2012-03-01, 09:08
Medlem
Maxteds avatar
Nu är det som tur är så enkelt att survival of the fittest gäller även, och på en fungerande marknad främst för företag. Om företagets av styrelsen valda upplägg fungerar så fungerar det, gör det inte det går företaget på sikt i konkurs. Detta gäller även VDns av styrelsens uppsatta så kallade monsterlön.

Om du nu tycker att det är sjukt hemskt att marknaden, alltså folket, sätter löner så får du väl köpa på dig en majoritetsandel av aktierna och ändra på det. Klarar du inte av det spelar din åsikt ingen roll.
Citera
2012-03-01, 09:10
Medlem
tgb123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knightor
För att må bättre så brukar jag tänka såhär:

En industri-VD må ha mycket pengar, men hans liv börjar inte förrän han är pensionär (om han ens kommer dit). (jag skriver HAN, men det kan lika gärna vara HON - vägrar skriva HEN). Han är i tjänst 24 timmar om dygnet, och kan liksom inte bara åka ut och fiska efter jobbet.

Han lider stora samvetskval för att han inte hinner träffa sin familj. Hans barn växer upp utan honom, och om han får en enda önskan om att göra om något i livet så hade det varit att spendera mer tid med barnen.

Han är ofta bortrest och kan sällan ha sex med sin fru. I de fall han måste ha sex så är han otrogen, och det mår han inte bra av.

Han är inte omtyckt av någon, och hans enda "kompisar" är hans chefskollegor (som ratar honom när hans uppdrag är över). Kanske känner han också att han är överbetald, att hans förmåner vida överstiger hans kompetens - och han är livrädd att bubblan ska spricka, därför har han som enda mål här i livet att kunna tjäna ÄNNU MER. Hela tiden. Mer.

När man summerar hans liv, så är jag tämligen säker på att han inte varit lyckligare än en industriarbetare...

Så tänker jag ibland...

Om det nu är så frukansvärt att personen aldrig träffar familjen ... eller får knulla med frun, så får väl personen ifråga anställa en assistent, som skulle vara nöjd om den fick 1/10 av VD:s lön för att göra hälften av arbetet. Knulla assistenten skulle han säkert få på köpet också.

Nej, det handlar om en "roffar-kultur" ... där det gäller att roffa åt sig så mycket som det bara går, för det gör ju alla andra. De jämför sig ju med alla andra internationellt också, men lägger tydligen inte med kompetensen ...
Senast redigerad av tgb123 2012-03-01 kl. 09:23.
Citera
2012-03-01, 09:11
Medlem
FnurrHas avatar
Inavelsfaktorn i Svenska Styrelserum är gigantisk. Det finns en ogrundad tror bland FB:arna att VD:n i Svenska företag är unik. Så är knappast fallet. Det finns massvis med bra chefer i Sverige. Flertalet av dessa hade varit mer än nöjda med en årslön på ca 1,5 miljoner. Tyvärr så grasserar svågerpolitiken i Styrelserummen som Spanska Sjukan härjade på början av 1900-talet.
Denna klubb av inbördes beundran vill självklart ge ett sken av att de är exklusiv skara av människor.
Citera
2012-03-01, 09:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Nu var det inte mig du svarade men.. Är du verkligen moderator här? Jeeez.. Har insett att såna som du äger det här forumet och ber därför att få tacka för mig här. Ta er vidriga översittarstil o kör upp i stolgången. Hej.

Synd att det inte finns nån kategori ”årets mest korkade moderator” i Flashback Awards.
Valnötshjärnan bernanke hade varit given kandidat.
Citera
2012-03-01, 09:19
Medlem
Flashborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinky
Synd att du inte har gått i skolan och kan bli VD, dela in texten i stycken så den går att läsa.

I Sverige har alla möjlighet att bli VD (se Carl-Henric Svanberg). Inside job har inte mycket med VD-löner i Sverige att göra så ser inte hur den är relevant här.

