Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-02-28, 00:02
  #1
Medlem
Rommelsteins avatar
Vad har citodon för effekter? Hur många bör man ta om man inte har en tolerans?

Jag har uppfattat det som att ruset är rätt så kort, mellan 30-60 minuter..
2012-02-28, 01:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
Vad har citodon för effekter? Hur många bör man ta om man inte har en tolerans?

Jag har uppfattat det som att ruset är rätt så kort, mellan 30-60 minuter..
Du bör helst INTE ta fler än 4 st utan att göra CWE (sök så får du reda på vad det är), detta pga paracetamolen i Citodonen - det är inte bra att ta för mycket paracetamol.

När jag var "newbie" fick jag ett rus på enbart 2 st Citodon (60 mg kodein) så testa att ta 2 st först. Känner du INGENTING efter ca 20 min kan du ta 2 st till. Efter det är det ingen mening med att försöka fylla på mer förrän efter 4-6 timmar (du får inget bättre rus eftersom kodeinet motverkar sig själv).

Om du inte känner något ALLS på 120 mg trots att du aldrig tagit kodein tidigare så kan du tillhöra den andelen av befolkningen som inte kan omvandla kodein till morfin i levern. I så fall kan du omöjligt få ett rus på kodein, det går inte.

Du kommer säkert att få råd från folk som säger att du ska ta 10 st, men gör inte det. Om du som sagt aldrig tagit en opiat så bör du känna av 60-120 mg kodein. 180 mg är MAXIMAL nybörjardos, så om du inte känner av 120 mg (4 tabletter) är det troligen ingen idé att ta mer.
Har du tagit andra opiater tidigare så är det en annan femma, men återkom isf så kan jag ge dig bättre råd.

"Peaken" på ruset varar ca 30 minuter men det håller i sig hyfsat länge ändå tycker jag, det där känner man när man blir van (vilket jag inte tycker du ska bli, ett beroende är inte roligt och tro mig, det är lättare att bli beroende än man tror om man uppskattar ruset).

En varning bara: du kan få EXTREM klåda av kodeinet, svullna upp och bli knallröd, så är du smart tar du en vanlig antihistamintablett (typ Clarityn eller vad som helst som säljs receptfritt mot hösnuva) en halvtimme innan du tar Citodonen. Du kan också bli illamående men det bästa är ändå om du tar det på fastande mage. Sen lägger du dig och softar i en säng eller soffa och slår på ett avsnitt av Simpsons eller nåt.

Good luck, men som sagt, passa dig för att fastna i skiten.
Mvh
/marilyn

PS Såg att du frågade om effekterna. Du får ett opiatrus "light" - du blir varm, "skön", all ångest/deppighet försvinner + att du blir rätt seg och känner dig trött fast på ett skönt sätt. Sexlusten blir dock ett minne blott tyvärr .
2012-02-28, 01:37
  #3
Medlem
Rommelsteins avatar
Tog 2 stycken till en början då!
2012-02-28, 03:24
  #4
Medlem
Rommelsteins avatar
Det gav ett behagligt rus i cirka 20 minuter skulle jag säga, men nästa gång vill jag verkligen ha något som är kännbart på riktigt.
2012-02-28, 06:09
  #5
Medlem
mztrs avatar
Utvinn kodeinet i citodonen så slipper du få i dig massa paracetamol som pajjar magen

e/
Citat:
Ursprungligen postat av marilyn
Om du inte känner något ALLS på 120 mg trots att du aldrig tagit kodein tidigare så kan du tillhöra den andelen av befolkningen som inte kan omvandla kodein till morfin i levern. I så fall kan du omöjligt få ett rus på kodein, det går inte.Du kommer säkert att få råd från folk som säger att du ska ta 10 st, men gör inte det. Om du som sagt aldrig tagit en opiat så bör du känna av 60-120 mg kodein. 180 mg är MAXIMAL nybörjardos, så om du inte känner av 120 mg (4 tabletter) är det troligen ingen idé att ta mer.Har du tagit andra opiater tidigare så är det en annan femma, men återkom isf så kan jag ge dig bättre råd.

