2012-02-22, 17:39
Medlem
.emelie.s avatar
Som frågan lyder, är det någon som vet?
Citera
2012-02-22, 17:45
Medlem
.emelie.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr3aksh0w
Tror de flesta vet det faktiskt, det vet nog du också om du tänker efter...

Om jag visste det hade jag nog inte frågat?
Citera
2012-02-22, 18:52
Medlem
cbatbhs avatar
Menar du unika ord eller bara hur många ord man säger per dag?
Citera
2012-02-22, 20:03
Medlem
.emelie.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cbatbh
Menar du unika ord eller bara hur många ord man säger per dag?

ja jag menar olika ord så länge man är ingen proffessor utan en vanlig människa som pratar med sina vänner och familj en vanlig dag.Jag menar då inte hur många ord man säger sammanlagt utan olika ord
Citera
2012-02-22, 22:28
Medlem
.emelie.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Men hur tänker du dig att man skulle kunna svara på den?

okej jag kör med ett exempel: om man lär sig 10 engelska ord per dag, alltså 3600 av de vanligaste engelska orden på ett år som man använder vardag. Räcker det då att kommunicera med människor, eller ca hur många olika engelska ord använder man vardag, ca 3600 eller en mijard? Förstår ni nu?
Senast redigerad av .emelie. 2012-02-22 kl. 22:30.
Citera
2012-02-22, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .emelie.
okej jag kör med ett exempel: om man lär sig 10 engelska ord per dag, alltså 3600 av de vanligaste engelska orden på ett år som man använder vardag. Räcker det då att kommunicera med människor, eller ca hur många olika engelska ord använder man vardag, ca 3600 eller en mijard? Förstår ni nu?
Du tror inte att detta varierar beroende på ålder, social bakgrund, yrke, språkkunskap, språkintresse, minne etc.?
Citera
2012-02-23, 00:54
Medlem
egon2bs avatar
Som vi så ofta säger så är begreppet »ord« flertydigt. Det är kanske lite värre på engelska där "fire fighter" / "fire-fighter" / "firefighter" kan räknas som ett ord, kanske två eller tre. Hur räknas böjningsformer och avledningsformer "fight" / "fights" / "fighter" / "fighting"? Det är mellan ett och fem olika ord, beroende på hur man räknar.

Framför allt har ämnet avgörande betydelse för hur många olika termer man behöver för att delta i en diskussion. Själv blir jag alldeles ställd om jag ska beskriva svensk politik för en som bara kan engelska. Det hjälper om vederbörande är finländare.

– Our biggest problem in Sweden is the high rate of outsideships.
– Do you refer to »utanforskap« or everyone who is not an ombudsman?

Ett numera klassiskt experiment är att när någon svensk säger sig tala engelska flytande, så håller man fram några random köksredskap och verktyg och frågar vad de heter på engelska: en plättlagg, en hästskovisp, en osthyvel, ett fälgkors, en smygvinkel och en rubank.

Ytterligare komplikationer är att kunna ord som är olika på brittisk och amerikansk engelska.

4711 är ett slumptal så gott som något, i alla fall luktar det gott.
Senast redigerad av egon2b 2012-02-23 kl. 01:33.
Citera
2012-02-23, 07:02
Medlem
Traveller2007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Som vi så ofta säger så är begreppet »ord« flertydigt. Det är kanske lite värre på engelska där "fire fighter" / "fire-fighter" / "firefighter" kan räknas som ett ord, kanske två eller tre. Hur räknas böjningsformer och avledningsformer "fight" / "fights" / "fighter" / "fighting"? Det är mellan ett och fem olika ord, beroende på hur man räknar.

Framför allt har ämnet avgörande betydelse för hur många olika termer man behöver för att delta i en diskussion. Själv blir jag alldeles ställd om jag ska beskriva svensk politik för en som bara kan engelska. Det hjälper om vederbörande är finländare.

– Our biggest problem in Sweden is the high rate of outsideships.
– Do you refer to »utanforskap« or everyone who is not an ombudsman?

Ett numera klassiskt experiment är att när någon svensk säger sig tala engelska flytande, så håller man fram några random köksredskap och verktyg och frågar vad de heter på engelska: en plättlagg, en hästskovisp, en osthyvel, ett fälgkors, en smygvinkel och en rubank.

Ytterligare komplikationer är att kunna ord som är olika på brittisk och amerikansk engelska.

4711 är ett slumptal så gott som något, i alla fall luktar det gott.

Jag vet inte ens vad det ar. Har ingen anning om vad det ar for nagot sa det kanns ju onodigt att behova veta hur man sager det pa engelska.

Fragan ar omoljig att svara pa men om du gar in pa "how to learn any language forum" sa finns det diskutioner kring detta.
Citera
2012-02-23, 09:58
Medlem
egon2bs avatar
Norstedts:
plättlagg = griddle [with rings for making small pancakes]
fälgkors = [four-way] rim wrench (spanner)
rubank = trying (jointer) plane
Google:
smygvinkel => sliding T bevel
Ref.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Smygvinkel
http://en.wikipedia.org/wiki/Sliding_T_bevel
Citera
2012-02-26, 12:48
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Här kommer en länk till en intressant sida om vad olika grupper av djur kallas. Animal Congregations, or What Do You Call a Group of.....? ...
Trots den långa listan så är där besvärande luckor. Vad heter en flock "moose" (älg, Alces alces). Den falska vännen "elk" är som bekant kronhjort/vapiti.

En flock apor blir på engelska "a shrewdness". Det kommer nog av den i och för sig sanna skrönan att en flock apor är lika listiga som ett gäng finansrådgivare, räknat över en konjunkturcykel eller så. Nåja, inte riktigt, för efter en konjunkturcykling så sitter rådgivarna med 30 procent av spararnas pengar på ett konto i Zürich. Det är "shrewdness" bland vita apor.
Citera
2012-02-26, 13:03
Medlem
rskhrvs avatar
Jag tror att jag faktiskt kan svara på din fråga.
Ryska forskare säger att en vanlig människa använder runt 1000 olika ord varje dag (så länge det gäller vardagligt prat) och det spelar absolut ingen rollen vilket språk talar man.
Citera
2012-02-26, 15:34
Medlem
Bairuilongs avatar
Efter att själv nyss lärt mig ett nytt språk (kinesiska), och då lite grovt räknat hur många glosor jag pluggat in så skulle jag säga att när man lärt sig 1 000 st ord så kan man kommunicera hjälpligt, men på en primitiv nivå.
När man lärt sig 2 000 st ord så börjar man kunna föra ett lite mer nyanserat (men ordfattigt) resonemang. 3 000 st ord och uppår så börjar man kunna prata ganska hyggligt.

Dock har jag ingen uppfattning om hur många av dessa ord som används "en vardag"

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in