva som skit på CSN.
Noterade du öht att jag uttryckligen skrev att jag talade om de födda innan 1960? Jag är inte så korkad så att jag tror att det inte såg annorlunda ut för 30-40 år sedan, men sådana förhållanden har välfärdssamhället minst sagt jämnat ut (och stundom förbytt - en dagdrivare (oavsett social bakgrund) lever på betydligt bättre villkor än t.ex. mig som studerar).

Citat:
Se ovan. I de flesta fall så börjar förmodligen blivande VD:s (inom storföretag) med en bättre ekonomisk grund än vad de flesta arbetare någonsin uppnår.
Hm, jadu, det vågar jag påstå är en direkt lögn. De som blir VD:ar är till stor del jurister och ekonomer (och tydligen civilingenjörer, men det brukar bara påstås av... just det, civilingenjörer ), och då jag själv läser till jurist och har nära kontakt med många på ekonomiprogrammet så VET jag att det finns en stor spridning av social bakgrund. Visst är det en aning vanligare att barn till akademiker läser vidare, men det är inte en så stor faktor som det ibland påstås.

Av dessa ekonomer och jurister är det de bästa som anställs som styrelseledamöter. Visst, en del glider fram på kontakter, men de som lyckas bli framgångsrika styrelseledamöter eller VD:ar enbart pga kontakter är i försvinnande minoritet.

Citat:
Ja, till stor del är detta sant just i Sverige, än så länge.
Ja, så är det, och så kommer det att vara inom överskådlig framtid.

Citat:
Det här är ju bara ett totalt hjärndött uttalande.
Nej. De traditionella klassindelningarna äger ingen tillämpning i Sverige, och har inte gjort det sen åtminstone 20 år. Att vänstern HÄVDAR att de gör det, innebär inte att det är sant.

Hade du fler kommunistlögner som du vill att jag ska bemöta?
Citera
2012-03-01, 15:57
Medlem
Ser inte vad problemet är så länge det är i den privata sektorn.
Citera
2012-03-01, 16:05
Medlem
Problemet är inte de höga lönerna utan de låga skatterna för människor som tjänar dessa miljoner varje år

Har man en lön på 27 miljoner om året så är kan man fan betala 90% av det i skatt och fortfarande ha 2.7 miljoner att leva för medans du har vanliga arbetare som inte kan spara ihop några pengar alls efter lönen är skattad och hyran betald

Ni som tycker detta är rättvist får väl ta och förklara vad alla undersköterskor och andra lågbetalda arbetare som utför viktigt arbete i vårt samhälle har gjort för fel i att ta ett annat jobb än VD
Citera
2012-03-01, 16:12
Medlem
IGETMILKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.mustard
Problemet är inte de höga lönerna utan de låga skatterna för människor som tjänar dessa miljoner varje år

Har man en lön på 27 miljoner om året så är kan man fan betala 90% av det i skatt och fortfarande ha 2.7 miljoner att leva för medans du har vanliga arbetare som inte kan spara ihop några pengar alls efter lönen är skattad och hyran betald

Ni som tycker detta är rättvist får väl ta och förklara vad alla undersköterskor och andra lågbetalda arbetare som utför viktigt arbete i vårt samhälle har gjort för fel i att ta ett annat jobb än VD

Men lägg av för fan. Tror du det är enkelt att vara vd? vet du vad en vd gör?
Anledningen till att de kan plocka så hög lön är för att företaget omsätter flera miljoner/miljarder och har således mycket mer kapital.

Vadå betala 90% skatt, skall man straffas för att man är driven och har lyckats? Stick! Om du tror att det är så enkelt att driva ett multinationellt företag så undrar jag varför du inte startar ett och blir miljonär och ger bort dina pengar?
Citera
2012-03-01, 16:13
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:

Tänk dig att killen som har lön på 27 miljoner betalar 837 000 tusen i skatt(jag tog 31%) medans den som 27 tusen bara behöver tala 8370 kr i skatt. Fan vad orättvist!!!!!!!!!!!
Citera
2012-03-01, 16:15
Medlem
AmiralSjostedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuiZi
Nu ska jag försöka göra mig förståd.

Min far jobbade som ekonomichef (CFO) för ett stort nordiskt företag, vi bodde i stockholm men han jobbade i köpenhamn.

En vecka för honom såg ut på 2 möjliga sätt.

