Citat:
Vad anser du att jag bestämt mig för? Det enda jag vet att jag bestämt mig för i debatten är att ingenting i naturen är identiskt, och skillnader mellan två arter/individer/younameit är över hela spektrat, inte en eller ett par enskilda egenskaper. Att kvantifiera är utmaningen. Att motsätta sig dessa faktum är inte förenligt med den vetenskap människan framarbetat.
Du har uppenbart bestämt dig för att de hjärnskillnader som finns mellan just könen (som för övrigt skiljer mindre än de skillnader som finns mellan individer) är orsaken till det förtryck som funnits och fortsatt finns mot kvinnor i världen.
Citat:
Hur kan du säga att det omöjligen är så? Hur kvantifierar du effekterna?
Ja jösses, hur kan jag säga att kvinnor inte är så satans odugliga i skallen eller hjälplösa att de inte kan arbeta, ha egen ekonomi eller ha medborgliga rättigheter…ja du…kanske att dagens situation i västvärlden ex. ganska klart bevisar att kvinnor duger utmärkt till detta och inte behöver manliga överförmyndare? eller vad säger du?
Citat:
Och igen är du oärlig och utestänger helhetsbilden. Det är inte troligt att kvinnans verbala förmåga haft en utslagsgivande effekt. Det är bara ett exempel i slurryn av skillnader. Anledningen att vi talar om den är att den kunnat påvisas. Vidare är det inte kvinnans hjärnas "fel" att strukturer uppstått. Självklart är det mest logiska att det var skillnader i de samlade egenskaperna i genomsnitt som drivit fram ojämlikhet. (I de samlade egenskaperna ingår såklart både kropp och knopp) Samma typ av fenomen kan vi se idag om två personer av samma kön är "identiskt" kvalificerade, men den ena är atletisk och den andra är överviktig, den ena är "snygg" den andra inte. Personerna bemöts olika i genomsnitt. Självklart har sådana effekter existerat i alla tider, men idealen har såklart vandrat.
Är det jag som utestänger "helhetsbilden"? Really?
Så nå? då frågar jag igen…VAD exakt i det man funnit som skiljer män och kvinnors hjärnor åt är det som orsakta detta tror du?
Har vi någonsin haft tider där man ansett att feta inte ska få lov rösta ex? eller att folk med rött hår inte ska få lov till ditt eller datt för att man ansett att just rödhåriga är släkt med djävulen eller dumma i huvudet, för känslostyrda etc, etc..….eller bruna ögon eller fräknar etc…
svar nej, vi har i huvudsak haft dessa grupper som vi plockat bort från kartan över "normen"
kvinnor/ andra hudfärger (under modern tid kan tilläggas)/ handikapp (också modern tid)/ dårar
(skiljer mellan olika kulturer, vissa ser dem som heliga) barn ( skiljer också)/ klass / andra religioner och aknske något mer som jag glömt här.
Men kvinnor är nog den grupp som förmodligen mest konsekvent och ihärdigast nedvärderats i flest kulturer genom de historiska tider vi idag har överblick över.
Citat:
Det jag också vill understryka här, är att även om det är logiskt att skillnader mellan könen haft en effekt genom historien, så kan det mycket väl finnas aspekter som vi inte diskuterat och som jag inte ser.
Återigen, vad är "logiskt"?
Jag ser faktiskt ingen som helt logik i att kulturer aktivt väljer att utestänga halva befolkningen från inflytande bara för att barn föds och ammas av dessa. 0 logik.
HADE kvinnor haft IQ - 50, inte kunnat gå, inte haft förmåga att kommunicera etc. så ja.
Men som vi är skapade? nej igen logik.
Citat:
Men det är högst relevant eftersom det påvisar beteendeskillnader. Beteendeskillnader som kan vara bidragande orsak till att samhällen blev som dom blev.
Nej, jag kan inte med någon säkerhet förklara varför samlarkulturer uppvisar annorlunda "resultat".
Jag tycker det är uppfriskande att kulturer med mindre mått av hierarkier existerat. Det jag dock kan spekulera i, är att något händer när människan blir bofast. Jag tror det ligger mycket i det du nämnde om ägande. Män roffar i genomsnitt åt sig mer, och kvinnor får betala för det. Detta stämmer också överens med bofasta hunter-gatherer kulturer som påvisar mer hierarkiska strukturer. Så den logiskt rimliga slutsatsen jag drar är att förutsättningarna har stor betydelse för uppkomsten av strukturer.
Nej, jag kan inte med någon säkerhet förklara varför samlarkulturer uppvisar annorlunda "resultat".
Jag tycker det är uppfriskande att kulturer med mindre mått av hierarkier existerat. Det jag dock kan spekulera i, är att något händer när människan blir bofast. Jag tror det ligger mycket i det du nämnde om ägande. Män roffar i genomsnitt åt sig mer, och kvinnor får betala för det. Detta stämmer också överens med bofasta hunter-gatherer kulturer som påvisar mer hierarkiska strukturer. Så den logiskt rimliga slutsatsen jag drar är att förutsättningarna har stor betydelse för uppkomsten av strukturer.
