2016-08-17, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Noterade att du inte kom med några kommentarer angående att ca hälften av de svenska arkitekterna var kvinnor och att andelen förutspås att stiga...
Vad har det med saken att göra? Det finns mer höga kvinnliga chefer i USA än i Sverige men vad har det med saken att göra?
Citat:
Vad gäller CAH så har flickor med denna ärftliga sjukdom försämrat korttidsminne. Vad det har för konsekvenser i det vardagliga livet kan du säkert lista ut.
Vad har det med saken att göra? Vad du skulle besvara var att de hade bättre spatial förmåga än andra kvinnor trots att de själva är kvinnor och blir behandlade som sådana av sin omgivning.

Citat:
Jag lade även märke till att du underlät att ge några svar angående den länkade meta-analysen.
Nej, kontentan var "Both men and women responded substantially to training; however, the gender gap in spatial skills did not shrink due to training" vilket knappast någon har förnekat. Det är den sista delen som är relevant.

Citat:
Tydligen har du svårt att svälja det faktumet att kvinnor faktiskt kan träna upp sin spatiala förmåga genom dataspel och andra övningar och därmed komma ikapp männens nivå
Jag vet inte om du har svårt att läsa innantill: "Both men and women responded substantially to training; however, the gender gap in spatial skills did not shrink due to training". Är det inte du som säger att vi skall använda oss av meta-studier och inte enskilda studier som hittar avvikande resultat?

Citat:
Som jag sagt otaliga gånger är skillnaderna mellan män och kvinnor mindre än dem inom gruppen kön. Det innebär således att det i denna kontext finns många kvinnor som har bättre spatial förmåga än män.
Ja, det gäller även längd eller löneskillnader för den delen. Betyder detta att dessa saker i så fall också är triviala? Givetvis finns det överlapp men tror det är en av fyra kvinnor har lika bra spatial förmåga som en genomsnittlig man om jag inte missminner mig (detta är bara taget ur minnet och jag kommer inte ihåg källan (tror det är Steven Pinker)).

Citat:
Kan vi komma överens om att både män och kvinnor är lika intelligenta samt att spatial förmåga kan övas upp?
Den genomsnittliga skillnaden i intelligens är förmodligen negligerbar. Båda könen kan förbättra sin spatiala förmåga men metastudier visar att skillnaden inte minskar.

Citat:
Låt oss också enas om det faktumet att den manliga variabiliteten varierar mellan olika nationer, att den är mindre och t o m obefintlig i länder med mer jämställdhet.
Tvärt om, i Global Sex Differences in Test Score Variability konstaterar författarna att "Higher variability among boys is a salient feature of reading and mathematics test performance across the world. In almost all comparisons, the age 15 boy-girl variance difference in test scores is present. This difference in variance is higher in countries that have higher levels of test score performance... We find no relation between the Gender Gap Index of the World Economic Forum and the variance ratios for either math or reading."
Citera
2016-08-17, 21:25
Medlem
Citat:
Varför tror du att jag är desperat? Jag lägger bara fram fakta från forskningen. Jag hänvisar till mitt inlägg som handlar om just träning av spatial förmåga.

Snarare du som är desperat.
Av den enkla anledningen att du försöker hitta på alternativa utfall på alternativa uppställningar till försök som inte föll ut som du ville....
Det ÄR att vara desperat - även om du inte tycker det men det ligger ju i sakens natur.
Citera
2016-08-18, 00:33
Medlem
Citat:
Varför tror du att jag är desperat? Jag lägger bara fram fakta från forskningen. Jag hänvisar till mitt inlägg som handlar om just träning av spatial förmåga.

Snarare du som är desperat.

Hade inte du som önskemål att vi skulle använda oss av metastudier i stället för att titta på enskilda studier som finner något annat resultat? Den senaste metastudien på området konstaterade ju "Both men and women responded substantially to training; however, the gender gap in spatial skills did not shrink due to training…"

Hur svårt kan det vara?
Citera
2016-08-18, 12:35
Medlem
Pansarveckets avatar
Efter 35 sidor har det inkommit massor av olika sorters svar på frågan. Den kortaste versionen är: ja, kvinnor är sämre på matematik.
Citera
2016-08-21, 00:55
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Vad har det med saken att göra? Det finns mer höga kvinnliga chefer i USA än i Sverige men vad har det med saken att göra?

Vad har det med saken att göra? Vad du skulle besvara var att de hade bättre spatial förmåga än andra kvinnor trots att de själva är kvinnor och blir behandlade som sådana av sin omgivning.

Nej, kontentan var "Both men and women responded substantially to training; however, the gender gap in spatial skills did not shrink due to training" vilket knappast någon har förnekat. Det är den sista delen som är relevant.

