Citat:
Ursprungligen postat av
Oantastlig
Vad har det med saken att göra? Det finns mer höga kvinnliga chefer i USA än i Sverige men vad har det med saken att göra?
Vad har det med saken att göra? Vad du skulle besvara var att de hade bättre spatial förmåga än andra kvinnor trots att de själva är kvinnor och blir behandlade som sådana av sin omgivning.
Nej, kontentan var "
Both men and women responded substantially to training; however, the gender gap in spatial skills did not shrink due to training…" vilket knappast någon har förnekat. Det är den sista delen som är relevant.
Jag vet inte om du har svårt att läsa innantill: "
Both men and women responded substantially to training; however, the gender gap in spatial skills did not shrink due to training…". Är det inte du som säger att vi skall använda oss av meta-studier och inte enskilda studier som hittar avvikande resultat?
Ja, det gäller även längd eller löneskillnader för den delen. Betyder detta att dessa saker i så fall också är triviala? Givetvis finns det överlapp men tror det är en av fyra kvinnor har lika bra spatial förmåga som en genomsnittlig man om jag inte missminner mig (detta är bara taget ur minnet och jag kommer inte ihåg källan (tror det är Steven Pinker)).
Den genomsnittliga skillnaden i intelligens är förmodligen negligerbar. Båda könen kan förbättra sin spatiala förmåga men metastudier visar att skillnaden inte minskar.
Tvärt om, i
Global Sex Differences in Test Score Variability konstaterar författarna att "Higher variability among boys is a salient feature of reading and mathematics test performance across the world. In almost all comparisons, the age 15 boy-girl variance difference in test scores is present.
This difference in variance is higher in countries that have higher levels of test score performance... We find no relation between the Gender Gap Index of the World Economic Forum and the variance ratios for either math or reading."
Jag själv hänvisade till en
metastudie i tidigare inlägg, men den underlät du att bemöta. Kanske för att du inte har några motargument att komma med.
Före ett träningsprogram mäter man först undersökningsobjektens spatiala förmåga. Sedan genomför både männen och kvinnorna träningen (t ex Tetris eller annat dataspel) under en tid. Efteråt mäts deras spatiala förmåga igen. Exempel: kvinnorna har snittenheten 2, männen snittenheten 3. Skillnad: 1 enhet. Efter fullföljd träning har kvinnan förbättrat sin spatiala förmåga med 1 enhet, från 2 till 3, och mannen med en enhet, från 3 till 4. Skillnad: fortfarande 1 enhet. Som du ser är könsskillnaden oförändrad. Men kvinnan har relativt sett förbättrat sin förmåga mer än mannen. Med 50 %. Mannens förbättring är endast ca 33 %. I relativa tal har könsgapet minskat. Förstår du min poäng?
Könsskillnaden i spatial förmåga kommer att minska om flickor får leka med konstruktionsleksaker och spela dataspel redan i förskoleålder i högre omfattning än vad de gör idag. Givet att pojkarna inte ändrar sitt lekbeteende.
Inom all forskning betonar man vikten av att likheterna mellan individer av olika kön är större än skillnaderna inom könet. Skillnaderna inom en grupp är alltid större än dem mellan två grupper. T ex beträffande kognitiva och verbala förmågor. Det finns massor av män som har bättre verbal förmåga än kvinnor, väldigt många män är dåliga på att mentalt rotera 3D-objekt och har uselt lokalsinne. På motsvarande sätt är många kvinnor dåliga på den verbala biten men fenomenala på att hitta ut ur en labyrint.
Det är klart att det finns fler kvinnliga chefer i USA än i Sverige. I absoluta tal givetvis. Men det är inte dem jag pratar om. Utan om arkitekter, ett yrke som kräver mycket god spatial förmåga. I Sverige är hälften av arkitekterna kvinnor och andelen kommer att stiga. Hur kan det komma sig att arkitekt är på väg att bli ett kvinnoyrke med tanke på att kvinnor generellt har sämre spatial förmåga och ca en tiondel av mannens testosteronhalt? Det kanske förhåller sig så att svenska flickor leker mer med konstruktionsleksaker än t ex amerikanska flickor och därför förbättrar sin spatiala förmåga.
Det var verkligen en gammal studie du kommit med, nästan 8 år gammal. Det finns nyare forskning som bekräftar min ståndpunkt:
http://www.ams.org/notices/201201/rtx120100010p.pdf
"
In summary, we conclude that gender equity and other sociocultural factors, not national income, school type, or religion per se, are the primary determinants of mathematics performance at all levels for both boys and girls. Our findings are consistent with the gender stratified hypothesis, but not with the greater male variability, gap due to inequity, single-gender classroom, or Muslim culture hypotheses."
https://www.apa.org/pubs/journals/releases/bul-136-1-103.pdf
"
This meta-analysis provides further evidence that, on average, males and females differ very little in mathematics achievement, despite more positive math attitudes and affect among males."
Om den högre manliga variabiliteten:
http://tech.mit.edu/V131/N23/veldman.html
"
First, this effect is not consistent across race: A 2008 study using Minnesota state math assessments showed that at the 99th percentile, the male-to-female ratio was 2.06 for Whites, but 0.91 for Asian-Americans. There were more math-proficient Asian girls than boys[/b].
Second, it is not consistent across countries: In a 2003 Trends in International Mathematics and Science study, one-third of the 50 participating countries showed either no significant disparity among variances between girls and boys or a disparity showing greater variability among girls.For example, while the variance ratio — a measure that is exactly what it sounds like — for boys versus girls in the U.S. was 1.19, in the Netherlands and Denmark the ratios were 1.00 and 0.99 respectively. If the males really do have greater variability in intelligence (generally and specifically in respect to mathematical ability), and this is in our genes as Yost postulates, shouldn’t the phenomenon be observable everywhere?"
http://www.scientificamerican.com/article/anything-boys-can-do/
"
Biology may play only a minor role in the math gender gap"
http://scienceblogs.com/pharyngula/2011/12/22/greater-biological-variability/
"
If the greater male variability hypothesis, which posits that men have a greater range of intelligence than women, is true, then that variability would persist, consistently, across all 86 countries.
Instead, “For any given country, you quite reproducibly measure the same variance ratio,” Mertz says. But between countries the variance ratio changes. Persistent cultural factors, in other words, seem very important in setting variance ratios."
Kan vi komma överens om att könsskillnaden i matematik beror på:
- sociokulturella faktorer (uppfostran, förväntningar från föräldrar och lärare, attityder, självförtroende, fördomar o s v)
- skillnad i visuospatial förmåga (mental rotation av 3D objekt, lokalsinne) och den kan man fixa genom träning (t ex dataspel) och diverse kurser?
Ca en tredjedel av matematikuppgifterna i SAT-M utgörs av geometri, den gren inom matematiken där det fordras spatial förmåga för att kunna klara av den. Detta är säkerligen den största förklaringen till könsskillnaden på ca 30 poäng till pojkarnas fördel. Resten beror på sociokulturella faktorer som jag nämnt i flera inlägg här.
Om man justerar för samtliga socioekonomiska faktorer och skillnaden i spatial förmåga är kvinnor lika duktiga i matematik som män. Ska vi komma överens om detta faktum?
Jag noterar också att du verkar ha ändrat din uppfattning om kvinnors intelligens. I
ditt inlägg skrev du att män har i snitt 5 poäng högre IQ än kvinnor. Nu säger du att skillnaden är negligerbar. Vad föranledde din plötsliga omvändning?