ägande = arv = behov kontrollera barns ursprung.
Du har dock kulturer där kvinnor och inte män ärver, där alltså barnens fader inte är så mycket av vikt för arv. Och yes dessa är absolut mindre patriarkala än andra.
Citat:
Jag kan inte se hur du kan dra den slutsatsen. Vilka logiska kopplingar gör du för att få ihop detta? Slaveri och krig kan mycket väl bidra till strukturer, i synnerhet mellan olika folk, men hur kan det utesluta andra aspekter?
Jag kan dra den slutsatsen och lyssna nu….för att man INTE hittar det där enorma skillnaderna mellan våra hjärnor. Faktiskt så att flickor/ kvinnor i många rätt viktiga saker är skarpare än män.
Så OM hjärnskillnader skulle haft något som helst betydelse i detta så borde vi sett matriarkat betydligt oftare.
allright?
Det som är av vikt är vår reproduktion och inget annat, vara gravid är en starkt försvagande tillstånd, amma barn var livsviktigt förmodligen betydligt längre tid på stenåldern än vad det är i nutid med mjölkersättningar och barnmatsburkar. Är detta som gjorde att män långsamt började knuffa ut kvinnor från "styrelserummen".
Citat:
Jag säger ju att skitbehandlingen existerar, men den har ju absolut ingenting att göra med diskussionen. Du använder den som en måltavla att spy galla över.
Det är ju inte rimligt att jag som sitter och försöker förstå mekanismerna till hur samhället formats, skall stå till svars för all media som skapats genom historien av en starkt skevande könsbalans.
Därför ber jag dig att skippa detta och istället fokusera på vad vi faktiskt kan diskutera/utforska.
Det är ju inte rimligt att jag som sitter och försöker förstå mekanismerna till hur samhället formats, skall stå till svars för all media som skapats genom historien av en starkt skevande könsbalans.
Därför ber jag dig att skippa detta och istället fokusera på vad vi faktiskt kan diskutera/utforska.
diskussionen här är har generella skillnader mellan män och kvinnors hjärnor något del i all denna "skitbehandling". Jag säger helt klart nej, du säger ja. med andra ord så ser du någon form av skillnad mellan kvinnor och män som du anser bekräfta behovet hos män att ha behandlat kvinnor som skit. Jag ber dig tala om vad, vilket du inte verkar vilja eller klarar av. Men du fortsätter alltså hävda detta. Du finner det inte intressant?
Citat:
Just precis, båda könen är mycket lika, men inte identiska. Båda könen representerar alla människans förmågor, men i olika grad. Man kan inte pick and choose att bestämma sig för att skillnaderna slutar vid fysisk styrka och barnafödande. Dessa är väldigt tydliga, och kan mycket väl representera de största skillnaderna. Men det är ställt utom alla tvivel att under dessa finns en mångfald av andra skillnader som kan ha allt från obetydlig effekt till betydande effekt över populationer. Allt hänger ihop, inget är svart och vitt. Så funkar naturen.
Vilken "mångfald" av andra skillnader? Jag ser inte dessa.
-Kommunikationsmässigt så tycker jag män och kvinnor kommunicerar likt.
-Intelligensmässigt så tycker jag män och kvinnor är lika. OM jag tvunget skulle välja en grupp i världen som mest IQ fiskmås så skulle jag säga unga killar.
-Rörelsemässigt, lika. män är större och starkare visst, men kvinnor är mindre och smidigare båda har fördelar på olika sätt. Liksom inte så att fysisk styrka är den enda fördelen i alla situationer som någonsin finns.
-Sociala/ Empatiska, i stort lika. Män är minst lika blödiga med mamma, djur och sina barn som vad någonsin kvinnor är. Och män ahr samma förmåga vara sociala varelser som kvinnor. Vi har ingen skillnad där som direkt syns.
etc…
Citat:
Jag ser inte att man kan dra slutsatsen att ovanstånde skulle vara vara obetydligt genom historien. Vad talar för detta? Om man nu faktiskt kan påvisa skillnader, hur görs kopplingen att dom inte har betydelse?
Nå så? vilka skillnader tycker du alltså är påvisbara?
Citat:
Och nu ger du bara exempel på strukturerna igen. Vad tror du det stod i skolböckerna i början på 1900talet? Precis det du säger är BS. Och ja det är BS, men du vet likaväl som jag att det tar tid för samhällen att ändra riktning. Det är inget jag rättfärdigar, men det är så verkligheten ser ut. Så hur är detta ett relevant argument om huruvida könsskillnader kunnat påverka samhällens strukturer och utformning?
Men hur ska du ha det? ÄR det könsskillnader mellan könens hjärnor som alltså föranleder skitbehandling av kvinnor eller är detta BS och ren gojja? Bestäm dig. Går ju inte säga båda dessa saker. Hoppas jag du fattar.