Jag vet inte om du har svårt att läsa innantill: "Both men and women responded substantially to training; however, the gender gap in spatial skills did not shrink due to training". Är det inte du som säger att vi skall använda oss av meta-studier och inte enskilda studier som hittar avvikande resultat?

Ja, det gäller även längd eller löneskillnader för den delen. Betyder detta att dessa saker i så fall också är triviala? Givetvis finns det överlapp men tror det är en av fyra kvinnor har lika bra spatial förmåga som en genomsnittlig man om jag inte missminner mig (detta är bara taget ur minnet och jag kommer inte ihåg källan (tror det är Steven Pinker)).

Den genomsnittliga skillnaden i intelligens är förmodligen negligerbar. Båda könen kan förbättra sin spatiala förmåga men metastudier visar att skillnaden inte minskar.

Tvärt om, i Global Sex Differences in Test Score Variability konstaterar författarna att "Higher variability among boys is a salient feature of reading and mathematics test performance across the world. In almost all comparisons, the age 15 boy-girl variance difference in test scores is present. This difference in variance is higher in countries that have higher levels of test score performance... We find no relation between the Gender Gap Index of the World Economic Forum and the variance ratios for either math or reading."
Jag själv hänvisade till en metastudie i tidigare inlägg, men den underlät du att bemöta. Kanske för att du inte har några motargument att komma med.

Före ett träningsprogram mäter man först undersökningsobjektens spatiala förmåga. Sedan genomför både männen och kvinnorna träningen (t ex Tetris eller annat dataspel) under en tid. Efteråt mäts deras spatiala förmåga igen. Exempel: kvinnorna har snittenheten 2, männen snittenheten 3. Skillnad: 1 enhet. Efter fullföljd träning har kvinnan förbättrat sin spatiala förmåga med 1 enhet, från 2 till 3, och mannen med en enhet, från 3 till 4. Skillnad: fortfarande 1 enhet. Som du ser är könsskillnaden oförändrad. Men kvinnan har relativt sett förbättrat sin förmåga mer än mannen. Med 50 %. Mannens förbättring är endast ca 33 %. I relativa tal har könsgapet minskat. Förstår du min poäng?

Könsskillnaden i spatial förmåga kommer att minska om flickor får leka med konstruktionsleksaker och spela dataspel redan i förskoleålder i högre omfattning än vad de gör idag. Givet att pojkarna inte ändrar sitt lekbeteende.

Inom all forskning betonar man vikten av att likheterna mellan individer av olika kön är större än skillnaderna inom könet. Skillnaderna inom en grupp är alltid större än dem mellan två grupper. T ex beträffande kognitiva och verbala förmågor. Det finns massor av män som har bättre verbal förmåga än kvinnor, väldigt många män är dåliga på att mentalt rotera 3D-objekt och har uselt lokalsinne. På motsvarande sätt är många kvinnor dåliga på den verbala biten men fenomenala på att hitta ut ur en labyrint.

Det är klart att det finns fler kvinnliga chefer i USA än i Sverige. I absoluta tal givetvis. Men det är inte dem jag pratar om. Utan om arkitekter, ett yrke som kräver mycket god spatial förmåga. I Sverige är hälften av arkitekterna kvinnor och andelen kommer att stiga. Hur kan det komma sig att arkitekt är på väg att bli ett kvinnoyrke med tanke på att kvinnor generellt har sämre spatial förmåga och ca en tiondel av mannens testosteronhalt? Det kanske förhåller sig så att svenska flickor leker mer med konstruktionsleksaker än t ex amerikanska flickor och därför förbättrar sin spatiala förmåga.

Det var verkligen en gammal studie du kommit med, nästan 8 år gammal. Det finns nyare forskning som bekräftar min ståndpunkt:

http://www.ams.org/notices/201201/rtx120100010p.pdf
"In summary, we conclude that gender equity and other sociocultural factors, not national income, school type, or religion per se, are the primary determinants of mathematics performance at all levels for both boys and girls. Our findings are consistent with the gender stratified hypothesis, but not with the greater male variability, gap due to inequity, single-gender classroom, or Muslim culture hypotheses."

https://www.apa.org/pubs/journals/releases/bul-136-1-103.pdf
"This meta-analysis provides further evidence that, on average, males and females differ very little in mathematics achievement, despite more positive math attitudes and affect among males."

Om den högre manliga variabiliteten:

http://tech.mit.edu/V131/N23/veldman.html
"First, this effect is not consistent across race: A 2008 study using Minnesota state math assessments showed that at the 99th percentile, the male-to-female ratio was 2.06 for Whites, but 0.91 for Asian-Americans. There were more math-proficient Asian girls than boys[/b].

