Nu när man blir lite avundsjuk på alla ens vänner som far och reser till olika delar utav vårt rike för att studera på landets diverse högskolor tänker man själv lite grand på vad man vill göra utav livet.
När jag, i jakt på framtida program och kurser, surfade runt på universitetens hemsidor fann jag ett ämne jag aldrig stött på tidigare:
Etnologi. Vad är det för ämne? undrade jag.
På Uppsalas Universitets hemsida stod det detta:
"
Etnologi är en kulturvetenskap, som syftar till att ge insikt i människors levnadsförhållanden ur kulturella, sociala och historiska perspektiv. Ämnet omfattar studiet av materiella förhållanden, sociala relationer, föreställningar och tankemönster nu och i det förflutna, liksom studiet av etnologisk kunskapsproduktion (metoder, teorier) nu och tidigare."
Jag är inte en expert men det var just det här som jag trodde
socialantropologi stod för. Är ämnena väldigt lika varandra eller vad skiljer dem åt?
Diskussion: Är det kul att studera etnologi? Vad lär man sig? Hurdan är kurskamraterna? Finns det några potentiella jobb efter en examen på kandidat- eller magister/masternivå?
Här tycker jag att vi kan dela med oss utav våra erfarenheter men också diskutera ämnet etnologi rent generellt. Är det flum eller är det vettigt?