2012-02-27, 22:14
Medlem
Aireess avatar
Hejsan.

Jag håller på att rensa min Macbook Pro, så jag tänkte lägga in lite musik-och-video-filer och lite bilder på min bärbara hårddisk.

Men när jag försöker lägga in grejer så vägrar hårddisken ta emot grejerna, Jag kan inte ens göra mappar i den, Hårddisken är inte full, så det är inte därför. Är det för att jag använder den till min PC som det inte funkar? För jag har använt den till min mac förut.

Det är ungefär denna hårddisk jag har:http://www.expansys-usa.com/seagate-...ternal-176394/

Tack på förhand.
Airees.
Citera
2012-02-27, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airees
Hejsan.

Jag håller på att rensa min Macbook Pro, så jag tänkte lägga in lite musik-och-video-filer och lite bilder på min bärbara hårddisk.

Men när jag försöker lägga in grejer så vägrar hårddisken ta emot grejerna, Jag kan inte ens göra mappar i den, Hårddisken är inte full, så det är inte därför. Är det för att jag använder den till min PC som det inte funkar? För jag har använt den till min mac förut.

Det är ungefär denna hårddisk jag har:http://www.expansys-usa.com/seagate-...ternal-176394/

Tack på förhand.
Airees.
Den har troligen fel filsystemformat. Högerklicka på hårddisken och välj Visa info. Kolla under Format. Om det står NTFS så kan Macen inte skriva till hårddisken, NTFS är Windows filsystem.

Lösningen är att antingen skaffa ett program som gör att Macen kan läsa NTFS eller så kan du omformatera hårddisken till FAT32 som är ett format som både Windows- och Mac-datorer kan läsa. Dock kan filer inte vara större än 4 GB i ett sådant filsystem.
Citera
2012-02-28, 00:19
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
Den har troligen fel filsystemformat. Högerklicka på hårddisken och välj Visa info. Kolla under Format. Om det står NTFS så kan Macen inte skriva till hårddisken, NTFS är Windows filsystem.

Lösningen är att antingen skaffa ett program som gör att Macen kan läsa NTFS eller så kan du omformatera hårddisken till FAT32 som är ett format som både Windows- och Mac-datorer kan läsa. Dock kan filer inte vara större än 4 GB i ett sådant filsystem.

För att förtydliga så kan MacOS X sedan åtminstone Leopard LÄSA NTFS-diskar utan extra programvara/drivrutiner, men ingen MacOS X version kan skriva till NTFS som standard.

Applikationen/drivrutinen MacFuse + NTFS-3G gör att du även kan skriva till NTFS, men den verkar fortfarande vara såpass experimentell att jag inte skulle lita på den för viktiga filer. FAT32 är tyvärr det enda praktiska alternativet.
Citera
2012-02-28, 05:03
Medlem
ei96byods avatar
Det finns två drivrutiner för NTFS som är komersiella, Paragon NTFS och Tuxera NTFS.
Gratisvarianten NTFS-3G fungerar ännu inte tillfredsställande i Lion, och den verkar inte komma i fler versioner nu när Tuxera har sin komersiella variant. Det fungerar dock klockrent i Snow Leopard. Tuxera och Paragon kostar pengar (runt 200 kronor)

Ett annat alternativ är att välja formatet EXFAT. Det kan både Windows (XP:s sista servicepack, Vistas sista servicepack och 7:an "out of the box") och Mac OS X (Snow Leopard och Lion) läsa och skriva till.

Nackdelen med FAT32 som de andra föreslår är, som Xe89 säger, att du inte kan lägga filer större än 4GB på hårddisken, då filsystemet inte har stöd för större filer. Har du då t.ex. någon film i HD-kvalitet så kan det hända att du inte kan lägga den på hårddisken.

Allt detta förutsätter dock att du formaterar om hårddisken, och då måste du först tömma hårddisken. Kan du inte det så tycker jag att du skall köra på Paragons eller Tuxeras drivrutiner, så att din Mac kan skriva till NTFS
Senast redigerad av ei96byod 2012-02-28 kl. 05:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in