2012-04-17, 06:35
Medlem
MrWins avatar
Reformen kommer att träda ikraft. De viktiga detaljerna överlåter man dock till respektive landsting att utforma.
Det gäller om kvinnan skall stå för kostnaden för inseminationen eller landstinget.
Vilken nedre åldersgräns man skall tillämpa. 18 eller 30 år t ex.
Vilken övre åldersgräns man skall tillämpa. 38 eller 45 år t ex.
Skall kvinnor med psykiska och/eller fysiska funktionshinder tillåtas insemination. Om ja, var skall i så fall gränsen gå.
Vilka regler skall man tillämpa beträffande etnisk sperma.

Regelverket kan alltså se olika ut i olika landsting.

För att möta den ökade efterfrågan på inseminering så kan privatisering av landstingens reproduktionscentra vara nödvändig. Här finns ännu en guldgruva för riskkapitalister att ta för sig av.
Citera
2012-04-17, 08:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av live6
Så mycket negativet och bitterhet. Tycker det är hur bra som helst att detta blir lagligt i Sverige... Verkar som om det är många bittra män här som nu ser att det kommer minska raggen på krogen. Ringde kliniken i Danmark för några veckor sedan... och det är t.o.m väntetid på konsultations samtal just nu...
Männen idag kanske skulle skärpa till sig lite så kvinnor igen kan börja känna att det är värt att de ska skaffa fader/pappa till sitt barn. Många män som ser kvinnor som objekt idag, tyvärr så har detta blivit resultatet av det.

Detta är inte en fråga om frustrerade män. Det är en fråga om att ta ansvar för att inte staten uppmuntrar till massproduktion av faderslösa barn. Att behöva växa upp utan far är ingen lyckad start på livet, och när vi i Sverige säger att vi i alla sammanhang skall sätta barnets bästa i första rummet, så borde det betyda att inte bidra till att barnen bara har en förälder.

Det är dags för svenska kvinnor att inse att barnets bästa innebär att det för moderns och faderns del bara kan bli näst bäst. Mor och far är till för barnen - inte tvärtom.
Citera
2012-04-17, 21:53
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Så mycket negativet och bitterhet. Tycker det är hur bra som helst att detta blir lagligt i Sverige... Verkar som om det är många bittra män här som nu ser att det kommer minska raggen på krogen. Ringde kliniken i Danmark för några veckor sedan... och det är t.o.m väntetid på konsultations samtal just nu...
Männen idag kanske skulle skärpa till sig lite så kvinnor igen kan börja känna att det är värt att de ska skaffa fader/pappa till sitt barn. Många män som ser kvinnor som objekt idag, tyvärr så har detta blivit resultatet av det.

Så enkelt att se saker från sin lilla kant av lådan. Debatten handlar inte om vad vuxna människor vill och har för behov.

Debatten skall handla om barns rättigheter bla. till en sund uppväxtmiljö. Gå bak i tråden några inlägg och läs, försök förstå vad som skrivs och kom med ett svar på det. Tack.
Citera
2012-04-18, 22:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
Så enkelt att se saker från sin lilla kant av lådan. Debatten handlar inte om vad vuxna människor vill och har för behov.

Debatten skall handla om barns rättigheter bla. till en sund uppväxtmiljö. Gå bak i tråden några inlägg och läs, försök förstå vad som skrivs och kom med ett svar på det. Tack.

Deet är ju här det hela tiden går fel. Sedan man slog sönder kärnfamiljen som ideal, så har enbart vuxnas önskningar och intressen prioriterats, medan barnens behöv satts i andra rummet. SJälvklart har detta bidragit till ökad rotlöshet, förvirring och förvildning av ungdomen. Resultaten går att beskåda för var och en.
Citera
2012-04-18, 22:11
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:

Egoismen hägrar. Det är ett handikapp från start för både pojkar och flickor att växa upp med bara en förälder. Bara en infallsvinkel på vuxenlivet. Men det skiter ju du i. Bara du får ditt lilla husdjur och dina egna behov tillfredställda
Citera
2012-04-19, 18:39
Medlem
FlamingBacons avatar
Bara det inte blir massor med gnäll om hur jobbigt det är för dessa stackars kvinnor att vara ensamstående mödrar så är jag nöjd.
Citera
2012-04-19, 20:48
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Bara det inte blir massor med gnäll om hur jobbigt det är för dessa stackars kvinnor att vara ensamstående mödrar så är jag nöjd.

Det är en grej jag funderat över... När man talar om statistik över vem som är hemma med barn och vem som sköter hemmet; särskiljer man då ensamstående kvinnor och ev. lebbförhållanden?

Det blir ju en klar överrepresentation av kvinnor om man tar med dessa grupper. Det är ju lite svårt för en man att sköta barn och hemmasysslor om han är bortvald. Men genusfånarna får nå't att gnälla över.

Slut på OT.
Citera
2012-04-19, 21:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon

Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra

Det är en grej jag funderat över... När man talar om statistik över vem som är hemma med barn och vem som sköter hemmet; särskiljer man då ensamstående kvinnor och ev. lebbförhållanden?

Det blir ju en klar överrepresentation av kvinnor om man tar med dessa grupper. Det är ju lite svårt för en man att sköta barn och hemmasysslor om han är bortvald. Men genusfånarna får nå't att gnälla över.

Slut på OT.

Lesbiska förhållanden med barn är förmodligen så få att de saknar statistisk signifikans. Homosexualitet är inte så vanligt som RFSL vill göra gällande, och ännu ovanligare är det att det blir stabila familjerelationer med barn. Det händer så klart, men är tämligen ovanligt.

Men redan idag så lamenteras det jeremiader om hur svårt det är att vara ensam mamma. Det är säkert riktigt, jag är övertygad om att det är oerhört påfrestande att vara ensamstående mor, och också att vara barn till en ensamstående mor. Men då skall för inte staten stödja uppkomsten av ännu fler ensamstående mammor och faderslösa barn!

Världen är galen!
Citera
2012-04-30, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
Egoismen hägrar. Det är ett handikapp från start för både pojkar och flickor att växa upp med bara en förälder. Bara en infallsvinkel på vuxenlivet. Men det skiter ju du i. Bara du får ditt lilla husdjur och dina egna behov tillfredställda

Vilket jävla skitsnack!! Jag hade haft ett mycket bättre liv om jag hade sluppit växa upp med min far i samma hus.
Har många exempel på vänner, familj, bekanta om oerhört dåliga familjeförhållanden och som i varenda en har slutat med splittrade bittra familjer.
Om jag gör detta gör jag det för barnets bästa. Väl planerat och oerhört önskat och älskat!!
En bekant till mig dog förra veckan i en överdos han var 34år gammal och hade en dotter på 4år...Hopplöst att dessa män ska välja den vägen när man har barn...För majoriteten ÄR män!! Jag väljer att skona mitt barn från att något sånt tragiskt händer.
Citera
2012-04-30, 01:25
Medlem
Citat:
Vilket jävla skitsnack!! Jag hade haft ett mycket bättre liv om jag hade sluppit växa upp med min far i samma hus.
Har många exempel på vänner, familj, bekanta om oerhört dåliga familjeförhållanden och som i varenda en har slutat med splittrade bittra familjer.
Om jag gör detta gör jag det för barnets bästa. Väl planerat och oerhört önskat och älskat!!
En bekant till mig dog förra veckan i en överdos han var 34år gammal och hade en dotter på 4år...Hopplöst att dessa män ska välja den vägen när man har barn...För majoriteten ÄR män!! Jag väljer att skona mitt barn från att något sånt tragiskt händer.

Svenska kvinnor i storstäderna är störda omoraliska ouppfostrade egoister.
Ni ska bara ha och ha och tänker bara på er själva.

Jag och många andra av mina kompisar växte upp med bra pappa ,morfar och farfar mm.
Skulle aldrig vilja växa upp som son till en ensamstående feminist.
Citera
2012-04-30, 04:52
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:

Du väljer att skona ditt välplanerade barn från män. ok , vart ska ni bo? påskön!
Citera
2012-04-30, 05:07
Medlem
Citat:

Vilket jävla skitsnack!! Jag hade haft ett mycket sämre liv om jag inte hade vuxit upp med min far i samma hus.
Har många exempel på vänner, familj, bekanta med oerhört bra familjeförhållanden och som i varenda en har slutat med lyckliga familjer.

Din sanning är inte allas sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in