2012-02-28, 22:14
Medlem
StefanHeterJags avatar
Tjo. Tänkte fråga om det finns något som passar som alternativ till sniglar med vitlökssmör fast med annat kött än sniglar. Kyckling passar inte tycker jag, för torrt.

Kanske fisk? Typ torskbitar, tonfisk, mussla, räkor, kräftstjärtar eller liknande?

Det viktiga är att samma smaskiga vitlökssmak och doft kommer fram. Tänkte kolla om någon har något riktigt bra förslag och kanske recept innan jag provar på själv med mina ideér..

Och det är inte för att jag inte gillar sniglar, utan för att jag vill laborera lite så kom gärna med era vitlökssmörsungsgratinerademarinerade recept!
Citera
2012-02-28, 22:16
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Tjo. Tänkte fråga om det finns något som passar som alternativ till sniglar med vitlökssmör fast med annat kött än sniglar. Kyckling passar inte tycker jag, för torrt.

Kanske fisk? Typ torskbitar, tonfisk, mussla, räkor, kräftstjärtar eller liknande?

Det viktiga är att samma smaskiga vitlökssmak och doft kommer fram. Tänkte kolla om någon har något riktigt bra förslag och kanske recept innan jag provar på själv med mina ideér..

Och det är inte för att jag inte gillar sniglar, utan för att jag vill laborera lite så kom gärna med era vitlökssmörsungsgratinerademarinerade recept!

Jag har sett nåt recept på "falska sniglar" där man använder champinjoner istället. Ex: http://www.arla.se/default____17653.aspx?recipeid=19083
Citera
2012-02-29, 00:42
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag har sett nåt recept på "falska sniglar" där man använder champinjoner istället. Ex: http://www.arla.se/default____17653.aspx?recipeid=19083
Det har jag faktiskt ätit i Frankrike en gång i tiden, och det var riktigt gott. Jag tror inte att den svamp jag fick var champinjon, men det lär ju bli bra med de flesta svampsorter som alternativ till sniglar.

Annars kan du ju pröva med coquillages (vet inte vad det heter på svenska - iaf så är det vattenlevande snäck/skaldjur), om det går att få tag på i Sverige.

Halva nöjet med att äta sniglar är ju att doppa brödet i det vitlöksosande smälta smöret, så glöm inte att fixa ett riktigt bra bröd att ha till rätten.

Senast redigerad av Softis... 2012-02-29 kl. 00:48.
Citera
2012-03-12, 15:45
Medlem
StefanHeterJags avatar
Tackar för tipsen, ska prova på!
Citera
2012-03-12, 18:28
Medlem
Nemjungs avatar
de enda jag kan tänka mig funka är någon form av mussla.. Ingen fisk..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in