Second, it is not consistent across countries: In a 2003 Trends in International Mathematics and Science study, one-third of the 50 participating countries showed either no significant disparity among variances between girls and boys or a disparity showing greater variability among girls.For example, while the variance ratio — a measure that is exactly what it sounds like — for boys versus girls in the U.S. was 1.19, in the Netherlands and Denmark the ratios were 1.00 and 0.99 respectively. If the males really do have greater variability in intelligence (generally and specifically in respect to mathematical ability), and this is in our genes as Yost postulates, shouldn’t the phenomenon be observable everywhere?
"

http://www.scientificamerican.com/article/anything-boys-can-do/
"Biology may play only a minor role in the math gender gap"

http://scienceblogs.com/pharyngula/2011/12/22/greater-biological-variability/
"If the greater male variability hypothesis, which posits that men have a greater range of intelligence than women, is true, then that variability would persist, consistently, across all 86 countries.

Instead, “For any given country, you quite reproducibly measure the same variance ratio,” Mertz says. But between countries the variance ratio changes. Persistent cultural factors, in other words, seem very important in setting variance ratios.
"

Kan vi komma överens om att könsskillnaden i matematik beror på:

- sociokulturella faktorer (uppfostran, förväntningar från föräldrar och lärare, attityder, självförtroende, fördomar o s v)
- skillnad i visuospatial förmåga (mental rotation av 3D objekt, lokalsinne) och den kan man fixa genom träning (t ex dataspel) och diverse kurser?

Ca en tredjedel av matematikuppgifterna i SAT-M utgörs av geometri, den gren inom matematiken där det fordras spatial förmåga för att kunna klara av den. Detta är säkerligen den största förklaringen till könsskillnaden på ca 30 poäng till pojkarnas fördel. Resten beror på sociokulturella faktorer som jag nämnt i flera inlägg här.

Om man justerar för samtliga socioekonomiska faktorer och skillnaden i spatial förmåga är kvinnor lika duktiga i matematik som män. Ska vi komma överens om detta faktum?

Jag noterar också att du verkar ha ändrat din uppfattning om kvinnors intelligens. I ditt inlägg skrev du att män har i snitt 5 poäng högre IQ än kvinnor. Nu säger du att skillnaden är negligerbar. Vad föranledde din plötsliga omvändning?
Citera
2016-08-21, 00:57
Medlem
Varför skulle kvinnor behöva kunna matte när män uppfunnit miniräknare?
Citera
2016-08-21, 00:59
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Hade inte du som önskemål att vi skulle använda oss av metastudier i stället för att titta på enskilda studier som finner något annat resultat? Den senaste metastudien på området konstaterade ju "Both men and women responded substantially to training; however, the gender gap in spatial skills did not shrink due to training…"

Hur svårt kan det vara?
http://serc.carleton.edu/spatialworkbook/prior_research.html
"Meta-analyses of research on training spatial skills have found improvement on spatial test scores after modest amounts of training (e.g., 12 hours of playing Tetris – Terlecki et al. (2008), or 12 5-minute sessions of practice visualizing cutting solids – Lord (1985)), with effect sizes averaging 0.67, meaning the average improvement after training was two-thirds of a standard deviation (Baenninger and Newcombe, 1989; confirmed in an updated meta-analysis by Uttal et al., in review). In a study of training in the context of STEM education, increases in spatial test scores were found for engineering students provided with training in 3D visualization from 2D displays. The training increased students' chances of completing an engineering degree (Sorby, 2009)."

Din länkade metastudie från Uttal bekräftade min ståndpunkt. Tack så mycket för den. Som vanligt är forskningen på min sida.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cdev.12230/full
"These findings underscore the importance of considering spatial training interventions aimed at reducing gender differences in the science performance of school-aged children."
Citera
2016-08-21, 11:41
Medlem
Citat:
Jag själv hänvisade till en metastudie i tidigare inlägg, men den underlät du att bemöta. Kanske för att du inte har några motargument att komma med.
Den tar inte upp något om könsskillnader över huvud taget så varför skulle ja ta upp den? Den metastudien som tar upp det vi diskuterar konstaterar "Both men and women responded substantially to training; however, the gender gap in spatial skills did not shrink due to training…". Såvida du inte har någon ny metastudie eller någon studie som kan kontrollera för något tidigare tillkortakommande så spelar det ingen roll att du hittar enskilda undantag, eftersom det är ju just det, undantag. Håll dig till samma standard när du väger evidensen som stöder din ståndpunkt som du kräver av den som har avvikande ståndpunkt. Annars har du inget vetenskapligt förhållningssätt utan sysslar enbart med ideologi.