Nojiga jävel

Första gången jag testade citodon tog jag 4st för smärtlindringens skull, flummar jag på c så tar jag iaf ut kodeinet ifrån 10st minst.
__________________
Senast redigerad av mztr 2012-02-28 kl. 06:13.
2012-02-28, 13:54
  #6
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mztr
Nojiga jävel

Man har väl all rätt att vara nojig (eller åtminstone försiktig, vilket i det här fallet är ungefär samma sak om du frågar mig) när man håller på med opiater.
2012-02-28, 15:51
  #7
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mztr
Utvinn kodeinet i citodonen så slipper du få i dig massa paracetamol som pajjar magen

e/

Nojiga jävel

Första gången jag testade citodon tog jag 4st för smärtlindringens skull, flummar jag på c så tar jag iaf ut kodeinet ifrån 10st minst.

Det är DU, det. Bättre för lite än för mycket, är en bra riktlinje när det gäller opiater och "knark" (<----Observera gärna citattecknen nu! över huvud taget).

Kodein är inte så elakt mot magen, däremot är det både lever- och njurtoxiskt.
2012-02-28, 18:22
  #8
Medlem
mztrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Det är DU, det. Bättre för lite än för mycket, är en bra riktlinje när det gäller opiater och "knark" (<----Observera gärna citattecknen nu! över huvud taget).

Kodein är inte så elakt mot magen, däremot är det både lever- och njurtoxiskt.

Kodein har inte jag upplevt varit elakt mot levern öht. utan det är paracetamolet i citodon som jag får ont i lever och njurar utav.

Btw när jag skrev magen menade jag ju njure och lever
2012-02-28, 18:47
  #9
Medlem
Jag skrev en lång kommentar ang min "noja" från min mobil förut men sen raderade jag alltihop, för det spelar ju ingen roll vad jag skriver, folk har sina egna uppfattningar i alla fall...

Jag är definitivt inte "nojig" men varför ska man uppmana folk att dra i sig 300 mg kodein när de kan få ett utmärkt första rus på 60 mg (jo, vissa kan faktiskt det även om alla inte kan det)? Det är ju som att säga åt Subutexoskulder att de lika gärna kan dra en lina på 4 mg, varför börja med 1 mg när man kan ta 4 mg, det är ju inte farligt att ta mer än 1 mg?

Jag har varit kodeinmissbrukare i många år, och jag kände iaf av 60 mg i början av min "karriär". Bara för att jag numera tål 800 mg och uppåt så rekommenderar jag självklart inte det till nybörjare. Sen ÄR 180 mg högsta rekommenderade nybörjardosen om man vill flumma på kodein. Det är inte coolt att vara tolerant, det är tråkigt och ofta tragiskt om man kommit upp i så höga doser för att öht känna något.

Jag tycker ALLTID man ska vara försiktig när man laborerar med en drog första gången - den här killen var uppenbarligen helt och hållet nybörjare på opiater och jag gav honom råd utifrån det. Och se där, han FICK ett rus på 60 mg! Som han (som tur är för honom) inte gillade nåt vidare.

Nu skrev jag ett "försvarstal" i alla fall, men skit samma, folk kommer ju ändå att fortsätta rekommendera 300 mg och uppåt som startdos på kodein - helt i onödan. Som Charmaine skrev: DU tål si och så mycket, det betyder inte att alla gör det. Alla är olika och har olika tolerans/erfarenheter. Är man nybörjare så ska man ta så lite som möjligt som kan ge ett rus, det är iaf vad jag anser (om nån ändå mot förmodan inte fattar, se exemplet med Subutex ovan).

Mvh
/marilyn
2012-02-28, 18:56
  #10
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mztr
Kodein har inte jag upplevt varit elakt mot levern öht. utan det är paracetamolet i citodon som jag får ont i lever och njurar utav.

Btw när jag skrev magen menade jag ju njure och lever


Helt rätt, det är paracetamolet som är lever- och njurtoxiskt. Så kan det gå när man försöker vara besserwisser. Ber om ursäkt...

Man ska ändå ta det lite lugnt med att rekommendera höga doser. Av något som helst.
__________________
Senast redigerad av Charmaine 2012-02-28 kl. 18:58.
2013-10-08, 21:03
  #11
Medlem
Njurarna och tarmarna kan balla ut kraftigt spec vid alkohol tsm
2013-10-08, 22:04
  #12
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av treo-comp
Njurarna och tarmarna kan balla ut kraftigt spec vid alkohol tsm

Ja jo. Typ 1,5 år sen jag gjorde denna tråd. Kan säga att jag fastnade lite på kodeinet och nu gjorde mig av med 8mg sub på 3 dagar i helgen. Detta förväntade jag mig inte när jag skapade tråden, lite kul att du bumpar då jag kan se tillbaks till denna trådstart. Vilka minnen!
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback