Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Jag är helt övertygad om att fler än 9 av 10 VD:s inom storföretag aldrig någonsin har varit tvingade att leva som skit på CSN. De tenderar att komma från familjer där barnen inte behöver leva som skit på CSN.
Noterade du öht att jag uttryckligen skrev att jag talade om de födda innan 1960? Jag är inte så korkad så att jag tror att det inte såg annorlunda ut för 30-40 år sedan, men sådana förhållanden har välfärdssamhället minst sagt jämnat ut (och stundom förbytt - en dagdrivare (oavsett social bakgrund) lever på betydligt bättre villkor än t.ex. mig som studerar).
Citat:
Se ovan. I de flesta fall så börjar förmodligen blivande VD:s (inom storföretag) med en bättre ekonomisk grund än vad de flesta arbetare någonsin uppnår.
Hm, jadu, det vågar jag påstå är en direkt lögn. De som blir VD:ar är till stor del jurister och ekonomer (och tydligen civilingenjörer, men det brukar bara påstås av... just det, civilingenjörer

), och då jag själv läser till jurist och har nära kontakt med många på ekonomiprogrammet så VET jag att det finns en stor spridning av social bakgrund. Visst är det en aning vanligare att barn till akademiker läser vidare, men det är inte en så stor faktor som det ibland påstås.
Av dessa ekonomer och jurister är det de bästa som anställs som styrelseledamöter. Visst, en del glider fram på kontakter, men de som lyckas bli framgångsrika styrelseledamöter eller VD:ar enbart pga kontakter är i försvinnande minoritet.
Citat:
Ja, till stor del är detta sant just i Sverige, än så länge.
Ja, så är det, och så kommer det att vara inom överskådlig framtid.
Citat:
Det här är ju bara ett totalt hjärndött uttalande.
Nej. De traditionella klassindelningarna äger ingen tillämpning i Sverige, och har inte gjort det sen åtminstone 20 år. Att vänstern HÄVDAR att de gör det, innebär inte att det är sant.
Hade du fler kommunistlögner som du vill att jag ska bemöta?