Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-02-29, 00:31
  #1
Medlem
Sökte om liknande problem, hitta inget om just det här.

Nu är saken så här att på min dator är det en pirat version av xp installerad, eller vad man nu kan kalla det. Jag har alltid haft automatiska uppdateringar avslagen, har för mig han som installera sa att det var bäst.

Datorn började bli seg som fan, så slog på automatiska uppdateringar och lät den köra klart 113 uppdateringar, inga problem där. Sen kom ett meddelande upp om man ville kunde man kolla om man hade rätt version eller en riktig version av xp, annars kunde den "visa meddelanden" vart man kunde skaffa det"

tryckte nej så klart. När jag stänger av datorn på kvällen så installerar den 1 uppdatering som är just den tror jag som jag inte ville installera, hann uppmärksamma det för sent....

När jag starta datorn senare så verkar allt som har med xp, på datorn försvunnit, och den har blivit hel skum. Internet funkar inte, knappt någonting funkar, förutom mina filmer, musik osv, skrivbordet syns. Men någonting har hänt med utseendet och startmenyn och alla menyer är annorlunda. Vit bakgrund på menyerna och när man går in i mappar, så var det inte innan. Nåt måste ju senaste uppdateringen gjort med datorn?


Kan xp eller vad dom kallar sig, göra sådär, att dom tar bort allt, om dom får reda på att man har en pirat kopia, eller vad det nu var?


Måste jag formatera om datorn nu helt och hållet?
Citera
2012-02-29, 01:21
  #2
Medlem
Nu vet jag inte om pirate-xp har alla funktioner som en licensierad utgåva, och inte heller vad MS kan göra åt det. Går det att komma in på systemåterställning? Starta från senaste återställningspunkten i så fall. Start>alla program>tillbehör>systemverktyg>systemåterställnin g.

Om det inte går så kan du prova att starta i felsäkert läge och försöka göra det.

Rätt obvious men allt jag kommer på tyvärr...
Citera
2012-02-29, 01:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meelim
Nu vet jag inte om pirate-xp har alla funktioner som en licensierad utgåva, och inte heller vad MS kan göra åt det. Går det att komma in på systemåterställning? Starta från senaste återställningspunkten i så fall. Start>alla program>tillbehör>systemverktyg>systemåterställnin g.

Om det inte går så kan du prova att starta i felsäkert läge och försöka göra det.

Rätt obvious men allt jag kommer på tyvärr...


Testade göra sådär, då kom det här meddelandet upp, startade om datorn igen, samma meddelande.

"systemåterställning kan inte skydda datorn, starta om datorn och kör sedan systemåterställning igen."


Vad är det man ska göra i felsäkert läge då, bara starta om den i det? Tror man går in i det på f8, men vad ska man trycka mer? när man kommer in där, ska jag gå på main, advanced, power, boot eller tools?
__________________
Senast redigerad av palerm8776 2012-02-29 kl. 01:40.
Citera
2012-02-29, 01:53
  #4
Medlem
swebarbs avatar
Äh bara installera om xp det är så gammalt os att när nåt big skiter sig då är det inte lönt, eller är du så dum att du hade allt på C: eller? annars testa reparera med cd skivan när datorn startas.
Citera
2012-02-29, 01:58
  #5
Medlem
Ah, menade om du kanske kunde komma in i systemåterställningen därifrån istället för den vanliga menyn (eftersom du sa att den var konstig). Att bara starta om gör nog ingen skillnad. Men försök, det är så man gör när en drivrutin kraschar hela datorn i alla fall.

När du spammat f8 borde det väl vara under boot antar jag, själv får jag inte de alternativen vad jag minns.
__________________
Senast redigerad av Meelim 2012-02-29 kl. 02:00.
Citera
2012-02-29, 02:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Äh bara installera om xp det är så gammalt os att när nåt big skiter sig då är det inte lönt, eller är du så dum att du hade allt på C: eller? annars testa reparera med cd skivan när datorn startas.

Som sagt, inte jag som installerade det här så vet inte om allt ligger på C: men tippar på att det gör det... Kan i princip inget om sånt här, det enda jag har en hum om är webbdesign och Css.

Har inte kvar cd skivan den ligger i en annan stad, får be han skicka upp den i så fall.


Kan jag använda mig av den här sidan för att reparera något?

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287
Där står något om att reparera.
Citera
2012-02-29, 02:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meelim
Ah, menade om du kanske kunde komma in i systemåterställningen därifrån istället för den vanliga menyn (eftersom du sa att den var konstig). Att bara starta om gör nog ingen skillnad. Men försök, det är så man gör när en drivrutin kraschar hela datorn i alla fall.

När du spammat f8 borde det väl vara under boot antar jag, själv får jag inte de alternativen vad jag minns.


Okej.. alltså nu spamma jag f8 väntade ett tag för att få upp en annan meny. Nu står det please select boot device:

Finns 3 olika att välja på, har testat startat om med en, ska testa dom andra nu. Men kan det verkligen hjälpa?
Citera
2012-02-29, 02:06
  #8
Medlem
Nej, det ska bara vara typ "boot in safe mode". Annars kan du skita i det, då är det något annat.
Citera
2012-02-29, 02:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meelim
Nej, det ska bara vara typ "boot in safe mode". Annars kan du skita i det, då är det något annat.

Skumt alltså, kom in i vanliga boot menyn nu i f8, hittar inget där det står boot in safe mode. Däremot står de att 3rd boot device är disabled, men det har väl ingen som helst betydelse?
Citera
2012-02-29, 02:13
  #10
Medlem
Nej, det där är om man vill starta från en usb sticka eller något. På vissa datorer finns det andra knappar än f8 för att göra det, men det beror ju på märke o.s.v.


Jag vet faktiskt inte annars, allt jag hade att komma med.
Citera
2012-02-29, 02:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meelim
Nej, det där är om man vill starta från en usb sticka eller något. På vissa datorer finns det andra knappar än f8 för att göra det, men det beror ju på märke o.s.v.


Jag vet faktiskt inte annars, allt jag hade att komma med.

Jaha okej, den här datorn är något hemmabygge av en kille, kanske beror på det.

Fan vad drygt. Vad är bäst och göra då. köra en restore skiva på datorn och omformatera om drivrutinerna och allting?
Citera
2012-02-29, 02:21
  #12
Medlem
kom in i safe boot nu i alla fall, gick in via startmenyn på msconfig. Vad ska man kryssa i och köra då minimal, network, dsrepair eller minimal(alternateshell)



en kille skrev så här i ett annat inlägg.

#Eller så öppnar du msconfig (startmenyn och sen kör, skriv in msconfig)
klickar på boot fliken,
klickar sen i safe boot
startar om datorn och fixar det som ska fixas, sen innan du startar om öppnar du msconfig igen och går tillbaka till boot fliken och sen tar bort safe boot valet.#

Hur vet man vad som ska fixas till?
__________________
Senast redigerad av palerm8776 2012-02-29 kl. 02:24.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback