2005-02-03, 17:56
Medlem
Zeromatics avatar
Jag använder månadslinser och glasögon.

Fråga 1: Är det/på vilket sätt är det skadligt för ögonen att använda samma
par linser för länge? (Även om man är noga med hygienen och tvättar dem
ordentligt?). Optikern ordinerar att man ska byta efter 30 dagar. "Hellre för ofta än för sällan, aldrig mindre än en gång i månaden.", how come? Bara för att tjäna pengar, eller ÄR det skadligt?

Fråga 2: Jag är rökare. När jag har linserna i och röker, så är det inga problem. Men när jag använder glasögon / inte har linser, och ögonen
alltså är mer oskyddade, så svider det något fruktansvärt i mitt vänstra
öga när det kommer i kontakt med röken.

Det går över så snart ögat sköljts av lite tårvätska (efter några blinkningar).

Men varför bara ena ögat, och inte båda två?
Citera
2005-02-03, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeromatic
Jag använder månadslinser och glasögon.

Fråga 1: Är det/på vilket sätt är det skadligt för ögonen att använda samma
par linser för länge? (Även om man är noga med hygienen och tvättar dem
ordentligt?). Optikern ordinerar att man ska byta efter 30 dagar. "Hellre för ofta än för sällan, aldrig mindre än en gång i månaden.", how come? Bara för att tjäna pengar, eller ÄR det skadligt?

Fråga 2: Jag är rökare. När jag har linserna i och röker, så är det inga problem. Men när jag använder glasögon / inte har linser, och ögonen
alltså är mer oskyddade, så svider det något fruktansvärt i mitt vänstra
öga när det kommer i kontakt med röken.

Det går över så snart ögat sköljts av lite tårvätska (efter några blinkningar).

Men varför bara ena ögat, och inte båda två?

Fråga 1: Linsmaterialet absorberar bakterier i större grad när de har blivit äldre och passformen och baskurvan på linsen rubbas. Därför kan de bli små bakteriehärdar som dessutom skrapar på hornhinnan och ger då extra risk för t ex bakterier att slå sig ner och t ex ge konjuktivit ("ögoninflammation"). Dessutom har linsmaterialet svårare med tiden att släppa igenom syre åt ögat. Exakt hur lång tid det tar för en t ex månadslins att bli för gammal kan nog variera mellan märkena, men det är inte värt att experimentera för mkt med långtidsbärande. Av egen erfarenhet vet jag att man kan få sk white spots, dvs permanenta ärr (i form av kratrar) på hornhinnan, och har man otur kan dessa hamna i synfältet, varför det kan bli tal om eventuell synnedsättning. Nya blodkärl kan bildas och tränga in både på regnbågshinnan och i synfältet.

Fråga 2: Du kanske har fått en skada redan pga av för lång bärtid och att röken kommer i direktkontakt med skadan? Du borde kolla upp det, inte bara hos en optiker utan hos en ögonläkare som har känsligare apparatur för att syna ögat.
Citera
2005-02-03, 18:47
Medlem
Zeromatics avatar
Usch vad jobbigt
Citera
2005-02-03, 18:53
Medlem
PsykoTykos avatar
Alternativt svar till nr1:
Om man som jag inte vill använda linser varje dag, så är dagslinser att rekommendera. Enligt min optiker så skall man inte använda månadslinser längre än 30 dagar sen bruten förpackning.
Citera
2005-02-03, 19:12
Medlem
Zeromatics avatar
Min optiker skulle bli tokig om han hörde hur jag behandlat mina linser och
mina ögon. Jag vet själv att jag inte borde göra så, men ibland har man
inget val.

Jag kan nog med säkerhet säga att det odlats någon form av bakteriekultur
i mitt linsetui. Sist jag öppnade det luktade det rutten sallad om linsvätskan,
den hade legat i ett par veckor bredvid taklampan på toaletten. Var noga med
att göra linserna rena, men det är väl förstås inte tillräckligt.
Citera
2005-02-03, 19:33
Medlem
PsykoTykos avatar
Jiddra inte med ögonen, du har bara ett par :shoot2:
Har man haft en ögoninfektion så vet man att det är inte skoj
Citera
2005-02-05, 21:42
Medlem
PreDampors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeromatic
Min optiker skulle bli tokig om han hörde hur jag behandlat mina linser och
mina ögon. Jag vet själv att jag inte borde göra så, men ibland har man
inget val.

Jag kan nog med säkerhet säga att det odlats någon form av bakteriekultur
i mitt linsetui. Sist jag öppnade det luktade det rutten sallad om linsvätskan,
den hade legat i ett par veckor bredvid taklampan på toaletten. Var noga med
att göra linserna rena, men det är väl förstås inte tillräckligt.
Men Guud..
Du ska byta linscase 1 ggr månad, du får ALDRIG bort alla bakterier utan autoklavering i 120 grader. Jag rengör mitt linscase ofta med detergent sen sköljer nog med vatten SEN med linsvätska , gnuggar caset med linsvätsa, sen lufttorkar.
SAFETY FIRST. Det är dina ögon har du otur/inte ren så kan du få en amöbainfektion. Denna amöba kan festa på ditt öga, sen förlorar du synen...
Jag har jobbat på mikrobiologilab tidigare samt läst mikrobiologi på universitet och vart på några föreläsningar just ang. detta ämne.

Du bör:

Undersöka dina ögon hos en optiker, sedan ev hos en ögonläkare.

Citat:
Skötsel av kontaktlinser

Rengöring av kontaktlinserna är a och o för att man inte ska drabbas av komplikationer. Rengöringen ska ta bort beläggningar som bildats på linsen och döda virus, bakterier eller svampar som kan ha hamnat på linsen.

I Sverige används ofta mekanisk rengöring. Man gnuggar linserna i handflatan (efter handtvätt!) med en slags tvållösning. ("Daily cleaner"). Detta tar bort beläggningar som dels kan irritera ögat, dels kan inaktivera desinfektionslösningen. Dessutom minskar antalet "viabla mikrober" på linsen. Man tror att den mekaniska rengöringen bidrar till att vi i Sverige har få komplikationer jämfört med andra länder.

Den mekaniska rengöringen kompletteras alltid med någon slags desinfektion för att bli av med bakterier, svampar och akantamöbor (som är ett encelligt djur som är ovanligt i Sverige). Ofta används idag en "allt-i-ettlösning", som innehåller kemikalier som dödar bakterier men inte irriterar ögat. Denna fungerar dock inte så bra mot svampar och amöbor.

Det finns andra desinfektionssystem tex med väteperoxid. Detta fungerar bättre mot svampar och akantamöba än allt-i-ettlösning. Väteperoxiden måste neutraliseras innan man kan sätta in linsen i ögat.

Dålig linsskötsel kan leda till allvarliga komplikationer som kan påverka synen för resten av livet. Det gäller framför allt mikrobiell keratit (infektion i hornhinnan orsakad av bakterier). Det kan gå mycket snabbt att få skador som sätter ner synen, och det är inte alltid man själv kan känna eller upptäcka en förändring.

Bär aldrig kontaktlinser vid förkylning, eftersom ögonen kan bli infekterade. Bär aldrig en lins i ett rött öga. Ta ut linsen om ögat blir irriterat eller om du upplever dimsyn. Om ögat inte blir påtagligt bättre inom ett dygn, uppsök optiker eller ögonläkare genast.

Det är mycket viktigt med efterkontroller som bör ske var sjätte månad, eller åtminstone en gång om året. Detta förhindrar att komplikationer som t ex syrebrist i hornhinnan utvecklas till synhotande skador.

http://www.medocular.se/ogonfakta/ko...inser/skotsel/
Citat:
Tårfilmen och beläggningar på linserna

Tårfilmen består av många olika ämnen, bland annat vatten, salter, proteiner och lipider (fettämnen), och har som uppgift att fukta och smörja ögat och utjämna små ojämnheter för att ljuset ska kunna brytas så bra som möjligt.

Tårfilmen ligger som en hinna över hornhinnan och avdunstar ut i luften. Efter ett tag bildas torra fläckar på ögat och man måste då blinka för att fukta ögat igen. Tårfilmens stabilitet, det vill säga hur lång tid det tar innan så kallade torra fläckar bildas (på torra fläckar finns ingen tårfilm), är viktig för kontaktlinsbärande. Kontaktlinsen täcks av tårfilmen, och om tårfilmen är för instabil kommer linsen att irritera ögat. Torra fläckar kan även uppkomma på kontaktlinsen och då bildas dessutom beläggningar, vilket gör att tårfilmen bryts upp ännu snabbare i en ond cirkel.

Beläggningar som bildas på kontaktlinser består av proteiner och lipider. Hur mycket beläggningar det blir beror på linsmaterialet och tårfilmen, som varierar mellan olika människor. Beläggningar leder till irritation och torrhetskänsla. De kan dessutom ge en allergiliknande reaktion.

Ett enkelt sätt att undvika beläggningar är att använda endagarslinser, som kastas då man tar ut dem ur ögat på kvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in