• 1
  • 2
2012-02-29, 07:53
Medlem
Halloj! Nu har jag ett litet problem som vanligt

Hur kommer jag åt en partition på ett Windows nätverk från en Debian burk? Jag jobbar i en organisation som SÅKLART kör Windows som på alla andra ställen. Problemen uppstår när jag försöker komma åt dokument som länkas till från organisationens hemsida, från Debian. Tittar man var länken pekar så ser den ut ungefär som

G:\Detta\Ar\Absolut Ej\Intressant\For\Er

dvs en lokal disk på servern. När jag klickar på den länken händer inget vettigt alls, vilket de som kan det här med Linux förmodligen förstår, Från Windows burkarna fungerar det givetvis klockrent.

Hjälp tack!
Citera
2012-02-29, 08:21
Medlem
ozzles avatar
Om det är en mapp som delas ut av en windowsburk du försöker nå, prova med "smb://adress-till-dator" i filhanteraren nautilus. Vet inte om det funkar i andra filhanterare men jag gissar på något liknande.
Citera
2012-02-29, 09:04
Medlem
ozzle:
Problemet är att jag inte har lyckats lista ut vad datorn heter. Det är troligen en server som sitter i en helt annan fastighet än den jag är i. Hur fan får jag reda på datornamnet?
Citera
2012-02-29, 09:08
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingBongo
ozzle:
Problemet är att jag inte har lyckats lista ut vad datorn heter. Det är troligen en server som sitter i en helt annan fastighet än den jag är i. Hur fan får jag reda på datornamnet?
Gå till en Windows-dator som har den monterad.
Höger klicka på dator -> Anslut nätverksenhet -> Välj rätt enhet och sen ser du vart den pekar.
Citera
2012-03-01, 12:57
Medlem
Lullebulle1:
Jag har antecknat vart den pekar, men inte fan kan jag mounta den för det

Ungefär så här står det när jag kollar på "Anslut Nätverksenhet",

G: \\Hallo\Hej\Gemensam

Som ni förstår har jag ändrat lite. Det är alltså enhet G: jag vill mounta och kryssa runt lite i. Jag har testat följande i Nautilus,

smb://Hallo/Hej/Gemensam

men då får jag "Error: Failed to mount Windows share". Det verkar inte som att man ens får en antydan ifall man hittat rätt enhet eller ej då den svarar samma sak oavsett vad man försöker med för adress.

Vad gör jag för fel?
Citera
2012-03-02, 13:57
Medlem
N2O/THCs avatar
Först och främst måste du kunna hantera utdelningen på din maskin:

apt-get install smbfs

Sedan monterar du på följande vis:

mount -t cifs //windowsserverellerdessIP/share -o username=användarnamn,password=lösenord /lokal/plats/för/montering

Du kan behöva byta ut -t cifs till -t smbfs, men antagligen inte.
Spara det sistnämnda kommandot, för du kommer att behöva köra det varje gång du ska montera utdelningen, alternativt så tror jag att man kan lägga till raden i fstab, men detta är inte rekommenderat om du inte alltid är ansluten till nätet som har utdelningen.

Edit: 1000 inlägg.
Senast redigerad av N2O/THC 2012-03-02 kl. 14:52.
Citera
2012-03-02, 15:47
Medlem
N2O/THC:
Tackar tackar! I will try

Förresten, om man kikar på vad jag skrivit ovan, går det att lista ut från det vad "windowsserverellerdessIP" skall vara?

PS. Fy fan vad jag hatar nätverk och liknande. Det är ett mörker och tråkigt utav bara fan!
Citera
2012-03-02, 16:15
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingBongo
N2O/THC:
Tackar tackar! I will try

Förresten, om man kikar på vad jag skrivit ovan, går det att lista ut från det vad "windowsserverellerdessIP" skall vara?

Ja, utifrån det du skrivit ovan så är det "Hallo" som är namnet på Windows-servern. Kontrollera ifall du kan göra ett namnuppslag genom att pinga Hallo i kommandoprompten. Du ska få tillbaka en IP-adress som svar. Fungerar inte detta så kan du prova att göra samma sak på en Windowsdator, och därefter använda IP-adressen i stället för "Hallo" när du montera upp den utdelade katalogen.
Citera
2012-03-09, 07:27
Medlem
Alfaslang:
Nu har jag haft tid att testa det. Tyvärr fungerar det inte Jag kommer dock så långt så att jag får meddelandet

mount error(13): Permission denied
Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g. man mount.cifs)

Samma sak med "-t smbfs". Detta betyder väl att jag är väldigt nära att lyckas? "username=användarnamn,password=lösenord" måste väl vara det användarnamn och lösenord som man använder när man loggar in via Novell (jupp, det används här) va?
Citera
2012-03-10, 13:17
Medlem
Alfaslangs avatar
Du kan prova att komma åt utdelningen med hjälp av smbclient, bara för att se så att maskinerna har kontakt och du använder rätt login/lösenord.

För att lista utdelningar på Windows-servern:
Kod:
smbclient -U dittwindowslogin -L Hallo

För att komma åt själva utdelningen:
Kod:
smbclient -U dittwindowslogin //Hallo/utdelning

Du kan skippa "-U dittwindowslogin" om ditt användarnamn i Linux är samma som det i Windows.
Citera
2012-03-12, 12:32
Medlem
Alfaslang:
Ok, nu händer det ju nåt vettigt iaf vilket är helt nytt. Det betyder dock inte att det fungerar, hehehe. Så här ser det ut när jag försöker med det första,

Kod:
sudo smbclient -U användarnamn -L Hallo
Enter användarnamns's password: 
session request to Hallo failed (Called name not present)
session setup failed: NT_STATUS_LOGON_FAILURE

När jag försöker med det andra ser det ju (såklart) ungefär likadant ut. Fler ideer?
Citera
2012-03-12, 16:12
Medlem
Alfaslangs avatar
Vad händer om du bytar ut Hallo mot Windows-servern IP-adress?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in