2012-02-28, 00:51
Medlem
Som rubriken lyder, finns det längre någon som modererar språkforumet? Jag ser förstås att det finns två personer som är moderatorer, men jag vet inte om någon av dessa två är aktiva. Tyvärr finns det inget som tyder på att språkforumet modereras, det vimlar av totalt nonsens, trams och OT i flera trådar och det kan tydligen gå veckor utan att något händer. På andra underforum raderas OT trams bort omgående, högst på några timmar, men språkforumet är en annan femma.

Så antingen finns det inte längre några aktiva moderatorer på språkforumet eller också har dessa en mycket märklig bild av vad moderering innebär. Oavsett vilket borde något göras. Språkforumet var länge ett av de mest seriösa forumen men har på senaste tid genomgått en rejäl kvalitetsförsämring.
Citera
2012-02-28, 01:01
Medlem
Dr_Dollars avatar
Fast det är inte riktigt rättvist att lägga all skuld på Modsen så vida det ingen av användarna som inte ens orkar rp:a ett endaste inlägg...då går liksom ekvationen inte ihop.
Citera
2012-02-28, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Fast det är inte riktigt rättvist att lägga all skuld på Modsen så vida det ingen av användarna som inte ens orkar rp:a ett endaste inlägg...då går liksom ekvationen inte ihop.

Fullständigt korrekt, det är därför jag skriver inlägget nu och inte tidigare, efter att ha kunnat konstatera att inget händer i språkforumet annat än att mängden OT ökar. Jag rp:ar regelbundet inlägg som är fullständigt OT i de forum där jag är aktiv, nästan alltid med en motivering på några meningar, och i samtliga andra forum reagerar modsen snabbt. I språkforumet händer ingenting, absolut ingenting.
Citera
2012-02-28, 01:05
Medlem
Ge gärna exempel på någon tråd.
Citera
2012-02-28, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Ge gärna exempel på någon tråd.

Naturligtvis

Nästan hela första sidan i den här tråden består av inlägg som är helt OT, mest utbyten av förolämpningar. Speciellt inlägg 2, 7, 8 och 9 https://www.flashback.org/t1803292

Sedan var jag inte överdrivet smickrad av ett inlägg som bara gällde "mig" (visserligen var inte ett ord sant, men min person är inte topic), inlägg nummer 486 i tråden https://www.flashback.org/t174513p41 (Som bakgrund kan nämnas att användaren är ett troll som omväxlande påstår sig vara född i Sverige, i andra trådar påstår han sig vara italienare som flyttat hit, dessutom växlar hans påstådda hem i Italien mellan varje tråd. Då han började ge helt felaktiga "råd" i tråden om hjälp med italienska rättade jag honom.)

Jag har sett flera andra exempel som jag inte minns på rak arm, men de här två trådarna illustrerar vad jag anser vara problemet. Helt sakliga trådar som tillåts spåra ur i rena personangrepp utan att modsen reagerar även efter rapportering.
Citera
2012-02-28, 01:20
Medlem
sven33s avatar
Har du provat att kontakta moderatorerna (det bör vara det första steget)? Om situationen inte förbättras så kontakta admin.

Vi hade precis samma problem i "Liberalism och Anarkokapitalism" för någon månad sedan och det löste sig efter att flera användare tagit upp problemet med admin.

/ sven33
Citera
2012-02-28, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Naturligtvis

Nästan hela första sidan i den här tråden består av inlägg som är helt OT, mest utbyten av förolämpningar. Speciellt inlägg 2, 7, 8 och 9 https://www.flashback.org/t1803292

Sedan var jag inte överdrivet smickrad av ett inlägg som bara gällde "mig" (visserligen var inte ett ord sant, men min person är inte topic), inlägg nummer 486 i tråden https://www.flashback.org/t174513p41 (Som bakgrund kan nämnas att användaren är ett troll som omväxlande påstår sig vara född i Sverige, i andra trådar påstår han sig vara italienare som flyttat hit, dessutom växlar hans påstådda hem i Italien mellan varje tråd. Då han började ge helt felaktiga "råd" i tråden om hjälp med italienska rättade jag honom.)

Jag har sett flera andra exempel som jag inte minns på rak arm, men de här två trådarna illustrerar vad jag anser vara problemet. Helt sakliga trådar som tillåts spåra ur i rena personangrepp utan att modsen reagerar även efter rapportering.
Jag förstår vad du menar i första tråden, men jag är inte helt hundra på om jag håller med. Personligen hade jag nog raderat inläggen, men det är trots allt inte mot reglerna att vara dum i huvudet och inte förstå frågan, eller att inte förstå att frågan faktiskt har ett vettigt svar.

Jag blir mest trött på sådant här:
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Du tror inte att detta varierar beroende på ålder, social bakgrund, yrke, språkkunskap, språkintresse, minne etc.?

Alltid lika drygt med jeppar som ska börja pipa högt som någon jämställdhetsminister så fort någon gör den allra minsta generalisering.
Citera
2012-02-28, 01:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Som rubriken lyder, finns det längre någon som modererar språkforumet?
Ser inte ut som falukropp är aktiv längre, typ 2 inlägg hela detta året men hamilkar modererar, senaste modereringen gjordes den 26:e februari.
Citera
2012-02-28, 01:32
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar i första tråden, men jag är inte helt hundra på om jag håller med. Personligen hade jag nog raderat inläggen, men det är trots allt inte mot reglerna att vara dum i huvudet och inte förstå frågan, eller att inte förstå att frågan faktiskt har ett vettigt svar.

Jag blir mest trött på sådant här:

Alltid lika drygt med jeppar som ska börja pipa högt som någon jämställdhetsminister så fort någon gör den allra minsta generalisering.

Det är den exakta definitionen av OT eller regel 0,03, det bryter alltså mot Flashbacks kvalitetsregler eller "netikett".
Citera
2012-02-28, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Det är den exakta definitionen av OT eller regel 0,03, det bryter alltså mot Flashbacks kvalitetsregler eller "netikett".
Nja, ett felaktigt eller ett dåligt svar är inte per definition trams.
Citera
2012-02-28, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven33

Det är precis det jag menar. Vissa användare bad trådstartaren förklara sig, det är naturligtvis helt i sin ordning, men inlägg som bara försöker förlöjliga trådstartaren utan att på något vis bidrag till tråden är OT. På samma sätt som ett trolls spekulationer om huruvida jag är algerier och heter Achmed på inget sätt kan sägas vara relevant för en tråd vars syfta är att besvara frågor om italienska språket. Detta är som sagt bara några exempel på en allmän trend av fullständigt OT som bara behandlar andra användare på ett oseriöst sätt.
Citera
2012-02-28, 01:45
Medlem
Citat:
Nja, ett felaktigt eller ett dåligt svar är inte per definition trams.

Jag håller helt med, att en användare ger ett felaktigt svar skulle jag aldrig rapportera eller ta upp till diskussion här. Men att skriva att man "ska skratta åt frågan" är inte längre bara dåligt/felaktigt, det är (i mitt tycke) ganska uppenbart OT när ämnet är hur många ord en genomsnittlig engelskspråkig använder. Och att ge felaktiga råd i en tråd om italienska är inte OT, men att spåra ur när man blir korrigerad och svara med att kalla den andra öknamn är även det OT.

Åtminstone är det så jag förstår OT, dvs inlägg som inte för ämnet framåt, inte ens syftar till att föra ämnet framåt, och oftast inte ens berör ämnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in