• 1
  • 2
2012-02-27, 18:22
Medlem
ProfessorAs avatar
Hej!

Jag använder självscanning på ICA MAXI men på de fyra senaste gångerna jag handlat har jag fått avstämning 3 gånger. Alltid utan anmärkning. Det är ju helt värdelöst, då har man scannat alla varor och packat ner dom bra sen måste man riva upp allt igen och packa om. Då kan jag ju lika gärna gå till en vanlig kassa.

Som tur är har det varit snygga tjejer varje gång, men det börjar ändå bli tröttsamt.

Har jag bara oflyt eller kan personalen styra själv när det ska bli avstämning? På COOP får man avstämning en gång sen om det är lugnt dröjer det ett bra tag till nästa gång. Funderar på att byta från ICA till COOP.
Citera
2012-02-27, 18:28
Medlem
Miiiiias avatar
Jag tror bara du haft otur. Själv blir jag nästan aldrig avstämd, och då fick jag ändå fel en gång (det var visserligen till ICAs favör eftersom jag råkat scanna in en dyrare vara än den jag köpte) så det kanske inte räknas.

Jag läste en tråd för ett tag sedan om hur man lurar scanningen utan att dra uppmärksamheten till sig, och där påstod vissa att personalen kunde styra hur ofta avstämningarna skulle ske (dessa utgav sig för att jobba på ICA och/eller coop).

Kanske tjejerna i kassan bara vill ha lite "personlig" tid med dig?
Citera
2012-02-27, 18:39
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miiiiia
Jag tror bara du haft otur. Själv blir jag nästan aldrig avstämd, och då fick jag ändå fel en gång (det var visserligen till ICAs favör eftersom jag råkat scanna in en dyrare vara än den jag köpte) så det kanske inte räknas.

Jag läste en tråd för ett tag sedan om hur man lurar scanningen utan att dra uppmärksamheten till sig, och där påstod vissa att personalen kunde styra hur ofta avstämningarna skulle ske (dessa utgav sig för att jobba på ICA och/eller coop).

Kanske tjejerna i kassan bara vill ha lite "personlig" tid med dig?

Känns som en jävla otur med 3 av 4 gånger. Hehe klart du inte blir avstämd om du råkar betala för mycket ;P

Jo jag har fått för mig att dom kan styra lite över det där, men man kanske bara är lite paranoid.

Haha, jag funderade också på om det var en baktanke från tjejernas sida.. men det är väl bara önsketänkande.
Citera
2012-02-27, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorA
Hej!

Jag använder självscanning på ICA MAXI men på de fyra senaste gångerna jag handlat har jag fått avstämning 3 gånger. Alltid utan anmärkning. Det är ju helt värdelöst, då har man scannat alla varor och packat ner dom bra sen måste man riva upp allt igen och packa om. Då kan jag ju lika gärna gå till en vanlig kassa.

Som tur är har det varit snygga tjejer varje gång, men det börjar ändå bli tröttsamt.

Har jag bara oflyt eller kan personalen styra själv när det ska bli avstämning? På COOP får man avstämning en gång sen om det är lugnt dröjer det ett bra tag till nästa gång. Funderar på att byta från ICA till COOP.

Ser du ut som en typisk arab eller afrikan?
Citera
2012-02-27, 18:51
Medlem
ShadeNs avatar
Jag behöver aldrig visa vad jag har handlat, bara betala och gå.
Citera
2012-02-27, 18:54
Bannlyst
de styrs av slumpen och hur många varor du scannat in, det finns en knapp oxå de kan trycka på för scanning
Citera
2012-02-27, 18:54
Medlem
Jag fastnar också alltid i ICA självscanning, med efterkontroll av personal som scannar om allt. Efter 10 gånger kontroll på raken så går jag bara till vanliga kassor. Att bli utpekad som oärlig och tjuv är inget för mig.
Citera
2012-02-27, 20:03
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostamacka
Ser du ut som en typisk arab eller afrikan?

Ser ut som en typisk svensk.
Citera
2012-02-27, 20:04
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silikat
Jag fastnar också alltid i ICA självscanning, med efterkontroll av personal som scannar om allt. Efter 10 gånger kontroll på raken så går jag bara till vanliga kassor. Att bli utpekad som oärlig och tjuv är inget för mig.

Jag ger det några försök till sen skiter jag i självscanning. 10 gånger lät sinnessjukt, jag skulle bytt affär.
Citera
2012-02-27, 20:12
Medlem
spoons avatar
När COOP började med självscanning så fick jag avstämning 8ggr av 10.
Blev jävligt lack till slut. Dom kunde inte förstå varför det blev så, men efter det så har det blivit mer sällan.
Citera
2012-02-28, 12:50
Medlem
sebnies avatar
Det "räknas" som lureri i systemet och renderar avstämning varje gång du gör fel, oavsett om du gör fel åt affärens favör eller om du gör fel åt din favör.

Anledningen är såklart att bokföringen blir väldigt knasig om de har massa sålda varor som de egentligen inte sålt.

Man får tillochmed oftare avstämningar om man inte scannar samma streckkod, fastän dessa har samma belopp. Tex om man scannar streckkoden på påsen istället för hyllan, och sedan när kassörskan gör avstämning så scannar hon motsvarande för hyllan istället.

Stod såhär på kvittot:
- ICA Kasse Stor 2.00 kr
+ Stor ICA Kasse 2.00 kr

-----

När det gäller TS problem, antagligen gör han/hon något i affären som triggar avstämningar. Om du scannar varor och tar bort dem (ångrar) dig ofta så triggar detta avstämning.
Systemet vet hela tiden din position i affären och reagerar på "onormala" saker, såsom att du har onormalt lite varor relaterat till tiden du befunnit dig i affären, eller om du står länge vid en hylla och sedan inte scannar något.

Detta påverkar inte bara din nuvarande avstämningsrisk, utan även framtida, så möjligt att ditt beteende i butiken lett till att du åkt ner till botten (flest avstämningar).

------

Silikat: Får man kontroll så ofta, så gör du något i butiken som triggar kontroll, eller så har du fått snatteriflagga. Snatteriflagga sätts om du får för många misslyckade kontroller eller är misstänkt, och snatteriflagga innebär att du får kontroll 100%. Snatteriflagga kan bara kundservice på coop ta bort. (altså kundservice du ringer till, inte speldisken).

På ica kan personalen själva ta bort om du fått snatteriflagga, vilket dem gjort för mig i en butik flera gånger när personalen klantat sig vid inscanningen av varor så att avstämningen blir fel trots att jag gjort rätt vid min inscanning.
Senast redigerad av sebnie 2012-02-28 kl. 12:53.
Citera
2012-02-28, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Silikat: Får man kontroll så ofta, så gör du något i butiken som triggar kontroll, eller så har du fått snatteriflagga. Snatteriflagga sätts om du får för många misslyckade kontroller eller är misstänkt, och snatteriflagga innebär att du får kontroll 100%.

Jag har aldrig snattat eller fått någon misslyckad kontroll. Allt är 100% rätt var gång. Men nu tar jag allt i vanliga kassan och tar upp tid med ett vanligt kassabiträde som har betalt för att sitta och vända på varorna. Jag har inte bråttom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in