• 1
  • 2
2012-02-28, 19:01
Medlem
BorisKattmyntas avatar
Vill helt enkelt f ut det mesta av tiden dr, ngot speciellt ni tycker jag ska be om att f titta p?

Tackar fr svar!
Citera
2012-02-28, 19:04
Medlem
Detvardsjlvas avatar
Venus, Jupiter och mnen r vl de som jag skulle spana in mest. Vilket observatorium ska du till?
Citera
2012-02-28, 19:09
Medlem
BorisKattmyntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Venus, Jupiter och mnen r vl de som jag skulle spana in mest. Vilket observatorium ska du till?
Tack!
Jag vet ej vad det heter, fick reda p att jag skulle med precis nyss!
Alltid velat kika p hilmen lite nrmare dock!

Ska fr vrigt snurra en gs som lr tas innan
Citera
2012-02-28, 19:33
Medlem
Detvardsjlvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorisKattmynta
Tack!
Jag vet ej vad det heter, fick reda p att jag skulle med precis nyss!
Alltid velat kika p hilmen lite nrmare dock!

Ska fr vrigt snurra en gs som lr tas innan
Det finns mycket intressant, frga de som jobbar dr. Finns dubbelstjrnor, nebulosor och annat kul att titta p. Nu r i och fr sig mnen uppe, den str sikten lite, men inte s mycket. Den r bara halv. Sg frresten en av kratrarna utan kikare, jag r stolt. Mars str ver horisonten, den kan du ocks spana in.
Citera
2012-02-28, 19:45
Medlem
KimNeilJungs avatar
Mnen. Jag fullkomligt lskar att titta p mnen och dess kratrar. Det finns alltid ngot nytt att se, och r det den frsta gngen du tittar i ett teleskop r det ett tacksamt objekt.
Citera
2012-02-28, 19:53
Medlem
Drullknulls avatar
Stjrnhopar rekomenderas, dubbelhopen NGC884/NGC869 i Perseus, M35 i Tvillingarna, M36/M37/M38 i Kusken, M52 i Cassiopeia passar bra fr tillfllet.

Det r fascinerande att se samlingar av stjrnor tillsammans, verjordiskt vackert.

Edit: glmde bort Pleiaderna, M45
Senast redigerad av Drullknull 2012-02-28 kl. 19:56.
Citera
2012-02-28, 19:58
Medlem
Detvardsjlvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Stjrnhopar rekomenderas, dubbelhopen NGC884/NGC869 i Perseus, M35 i Tvillingarna, M36/M37/M38 i Kusken, M52 i Cassiopeia passar bra fr tillfllet.

Det r fascinerande att se samlingar av stjrnor tillsammans, verjordiskt vackert.

Edit: glmde bort Pleiaderna, M45
Ett mycket vackert objekt, som r ltt att hitta, ven utan kikare. Plejaderna r ocks ett mste, samma sak med Orionnebulosan. Andromedagalaxen och Triangelgalaxen r fina objekt ocks.
Citera
2012-02-28, 20:44
Medlem
TilleyHats avatar
Hur pass bra ser man exempelvis Mars eller Jupiter i ett teleskop p ett observatorium i Sverige?
Citera
2012-02-29, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Hur pass bra ser man exempelvis Mars eller Jupiter i ett teleskop p ett observatorium i Sverige?

Beror p styrkan p teleskopet. Med ett amatr-teleskop kan du se Jupiters "lager" och med ett proffs-teleskop kan du se de mindre mnarna. Om man kollar mot Mars finns det inte lika mycket att se, men med ett riktigt riktigt bra teleskop kan du se berg osv. Mars mne kan du se ocks se i ett amatrteleskop.
Citera
2012-02-29, 12:02
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makkarash
Beror p styrkan p teleskopet. Med ett amatr-teleskop kan du se Jupiters "lager" och med ett proffs-teleskop kan du se de mindre mnarna. Om man kollar mot Mars finns det inte lika mycket att se, men med ett riktigt riktigt bra teleskop kan du se berg osv. Mars mne kan du se ocks se i ett amatrteleskop.

S med ett teleskop som finns p de strre observatorierna kan man se typ kratrar och berg, men allts inte mindre saker som exempelvis kvarlmnade saker frn mnlandningarna?
Citera
2012-02-29, 16:11
Medlem
Vad r ett observatorium?
Citera
2012-02-29, 16:37
Medlem
Detvardsjlvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OAlienWhereArtThou
Vad r ett observatorium?
Det r ett stlle som brukar ligga lite avsides, dr astronomer kollar in stjrnhimlen. De brukar ha riktigt stora teleskop och annat kul dr.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Observatorium
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in