• 3
  • 4
2008-11-02, 17:43
Medlem
Har ladrig egentligen hört talas om "peppar" som en egen färg, utan bara i sambandet "salt & peppar" och då syftar man väl på hår som är grå/brunt med insprängt vitt.
Citera
2008-11-02, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hm, då går du nog miste om en del fina smakupplevelser. I vissa maträtter är det ju nästan obligatoriskt med nymalen vitpeppar. T ex potatismos och kalops.

~Paul~

Jag lovar att överväga möjligheten att börja använda vitpeppar i större men tillsvidare begränsad omfattning framöver! Man har ju haft fel tidigare i sina smakuppfattningar.

Oj jag glömde att säga det. Detta är en av mina käpphästar. Vilken peppar man än väljer, så maler man den själv i en pepparkvarn. Köp aldrig, och jag menar ALDRIG färdigmalet!
Senast redigerad av Paraflex 2008-11-02 kl. 17:56.
Citera
2008-11-02, 18:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Jag lovar att överväga möjligheten att börja använda vitpeppar .......

Köp aldrig, och jag menar ALDRIG färdigmalet!
OK, testa med små mängder först. Håller med. Färdigmalet går inte att jämföra med färskmalet.

~Paul~
Citera
2008-11-02, 18:38
Medlem
på alla ställen jag har jobbat på och även där jag jobbar nu är det vitpeppar som gäller alla gånger.
Citera
2008-11-02, 20:10
Medlem
mretys avatar
Såklart det är svartpeppar som avses.
Citera
2008-11-02, 20:21
Medlem
Vitpeppar har en neutralare smak och färg. Svartpeppar är mera aromatiskt. Därför är vitpepparn baspepparn, medans svartpepparn används till vissa rätter där det passar tex pepparstek, pasta carbonara och så vidare.
Citera
2008-12-28, 00:54
Medlem
Grårävs avatar
Hehe. roligt detta med så olika åsikter! ... Använder i 9 fall av 10 svartpeppar, av den anledning att den är fylligare och mer nyanserad i sin smakprofil. Vitpeppar är tyvärr en allt för stor del av den svenska matkulturen, där den missbrukats i årtionden från det att de enda kryddor som fanns i kryddhyllan var salt och just vitpeppar. Stod det slutgiltiga valet mellan de två så valde jag utan att tveka svartpepparn.
Citera
2009-01-07, 17:43
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gråräv
Hehe. roligt detta med så olika åsikter! ... Använder i 9 fall av 10 svartpeppar, av den anledning att den är fylligare och mer nyanserad i sin smakprofil. Vitpeppar är tyvärr en allt för stor del av den svenska matkulturen, där den missbrukats i årtionden från det att de enda kryddor som fanns i kryddhyllan var salt och just vitpeppar. Stod det slutgiltiga valet mellan de två så valde jag utan att tveka svartpepparn.
Bump! Tänkte ställa samma fråga som TS men gjorde för en gångs skull en sökning först.

Jag noterar att osämjan är stor huruvida det är svart- eller vitpeppar som avses när man bara säger "peppar".
Själv är jag anhängare av bådadera, är jag osäker brukar jag ta hälften av varje.

Men nu har jag en fråga, därav bumpen;

Finns det några rätter som man vanligen anser inte passar med vit- respektive svartpeppar? Kyckling? Fisk? Etc etc?

Vad har kockisarna för pepparregler?
Citera
2009-01-07, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Bump! Tänkte ställa samma fråga som TS men gjorde för en gångs skull en sökning först.

Jag noterar att osämjan är stor huruvida det är svart- eller vitpeppar som avses när man bara säger "peppar".
Själv är jag anhängare av bådadera, är jag osäker brukar jag ta hälften av varje.

Men nu har jag en fråga, därav bumpen;

Finns det några rätter som man vanligen anser inte passar med vit- respektive svartpeppar? Kyckling? Fisk? Etc etc?

Vad har kockisarna för pepparregler?

Med "peppar" menar man båda , Till fisk och fläsk änvänder man oftast vitpeppar , till nötkött och annat oftast svart. "peppar" är alltså både svart och vit , beroende på vad det är man tillagar.
Citera
2009-01-07, 19:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
beroende på vad det är man tillagar.
Precis .

~Paul~
Citera
  • 3
  • 4