Citat:
Det är klart att det finns fler kvinnliga chefer i USA än i Sverige. I absoluta tal givetvis.
Det finns nog mer kvinnliga arkitekter i USA än i Sverige också, mätt i absoluta tal men såvida du inte är en fullständig dumskalle så förstår du att det var i relativa tal. Min poäng var att det inte säger något, kanske extrem spatial förmåga inte behövs för arkitekter i Sverige etc. Såvida du inte sitter på någon studie som påstår detta så finns det ingen slutsats att dra här. På områden där vi vet att det krävs hög spatial förmåga ex. inom fysik och matematik finns det mycket fler män på höga positioner.

Citat:
Kan vi komma överens om att könsskillnaden i matematik beror på:
Nu ökar ju könsskillnaden i spatial förmåga i länder med högre jämställdhet. Detta har konstaterats i den största studie som någonsin gjorts på området (n=200 000). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19130205 "Gender equality (as assessed by United Nations indices) and economic development (as assessed by per capita income and life expectancy) were significantly associated, across nations, with larger sex differences, contrary to the predictions of social role theory."

I övrigt, 2016 kom en enorm studie där man undersökta könsskillnaden i variabilitet, deras slutsats: "It is worth highlighting that there are no exceptions to the greater male variance ratio: in nearly all cases, males present higher variability than females... In 93 % of the 1654 cases, variance ratios are greater than one, which means that males' variance is larger than females'... In only two of the 1654 cases is the variance of the female population significantly higher than the variance of the male population."
Citera
2016-08-21, 11:45
Medlem
Citat:
Din länkade metastudie från Uttal bekräftade min ståndpunkt. Tack så mycket för den. Som vanligt är forskningen på min sida.
Om din ståndpunkt var att könsskillnaden inte minskade av träning så har du samma ståndpunkt som mig och då är det klart att forskningen bekräftar den. Det är inte för inte jag hela tiden vinner dessa faktadiskussioner. Vi kan citera källan som du precis tackade för, och hävdar att den stöder din ståndpunkt: "Both men and women responded substantially to training; however, the gender gap in spatial skills did not shrink due to training…"
Citera
2016-08-21, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rasputinspolare
Har fått den bilden via media, och man hör massa idioter predika att tjejer behöver mer hjälp inom skolan inom detta ämne.
Är det så här?
Hur kan det komma sig, jag suger personligen och jag är man, är inte det indevid inriktat?

Allt detta är kommunistiska teorier och fantasier. Man ska aldrig lyssna på hur mindre begåvade och sinnesslöa analyserar och drar slutsatser. Man ska utgå ifrån sig själv.
Citera
2016-08-21, 14:09
Medlem
Flickor är dåliga på matte och ska inte ha någon hjälp.

Pojkar som är bäst på allt är bättre och borde få mer hjälp.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2016-08-21 kl. 14:20.
Citera
2016-08-21, 14:25
Medlem
ImAFlirts avatar
All forskning jag sökt efter om skillnader mellan kvinnor och män säger samma sak. Skillnaderna mellan individer är större än mellan grupper (som någon annan vettig skribent här inne skrev).
Jag tycker det är dags att lägga mansegot åt sidan. Skillnaderna är inte speciellt stora.
Och forskning kring hur hormoner påverkar beteende är ett väldigt komplext ämne att studera. Man har inte kommit fram till några självklara slutsatser där heller vad jag förstått. Det är mycket spekulationer men inte mycket bevis.

Kvinnor röstar oftare på känsla (politik) enligt vissa studier, om detta har med att kvinnor tillåts uttrycka sina känslor mer i samhället och därför påverkar deras röstande tillåter jag vara osagt. Viktigt att påpeka också är att rösta med "hjärtat" inte behöver vara mer ologiskt än det andra alternativet, det beror helt enkelt hur man ser på det.

Jag har också haft en viss nedlåtande syn på kvinnors intelligens genom åren men med erfarenhet så kommer visdom och jag tycker inte att kvinnor i allmänhet är mindre intelligenta.

Jag tror att en del män som ligger i det övre skiktet i intelligensnivå drar generaliseringen "de flesta kvinnor jag möter är dummare än mig, därför är de flesta kvinnor dumma" men de förblindas av det faktum att de letar efter fel hos det ena könet. Samma individ skulle kunna observera det manliga släktet och komma med samma slutsats "de flesta män är dummare än mig".

Jag har mött otroligt många män som tror att de är intelligenta för att de läst på lite om något ämne. Att vara påläst är inte lika med intelligent, är man intelligent så förstår man texten man läst, man kanske till och med kommer med nya infallsvinklar och/eller kritik.

Någon får gärna kritisera mig om ni har några invändningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in