1. Boende på hotell i köpenhamn jobbade på kontoret mellan 08-22 normala dagar ibland längre, ibland så länge att han sov på kontoret för det var inte lönt att åka tillbaka till hotellet. (oftast i boksluts tid)

2. Han var hemma i Stockholm och tog första planet till köpenhamn dvs 05.20 planet så han kunde vara på kontroet cirka 8. sen tog han sista planet hem till stockholm igen dvs 22.30 planet för att kunna väcka mig och min bror så vi såg att vi hade en pappa.

Att jobba helger va inget konstigt för honom det gjorde man om det behövdes (i regel minst varannan lördag).

Ser inte någon på golvet på samma företag som gjorde det samma insats som honom.

När vi hade semester (dvs va ute i skärgården eller utomlands) så satt han och svarade på mejl och i telefon stup i kvarten, detta vande vi oss med och såg det som normalt.
Skulle killen som jobbade på industri golvet på sin semseter bidra till företaget ? nej han vill dricka sin öl i sin husvagn (steriotyp I know).

Min papppa hade ansvar för ALL ekonomi i hela koncernen och om det blev fel ja då va det hans huvud som rök, då han var ANSVARIG för det hela. Om han dessutom gjorde något större fel så skulle han nog inte få något jobb någonsin igen då han var en offentlig person (inte statlig anställd men syntes ibland i medier) .
Gör industriarbetaren fel och får sparken så kan han "bara" gå till nästa industri och säga att chefen va dum etc.
Då de är en lite hårdare anställningsprocess när det gäller de högre positionena.

Så jag ser det som en SJÄLVKLARHET att cheferna har högre löner än "arbetarna" (gärna mycket högre) då cheferna tar mer ansvar lägger ner mer tid och vilja på jobbet.
Sen ska vi inte tala om utbildningen som krävs för de högre positionerna.

(Jag förväntar mig att det är stavfel och gramatiska fel i denna text då jag sitter i alperna med ett sönderslaget knä, på pappas laptop och det blir inga "felstavningslinjer" och jag stavar som en kratta i vanliga fall).// QuiZi
En bisarr pappa onekligen.

En ekonomichef som inte klarar av sitt arbete på ordinarie arbetstid utan sitter i skärgården och skriver mail på semestern och sover på kontor och tvingas helgjobba borde naturligtvis ha lönesänkts för länge sedan (i förhållande till vanliga hederliga arbetare som gör jobbet). Tydligen är hela ledningen i det där företaget blinda och döva.

Hade det varit ruter i honom hade han väl flyttat med familjen till Köpenhamn men det är just likt de där stockholmsfröknarna att inte våga lämna snuttefilten 08. En riktig white trash kapitalist-familj som dessutom inte lämnat laptopstadiet tycks det. Hört talas om smartphone?

Har pappa problem med sprit och horor i Köpenhamn också?

Under min egen VD-tid i min firma höll jag aldrig på så där.
Senast redigerad av AmiralSjostedt 2012-03-01 kl. 16:39.
Citera
2012-03-01, 16:21
Medlem
IGETMILKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmiralSjostedt
En bisarr pappa onekligen.

Under min egen VD-tid i min firma höll jag aldrig på så där.

En fråga till dig: Var din firma multinationell med flera miljoner/miljarder som stod på spel?
Tror nog att det krävs lite mer än en arbetstid på 07.00 - 16.00 för att hålla igång en sådan verksamhet. Nu har inte jag varit någon vd men jag vet att på sista arbetet så var vår vd först in och sist ut varje dag!

Alla vder är inte sådana men det förekommer!
Citera
2012-03-01, 16:32
Medlem
Xiztecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsuger
och den vanliga tryckaren tex som bara har 3 års utbildning och jobbar 240 timmar varje månad för att hjälpa sitt företag, han fortsätter slita sönder sig och chefen nyanställer senare när tryckaren slitit sönder ryggen/axlarna/etc och helt enkelt skitier i de 10-15 år som den arbetaren gjorde allt han kunde för företagets bästa i förhoppning att kanske bli bas eller liknande

en pencil pusher blir ALDRIG lika mycket värd en människa som sliter för sin lön

tycker lönen kan baseras på hur längre det är estimerat man kan jobba, är det vanligt att arbetare är sönder slitna vid 55 så skall lönen baseras så de kan pensioneras vid den åldern
kan man fortfarande sitta på ett kontor och använda sin dator etc... så kan dom ju jobba mycket längre

lite negativ nu, men kan bero på att träningsvärken börjar sätta in sig nu :P

när jag var 24 hade(har fortfarande) jag 2 st arbetsskador, axlar och rygg.
lyckades byta jobb, vilket var ren tur med tanke på hur lite jobb det fanns, men nu börjar knäna...