En VD har offrat så mycket mer av sin fritid än* vilken vanlig arbetare som helst.

Slutsats: Se tillbaks på era liv, vad gjorde ni fel och hjälp era barn att göra rätt, med tanke på att ni verkar vara så avundsjuka...

Skulle aldrig vilja att mina barn gav upp en stor del av sin frihet för monetära intressen.
Enligt mig så äcklar hela hierarkisystemet som existerar på varenda arbetsplats.
Och det är inte avundsjuka då jag är högre upp än de flesta.

Det är äckliga, cyniska människor ju högre upp man kommer.
Det är inte något påhitt, detta har jag noterat under en lång tid.

De har svårt för empati, grundläggande medmänsklighet och förståelse.
Resultat och pengar är vad som sannerligen motiverar dem.

~Flashborn
Citera
2012-03-01, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsaK
Tänk själv du kuklöse! En VD av den kalibern är värd mer än 400 wt's på golvet.
Dessa VD:er har runt 6-10 års samlad utbildning m 10+ års erfarenhet av ledning o verksamhetsstyrning, klart fan dem ska ha sjukt mkt mer betalt. Det är ett mer krävande jobb som tillika är viktigare.
Om företaget vill ha dessa personer så får dem betala tillräckligt för att locka över dem och det är vad dem förtjänar med sin kompetens. Personer av den kalibern växer inte på träd medans en vanlig industriarbetare hittar du i varje hus på landsbygden. Förstår du skillnaden?
eller
Du kanske hellre vill att vi har samma lön vad vi än jobbar med? Då rekommenderarjag att du emigrerar till kuba

Du representerar verkligen IQ-snittet här. Är det bara svartingar wannabes som bara får jobb på donken här? Uppenbarligen är de inte värda mer än 400 pers då det kostar samhället mer än det ger, men sånt fattar väl inte en arabhora som du?
Citera
2012-03-01, 09:24
Medlem
PinkRobotss avatar
Om folk kunde acceptera höga vd-löner skulle det inte vara ett så stort problem. Men eftersom folk inte accepterar det funkar det inte med sådana otroliga löneskillnader.

När människor tycker att samhället är orättvist rättfärdigar det för dem själva att göra icke moraliska handlingar. T.ex. att påbörja en kriminell karriär eller kliva på andra för att komma uppåt i karriären. Många individers moral (och i förlängningen laglydighet, välvilja och empati) tynar bort i ett samhälle där rättvisan inte längre existerar som något eftersträvansvärt. Det är ett stort problem.
Citera
2012-03-01, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmiralSjostedt
Nu har det gått för långt!

Är ni nöjda alla ni som röstade på Alliansen?

Jag anser att en VD-årslön max bör ligga på säg 1,5 industriarbetarårslöner.

Håller ni med om att lönegapet har blivit för stort under Alliansen? Att det måste regleras med höjda skatter eller på annat sätt?

Att den lilla människan kommit i kläm pga den orättvisa politiken?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14447540.ab

Nej, jag håller absolut inte med. Om en styrelse vill betala en viss lön för att de anser att en person är så pass viktig för företaget och vill ha denna kvar tycker jag de skall vara fria att göra det. Hade behovet av industriarbetare varit högre hade deras löner också stigit. Hört talas som tillgång och efterfrågan?
Citera
2012-03-01, 09:41
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashborn
Skulle aldrig vilja att mina barn gav upp en stor del av sin frihet för monetära intressen.
Enligt mig så äcklar hela hierarkisystemet som existerar på varenda arbetsplats.
Och det är inte avundsjuka då jag är högre upp än de flesta.

Det är äckliga, cyniska människor ju högre upp man kommer.
Det är inte något påhitt, detta har jag noterat under en lång tid.

De har svårt för empati, grundläggande medmänsklighet och förståelse.
Resultat och pengar är vad som sannerligen motiverar dem.

~Flashborn

Lustigt att du säger att högt uppsatta människor är cyniska. Du verkar nämligen själv vara väldigt cynisk.

