2012-02-28, 20:52
Medlem
Scherings avatar
Om ungefär 1 år kommer jag att flytta från Stockholm. Jag äger nu en, i mina ögon, grovt övervärderad liten etta i Sundbyberg och funderar på när jag ska sälja denna. Som det ser ut just nu så säljs liknande lägenheter i området för mer än jag gav för den så jag går ju plus i alla fall

När jag väl lämnar Stockholm så vill jag inte ha kvar lägenheten, den måste alltså säljas inom 1 år. Jag har flera bra alternativ till billigt boende hos vänner i området "så länge" om jag säljer den nu, så jag kan sälja precis när som helst.

Frågan är alltså när ska jag sälja för att få så mycket som möjligt? Kommer priserna att sjunka under den här perioden eller kommer det att bli en uppgång? Finns det risk för en snabb nedgång?

Kanske en omöjlig fråga att svara på, men jag har väldigt dålig koll på bostadsmarknaden så är tacksam för alla svar.
Citera
2012-02-28, 22:57
Medlem
Marcus.Antoniuss avatar
Jag tror att bostadsmarknaden kommer att vända upp under våren. Orsaken är att jag tror att vi står inför en ganska lång börsuppgång, som i sin tur beror på att världsekonomin återhämtas genom att eurokrisen blir mindre akut, samtidigt som tillväxten i usa och kina tar fart igen. Det har tidigare varit ganska stor korrelation mellan börsuppgång och bostadspriser. Jag tror dessutom att närförorterna kommer att stiga mest, eftersom priserna i stan gör att många köpare söker sig till dem. Solna, Sumpan, Bromma mfl söder om stan ligger bra till!

Lycka till med ditt beslut, och med flytten!
Citera
2012-02-29, 06:18
Medlem
Helt klart är lägenheterna i Stockholm väldigt övervärderade. Minst lika dyra per kvm som på Manhattan. Folk köper lägenheter som de aldrig skulle kunna betala av om de så amorterade under en hel livstid. Men när det vänder är svårt att säga. När räntorna går upp sjunker nog bostadspriserna och jag antar att räntorna går upp om ekonomin vänder.
Citera
2012-02-29, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Helt klart är lägenheterna i Stockholm väldigt övervärderade. Minst lika dyra per kvm som på Manhattan. Folk köper lägenheter som de aldrig skulle kunna betala av om de så amorterade under en hel livstid. Men när det vänder är svårt att säga. När räntorna går upp sjunker nog bostadspriserna och jag antar att räntorna går upp om ekonomin vänder.
Ja fast samma sak gäller ju fast tvärt ifall ekonomin inte vänder.
Bankernas prognoser pekar på ytterligare räntesänkning på kort sikt
Citera
2012-02-29, 08:29
Medlem
Eftersom du måste sälja inom ett år så är det en svår fråga, om vi pratade 10 år skulle jag säga att det spelar ingen roll . Tror dock de sänkta räntorna kommer göra att det ligger stabilt närmaste året ifall det inte kommer en kurvboll i stil med krav på större amortering eller dylikt.
Citera
2012-02-29, 11:06
Medlem
Optirocs avatar
Jag tror att priserna kommer vara ganska stabila, med en möjlig nedgång. Folk har äntligen förstått att prisutvecklingen inte kan fortsätta som den gjort och blivit mer återhållsamma med buden. Folk har börjat förstå att miljonerna som man lånar skall betalas tillbaka och dessutom börjar äntligen bankerna ställa lite krav på lånekunderna om att förstå vad det är de egentligen gör när de skuldsätter sig för livet.

Det är faktorer som jag tror kommer få priserna att gå ner något.
Citera
2012-02-29, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus.Antonius
Jag tror att bostadsmarknaden kommer att vända upp under våren. Orsaken är att jag tror att vi står inför en ganska lång börsuppgång, som i sin tur beror på att världsekonomin återhämtas genom att eurokrisen blir mindre akut, samtidigt som tillväxten i usa och kina tar fart igen. Det har tidigare varit ganska stor korrelation mellan börsuppgång och bostadspriser. Jag tror dessutom att närförorterna kommer att stiga mest, eftersom priserna i stan gör att många köpare söker sig till dem. Solna, Sumpan, Bromma mfl söder om stan ligger bra till!