räknar med att pensionera mig innan jag är 40 år ffs, men något måste ju göra dessa jobben annars står sverige helt still, det är ju VI som sliter som driver Sverige, inte chefer och politiker, utan OSS skulle Sverige stå helt stilla! men vi får ändå minst lön hehehe

Jag kan givetvis förstå din situation och hurpass jävligt det är, det är inte så att jag inte förstår - för det gör jag absolut.

Men jag förstår också verkställande direktörerna, dem leder ett framgångsrikt företag - givetvis sliter dem kanske inte så mycket fysiskt hela tiden som du tillexempelvis gör. Men under livet har de slitit med studier och arbetat sig uppåt, så tillslut förtjänar man också sin lön. Även om den är oerhört mycket högre än vad den borde.

Det kan tyckas väldigt idiotiskt, men jag tycker det är rättvist även om det inte är så, svårt att förstå right? Dock ser verkligheten ut så. Fysiska jobb kräver inte samma expertis oftast och nyutbildade kan lätt ersätta folk med erfarenhet efter lite övning - vilket leder till en konkurrans. Klarar man inte jobbet så är det tack hejdå.

Medans en VD oftast är vald pga personliga drag såväl som karriäristiska med en bakomliggande tanke.
Citera
2012-03-01, 16:37
Medlem
Citat:

problemet här är att medianinkomstatagare utgör typ 99% av arbetskåren och extremhöginkomsttagare 1% så för att staten ska få in sina 1032435 trjiljoner i skatt så måste det mesta tas ut av medelsvensson.

det funkar jättebra att klaga på höga löner för att odla klasshat och flytta fokus viktiga frågor men en duktig VD är ovärderlig. ersättningar på 10tals eller 100tals miljoner som i percy barnevik fallet kan vara närmast att betrakta som paranteser i sammanhanget.
sen era tröga socialsiter måste ni förstå att jobb är inte lika med värde.
ska ni inte börja klaga på hockeyspelare eller golfspelare också? dom skapar enormt värde men inte så mycket jobb.
Senast redigerad av chipskungen 2012-03-01 kl. 16:47.
Citera
2012-03-01, 16:53
Medlem
Psykosams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmiralSjostedt
Nu har det gått för långt!

Är ni nöjda alla ni som röstade på Alliansen?

Jag anser att en VD-årslön max bör ligga på säg 1,5 industriarbetarårslöner.

Håller ni med om att lönegapet har blivit för stort under Alliansen? Att det måste regleras med höjda skatter eller på annat sätt?

Att den lilla människan kommit i kläm pga den orättvisa politiken?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14447540.ab

1, Vad har Alliansen med det här att göra? och vad har politiker med hur privata företag sköter stt lönesystem?

2, En VD är högsta chef för ett företag. Allt hen (lol) gör reflekteras i slutresultatet företaget får för året. Är man chef för ett företag som Volvo och går med vinst och passerar utan några problem ännu ett år kanske man är värd en viss del i den utvecklingen?

3, Att u påstår att en chef för tusentals människor som har de operativa ansvaret för varenda en i hela koncernen ska ha 1,5 industrilöner måste sätta dig på kommuniststolen.
Citera
2012-03-01, 16:54
Medlem
wastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Tänk dig att killen som har lön på 27 miljoner betalar 837 000 tusen i skatt(jag tog 31%) medans den som 27 tusen bara behöver tala 8370 kr i skatt. Fan vad orättvist!!!!!!!!!!!

Om du skall ge dig på en räkneövning kan du väl ändå se till att använda korrekta siffror?

En person med en månadslön på 2,25 miljoner = årslön på 27 miljoner betalar drygt 15 miljoner av dem i skatt, alltså 56% i skatt.

En person med en månadslön på 27.000 = årslön 324.000 betalar ungefär 77.000 i skatt, vilket motsvarar 24% skatt.

Progressivt så det förslår.

Det är lite väl magstarkt när vissa tycker att 56% i skatt är på tok för lite i bidrag till samhället. Och då har jag ändå inte brytt mig om att räkna med arbetsgivaravgifterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in