Du verkar också sakna förståelse, haha ironin!
Citera
2012-03-01, 09:45
Medlem
tgb123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opulent
Nej, jag håller absolut inte med. Om en styrelse vill betala en viss lön för att de anser att en person är så pass viktig för företaget och vill ha denna kvar tycker jag de skall vara fria att göra det. Hade behovet av industriarbetare varit högre hade deras löner också stigit. Hört talas som tillgång och efterfrågan?

Det handlar inte längre om att styrelserna eller att arbetarna inom näringslivet, anser att de styrande personerna är värda lönen. Ingen kan vara värd en lön som är 46 ggr en industriarbetares ... Folk i styrelserna skaffar sig förmåner och högre arvoden och "roffar åt sig" så mycket det bara går själva, annars skulle de inte sitta där. Skulle de "råka vara" genuina och säga exakt vad dem själva tycker skulle de bli utkastade ifrån styrelserummen illa kvickt, eller rättare sagt de skulle inte sitta med ifrån början. Alla sitter ju i samma båt och slickar varandras rövar.
Citera
2012-03-01, 09:55
Medlem
IGETMILKs avatar
Va fan är det här för löjlig tråd? Klart som fan att de skall kunna ha en stor jävla lön! VD "leder" företaget och gör han ett bra jobb så kan det handla om x antal miljoner företaget går i plus, varför skall då han inte kunna plocka på sig en väldigt stor lön?

Vem fan är du att bestämma vad företaget skall göra med deras pengar? Arbetarna på företaget skriver en överenskommelse ang deras lön = de accepterar lönen! Så de skall fullständigt skita i att vd plockar 10gånger mer pengar än dom!

Blir väldigt förbannad på denna typ av mentalitet, det är precis såna typer som ts som förmodligen inte kommer att göra några större framsteg inom karriären utan sitta i lagret och klaga på den stygge vd som minsann tjänar så mycket mer än honom.

Hade du tackat nej till en stor lön om du studerat i x antal år, inte vart ute o festat medan kompisarna gjorde det samt jobbat upp dig till en vd position? SVAR:NEJ!

EDIT: Sen behöver inte alla vdn "jobba upp sig" då de kan ha haft kontakter, men det är la förfan ändå en bedrift att kunna skaffa sig de kontakterna.

Väx upp kamma dig och skriv snarast in dig på en högskola.
Senast redigerad av IGETMILK 2012-03-01 kl. 09:58.
Citera
2012-03-01, 09:58
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knightor
För att må bättre så brukar jag tänka såhär:

En industri-VD må ha mycket pengar, men hans liv börjar inte förrän han är pensionär (om han ens kommer dit). (jag skriver HAN, men det kan lika gärna vara HON - vägrar skriva HEN). Han är i tjänst 24 timmar om dygnet, och kan liksom inte bara åka ut och fiska efter jobbet.

Han lider stora samvetskval för att han inte hinner träffa sin familj. Hans barn växer upp utan honom, och om han får en enda önskan om att göra om något i livet så hade det varit att spendera mer tid med barnen.

Han är ofta bortrest och kan sällan ha sex med sin fru. I de fall han måste ha sex så är han otrogen, och det mår han inte bra av.

Han är inte omtyckt av någon, och hans enda "kompisar" är hans chefskollegor (som ratar honom när hans uppdrag är över). Kanske känner han också att han är överbetald, att hans förmåner vida överstiger hans kompetens - och han är livrädd att bubblan ska spricka, därför har han som enda mål här i livet att kunna tjäna ÄNNU MER. Hela tiden. Mer.

När man summerar hans liv, så är jag tämligen säker på att han inte varit lyckligare än en industriarbetare...

Så tänker jag ibland...

Här har vi en som tänker rätt. Folk fattar inte vad insatsen är för att spela i senior management ligan på stora företag.

Efter ca 45 000 kr/mån nivån kommer du inte att ha tid att spendera dina pengar mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in