Lycka till med ditt beslut, och med flytten!

Tack för det här, det var det roligaste jag läste på hela dagen. Du gjorde verkligen min dag... så mycket roligare!
Citera
2012-03-27, 21:18
Avstängd
kurt-sunes avatar
Skulle jag köpa en lägenhet nu så skulle jag köpa en innerstadslägenhet istället för en förortslägenhet. Varför? Därför att vid en prisnedgång åker förortslägenheterna först ner i pris, eftersom där bor folk med lite mer "normala" inkomster och alldeles för stora lån. Dessa människor är mkt mer känsliga för svängningar på bostadsmarknaden och avgifterna till föreningarna är ofta högre. Det finns ett högre tryck på innerstadslägenheter och spekulanterna på dessa kommer alltid ha riktiga pengar att buda för. Så tänk på det innan ni överbelånar er på någon dyr förortslägenhet.
Citera
2012-03-28, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Skulle jag köpa en lägenhet nu så skulle jag köpa en innerstadslägenhet istället för en förortslägenhet. Varför? Därför att vid en prisnedgång åker förortslägenheterna först ner i pris, eftersom där bor folk med lite mer "normala" inkomster och alldeles för stora lån. Dessa människor är mkt mer känsliga för svängningar på bostadsmarknaden och avgifterna till föreningarna är ofta högre. Det finns ett högre tryck på innerstadslägenheter och spekulanterna på dessa kommer alltid ha riktiga pengar att buda för. Så tänk på det innan ni överbelånar er på någon dyr förortslägenhet.

Det slår dig inte att det kan vara det motsatta förhållandet.Dvs att barnfamiljer med två stabila inkomster väljer att bosätta sig i förorterna samtidigt och därmed har god kontroll på sin belåning respektive unga singlar som upplever det så viktigt att bo centralt att de överbelånar sig?
Citera
2012-03-28, 22:52
Medlem
Nlesjems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Om ungefär 1 år kommer jag att flytta från Stockholm. Jag äger nu en, i mina ögon, grovt övervärderad liten etta i Sundbyberg och funderar på när jag ska sälja denna. Som det ser ut just nu så säljs liknande lägenheter i området för mer än jag gav för den så jag går ju plus i alla fall

När jag väl lämnar Stockholm så vill jag inte ha kvar lägenheten, den måste alltså säljas inom 1 år. Jag har flera bra alternativ till billigt boende hos vänner i området "så länge" om jag säljer den nu, så jag kan sälja precis när som helst.

Frågan är alltså när ska jag sälja för att få så mycket som möjligt? Kommer priserna att sjunka under den här perioden eller kommer det att bli en uppgång? Finns det risk för en snabb nedgång?

Kanske en omöjlig fråga att svara på, men jag har väldigt dålig koll på bostadsmarknaden så är tacksam för alla svar.

Ja omöjligt är det, finns olika tankar,kolla länken.
http://cornucopia.cornubot.se/2012/0...pa-hemnet.html
Citera
2012-05-02, 23:21
Avstängd
kurt-sunes avatar
Sålänge bankerna lånar ut och räntan är låg kommer de höga priserna att bestå. Fortfarande går skuldkrisen i europa inte att blunda för. Anledningen till att vi kan ha så höga priser Sverige är pga exporten till andra länder. Måste länderna vi exporterar till spara kommer det att påverka oss också.

Allmän oro kan dra ner priserna ordentligt. Det såg vi senast under finanskrisen 2008-2009 och det finns inget som säger att det inte kan hända igen.

En bra prisindikator är att lyssna på bankerna. Är det lätt att låna pengar? Behöver man ha hög egen insats?

Om det är både svårt att låna pengar och du måste ha en hög egen insats, är det ingen bra idé att köpa en bostad.

Marginalerna på bolån kan man också titta på, vilket tyder på att bankerna börjar ta mer och mer betalat för ökad risk. Hög marginal är ett tecken på att det finns risk för prisfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in