2012-02-28, 20:00
Medlem
Hej! Jag körde upp förra måndagen, men kuggade. Anledningen till kuggningen var att inspektören inte tyckte att man skulle justera en parkering. Han sa åt mig att backa in i en ruta och jag backade in, körde fram och backade in igen för att rätta till. Detta tyckte han tydligen inte om.

Så på måndag nästa vecka är de dags för uppköring nr 2. Jag är jättenervös inför detta för jag trodde verkligen att det gick bra att justera när man parkerar. Alla jag snackat med har hållt med mig, t.om. trafikläraren. Om jag har tur så får jag inte samma inspektör igen, men OM jag får honom så måste jag kunna parkera perfekt!

Saken är den att jag alltid lyckas parkera lite snett, både när jag parkerar vanligt eller backar in - och därför justerar jag.

Folk säger att man lär sig med tiden att få till en snygg parkering och de flesta tycks gå på känslan. Men jag har lite svårt för att gå på känslan förtillfället.

Någon som har tips, tumreglar eller vad som helst för en snygg parkering? Både normalt och backning.

Tacksam för svar!
Citera
2012-02-28, 20:07
Medlem
RuckaRuckaAlis avatar
Borde väl inte spela någon roll bara man håller sig inom rutan? Inte heller "rätta" till lite grann. Knäpp inspektör...
Citera
2012-02-28, 20:08
Medlem
edches avatar
Försök att backa så länge så du hinner rakställa hjulen innan du är inne i rutan. Sen använder du speglarna mycket till att kolla linjerna i marken. Använd reglagen till att vrida speglarna nedåt så du verkligen ser linjerna. Då borde det inte vara några större problem.

När jag körde upp fick jag däremot lära mig att man inte har parkerat innan man har sagt att man är nöjd med parkeringen. Alltså att man fick kolla så man står rakt och sjyst innan man blir bedömd.

Vad sa inspektören mer exakt?

EDIT: Sen känns det som att det spelar mindre roll om du står lite snett så länge alla däcken är innanför linjerna.
Citera
2012-02-28, 20:08
Medlem
kitsoves avatar
läste första meningen, jag ba, öööööh VA????

du lär ha fått en petig jävel, jag gjorde samma fickparkering och fick göra om den 2 gånger, sen rätta till, sen sa jag bara när jag var nöjd med min parkering, det enda han brydde sig om var om jag stod innanför markeringarna och rätt avstånd till trottoaren...

kan säga dig att efter många år körkort, alla gammelgubbar som haft bil hela sina liv får justera sådär med sina fickparkeringar ibland...

låter som sagt sjukt skumt att du blev kuggad ppå det bara.

On-topic: öva öva öva och använd backspeglarna
Citera
2012-02-28, 20:20
Medlem
Flashen1961s avatar
Kan bara hålla med om att den inspektören är överpetig om han gnäller på en korrigerad fickparkering för huvudsaken är att du står i rutan och inga däck utanförden.

Har t o m sett polisbilar med däck på trottoaren och nej nått bankrån pågick inte sxå hade jag haft tid hade jag frågat dom om deras s k fickparkering och om dom vill bötfälla sig själva.

Har även själv ibland stått snett i rutan men ändock alla hjul innanför och inget på trottoaren och det nöjer jag mig och ev lapplisor/polisen sig också med.
Citera
2012-02-28, 23:40
Medlem
provocative77s avatar
Jag har kört bil sedan -91 på lagligt vis. Om min bil står rakt en gång av tio är jag nöjd. Nu har den ju svängradie som en oljetanker. Men ändå. Står den i rutan så skiter jag i om det är estetiskt eller inte. Vad gäller fickparkering så slapp jag det på min uppkörning vilket var tur då jag först nu o med vår lilla Focus börjar lära mig tekniken
På en uppkörning så har du rätt att ta om hur många ggr du vill. Likaså behöver inte bilen stå rakt i rutan på uppkörningen. Huvudsaken är att den står rätt när du anser dig vara nöjd.
Den inspektören du hade gjorde fel. Han måste fått på pälsen av frugan den morgonen.

Men man kan kugga även om man gör allt rätt om inspektören inte tkr att du kör på ett trovärdigt sett. Just av den anledningen kan de kugga vem de vill enbart för att de är irriterade på finnen man har i pannan,.
Citera
2012-02-29, 19:32
Medlem
toby79s avatar
Istället för att gråta ut kan det ju vara bra att öva på parkering både framåt, bakåt och fickparkering eftersom alla olika typerna kan förekomma på provet.
Om inspektören klankade ner på din parkering så var den inte snyggt utförd, oavsett vad trafikläraren, dina kompisar eller någon annan tycker.
Under ca 45 minuter ska man klara av att köra näst intill perfekt eftersom tanken är att man ska ha körkortet resten av livet. Det är inte för mycket begärt eftersom man inte behöver vara så överpetig under resten av livstiden.

Anledningen att du inte ska stå hur som helst i en ruta är för att det finns fler människor än du som vill kunna komma in och ut ur sina bilar, även om det inte råkar stå någon där just då. Tänk dig själv om den enda lediga rutan är ockuperad av nåt spån som står med sin bil i den rutan också så att du inte får plats. Du har säkert inte varit med om det ännu, men vi andra som har det blir mycket irriterade över sånt.

Folk som parkerar snett/fel är ena riktiga krattarslen och det säger ganska mycket om dom som individer. Slarvig parkering=slarvig människa.

Du behöver lära dig var du har hjulen någonstans, hur bilen kommer svara på styrning, vilken plats bilen tar i anspråk och hur du kollar i speglarna. När du vet var du har hjulen så vet du var du har bilen. Då vet du även vilken plats bilen kommer ta. Det innebär att du bara behöver bestämma dig för en plats i rutan där du vill stå. Ta ett riktmärke som stämmer överens med någon punkt på bilen, eller annan lämplig plats, sen är det bara att styra in den i Greta. Korrigera riktningen så tidigt som möjligt istället för att försöka traggla när du nästan är framme. Då har du nämligen inga marginaler kvar.
Anledningen att du kuggade kan vara att du krånglade för mycket. Är det gott om plats så ska det inte behövas några omtag. Varje omtag ökar risken att backa på någon eller något, eller bli påkörd.

Så det är bara att du övar, till sist sitter det som berget och när du förstår varför du ska göra på ett visst sätt så kommer ditt framtida liv med bilkörning bli mycket lättare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in